of 59345 LinkedIn

Achtergrond

  • Het beleid tegen kindermishandeling en huiselijk geweld dient na de valse start in 2015 dit jaar zijn beslag te krijgen. Een aangescherpte meldcode en een landelijk actieprogramma moeten leiden tot een betere signaalgevoeligheid en samenwerking. Maar ligt daar wel de hoofdmoot van het probleem?

    Aanpak kindermishandeling vergt extra inzet

    Het beleid tegen kindermishandeling en huiselijk geweld dient na de valse start in 2015 dit jaar zijn beslag te krijgen. Een aangescherpte meldcode en een landelijk actieprogramma moeten leiden tot een betere signaalgevoeligheid en samenwerking. Maar ligt daar wel de hoofdmoot van het probleem?

  • Met een huisuitzetting vanwege huurachterstand is snel 10.000 euro gemeentegeld gemoeid. En is het leed van de schuldenaar bepaald nog niet voorbij. Betere samenwerking tussen woningcorporatie en gemeente kan veel ellende voorkomen. ‘Als je de opvang vult met schuldenaars, los je bestaanszekerheidsproblemen op met zorggeld.’

    Geen schuldenaar meer op straat

    Met een huisuitzetting vanwege huurachterstand is snel 10.000 euro gemeentegeld gemoeid. En is het leed van de schuldenaar bepaald nog niet voorbij. Betere samenwerking tussen woningcorporatie en gemeente kan veel ellende voorkomen. ‘Als je de opvang vult met schuldenaars, los je bestaanszekerheidsproblemen op met zorggeld.’

  • Een zinkgat waarin steeds meer geld verdween, daar leek het sociale domein in Venlo op. Met op het dieptepunt een tekort van 25 miljoen euro. De situatie keert snel ten goede en financieel evenwicht is in zicht. De oplossing: prestatiegerichte inkoop en strakke sturing op toegang tot zorg en ondersteuning.

    De dure les van Venlo

    Een zinkgat waarin steeds meer geld verdween, daar leek het sociale domein in Venlo op. Met op het dieptepunt een tekort van 25 miljoen euro. De situatie keert snel ten goede en financieel evenwicht is in zicht. De oplossing: prestatiegerichte inkoop en strakke sturing op toegang tot zorg en ondersteuning.

  • Van negen verordeningen naar één ‘omgekeerde’ voor het complete sociale domein. Kampen heeft de primeur. ‘Je zweeft meer boven de regels. Zonder dat het altijd scheppen geld hoeft te kosten.’

    U vraagt, wij draaien

    Van negen verordeningen naar één ‘omgekeerde’ voor het complete sociale domein. Kampen heeft de primeur. ‘Je zweeft meer boven de regels. Zonder dat het altijd scheppen geld hoeft te kosten.’

  • Hoe laat je burgers meebeslissen over hun wijk? De gemeente Groningen gaf in een tweejarig experiment de bewoners van de Oosterparkwijk de kans met de wijkraad hun stempel te drukken op het beleid. Van hondendrollen tot (misschien straks ook) armoede.

    ‘Ik dacht: dit is mijn kans’

    Hoe laat je burgers meebeslissen over hun wijk? De gemeente Groningen gaf in een tweejarig experiment de bewoners van de Oosterparkwijk de kans met de wijkraad hun stempel te drukken op het beleid. Van hondendrollen tot (misschien straks ook) armoede.

  • De meeste vertrouwensexperimenten met de bijstand zijn nu een jaar onderweg. Wat is er tot nu toe opgestoken van de andere benaderingen van de Participatiewet? Een ding is zeker: ‘De stress die door armoede wordt veroorzaakt, zorgt voor een vicieuze cirkel.’

    Vertrouwen sleutel tot succes

    De meeste vertrouwensexperimenten met de bijstand zijn nu een jaar onderweg. Wat is er tot nu toe opgestoken van de andere benaderingen van de Participatiewet? Een ding is zeker: ‘De stress die door armoede wordt veroorzaakt, zorgt voor een vicieuze cirkel.’

  • De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft een belangrijke uitspraak gedaan. Over het zogenaamde ‘resultaatgerichte indiceren’, dit keer, de politieke keuze om geen uren schoonmaakhulp meer te indiceren maar het resultaat van een ‘schoon huis’. Het mag niet meer van de rechter: alles zonder harde uren is in strijd is met de rechtszekerheid. Daarin schuilt volgens Geerten Boogaard een onnodige recentralisatie in het sociaal domein. 

    Essay: Nou ja, decentraal...

    Reageer

    De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft een belangrijke uitspraak gedaan. Over het zogenaamde ‘resultaatgerichte indiceren’, dit keer, de politieke keuze om geen uren schoonmaakhulp meer te indiceren maar het resultaat van een ‘schoon huis’. Het mag niet meer van de rechter: alles zonder harde uren is in strijd is met de rechtszekerheid. Daarin schuilt volgens Geerten Boogaard een onnodige recentralisatie in het sociaal domein. 

  • Heerenveen heeft geen wijkteams maar ‘meitinkers’. Deze meedenkers hebben alle ruimte om, door de schotten heen, te doen en te regelen wat nodig is voor een inwoner met een hulpvraag. Ter plekke als het kan, maar in elk geval snel en zonder administratieve rompslomp. En het werkt.

    Meedenken werkt beter

    Heerenveen heeft geen wijkteams maar ‘meitinkers’. Deze meedenkers hebben alle ruimte om, door de schotten heen, te doen en te regelen wat nodig is voor een inwoner met een hulpvraag. Ter plekke als het kan, maar in elk geval snel en zonder administratieve rompslomp. En het werkt.

  • Elke gemeente doet wel iets aan armoedebeleid, maar hoe hoog het armoedebudget precies is en waaraan dat wordt besteed valt nauwelijks na te gaan. Laat staan dat het mogelijk is het effect van de inzet vast te stellen.

    Effect lokaal armoedebeleid ongewis

    Elke gemeente doet wel iets aan armoedebeleid, maar hoe hoog het armoedebudget precies is en waaraan dat wordt besteed valt nauwelijks na te gaan. Laat staan dat het mogelijk is het effect van de inzet vast te stellen.

  • Gemeenten gaven in 2017 in het sociaal domein 724 miljoen euro meer uit dan begroot. Die financiële druk maakt dat gemeenten op zoek zijn naar oplossingen, waarbij ze vooral kijken naar modellen voor opdrachtgeverschap (of: inkoop). Eén rigoureuze optie is de uitvoering van de Wmo 2015 en/of Jeugdwet bij één aanbieder of consortium beleggen. Er kleven volgens Tim Robbe en Niels Uenk ook een hoop grote nadelen aan.

    Essay: Ondoordacht inkopen

    Reageer

    Gemeenten gaven in 2017 in het sociaal domein 724 miljoen euro meer uit dan begroot. Die financiële druk maakt dat gemeenten op zoek zijn naar oplossingen, waarbij ze vooral kijken naar modellen voor opdrachtgeverschap (of: inkoop). Eén rigoureuze optie is de uitvoering van de Wmo 2015 en/of Jeugdwet bij één aanbieder of consortium beleggen. Er kleven volgens Tim Robbe en Niels Uenk ook een hoop grote nadelen aan.