sociaal / Partnerbijdrage

Het nieuwe 323-declaratiebericht in de praktijk

Het nieuwe 323-declaratiebericht in de praktijk. Wat is de impact in de praktijk?

08 april 2021
Zorg-blog.png

Inmiddels zijn we al ruim drie maanden live met de 3.0 iStandaarden. Deze omvangrijke release bevat onder andere het nieuwe 323-declaratiebericht voor de iWmo en iJw. De werkwijze en invulling van dit bericht zijn afwijkend van het 303-declaratiebericht. Graag nemen wij je mee in de impact van deze release in de praktijk en vertellen wij jou de meest voorkomende invulfout met een passend advies.

De impact in de praktijk

De 3.0 iStandaarden en alle veranderingen die daaruit voortvloeien hebben impact gehad op het klantteam, maar ook op de zorgaanbieders. Zorgaanbieders hebben het als meer werk ervaren. Dit omdat er een hoop nieuwe regels, berichten en processen zijn geïntroduceerd met deze nieuwe release.

 

Op dit moment ziet het klantteam bij Zorg-Lokaal nog veel inhoudelijke afkeur in de berichtenuitwisseling tussen zorgaanbieder en gemeente. Voornamelijk correcte invulling van het nieuwe 323-bericht blijkt voor zorgaanbieders in de praktijk soms een uitdaging te zijn. De meest voorkomende afkeur:

 

  • Declaratieperiode: Deze moet worden aangepast als de volgende maand al is gedeclareerd, ook al gaat de declaratie die wordt ingediend nog over de voorafgaande maand.
  • Toewijsnummer: Het gebruiken van een verkeerd toewijsnummer bij de te declareren maand.
  • Productperiode: Het niet naleven van de invulinstructie IV089.

 

Graag nemen we je onderstaand mee in de invulinstructie voor de productperiode. Dit met een passend voorbeeld. Daarna volgt een advies dat jou wellicht kan helpen om dit proces goed aan te pakken.


Invulinstructie productperiode

De 3.0 iStandaarden dwingt een maanddeclaratie af. Het 323-declaratiebericht omvat daarom altijd een declaratieperiode over een volledige kalendermaand. De onderliggende prestaties zullen binnen deze kalendermaand moeten vallen, om afkeur te voorkomen. Invulinstructie IV089 omschrijft dat een productperiode altijd gelijk moet zijn aan de declaratieperiode (kalendermaand).  Dit tenzij de toewijzing start of stopt in betreffende maand. In dat geval dient de start/einddatum van de toewijzing gehanteerd te worden in de productperiode. Hieronder volgt een voorbeeld.

 

Afbeelding

Afbeelding 1: Voorbeeld toewijzing 08-02-2021 t/m 25-04-2021

 

In de praktijk is het correct naleven van deze invulinstructie van de productperiode vaak nog lastig. Opvallend vaak maken zorgaanbieders prestaties met een productperiode van een week of soms een dag aan. Dit resulteert in een 323-declaratiebericht met meerdere productperiodes binnen de betreffende maand.

 

Momenteel wordt dit nog niet afgevangen middels een technische regel in het informatiemodel van iStandaarden. Hierdoor kan er ook geen passende retourcode worden gezet wanneer de invulling van de productperiode niet voldoet aan invulinstructie IV089. Mogelijk dat dit wel nog wordt opgenomen in een toekomstige release.


Advies voor zorgaanbieders

Uit een nieuwsbericht van het Ketenbureau blijkt dat er toch een hoop gemeenten zijn die het declaratiebericht afkeuren wanneer de productperiode niet volgens de instructie is ingevuld. Om uitval te voorkomen, vraag de softwareleverancier om invulinstructie IV089 correct te implementeren. In dat geval worden alle leveringen behorende bij één toewijzing die vallen binnen één productperiode, gesommeerd tot één prestatieregel.


Meer informatie?

Ben je naar aanleiding van dit blog nieuwsgierig of benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen met betrekking tot het 323-declaratiebericht? Het klantteam staat voor je klaar. Neem vandaag nog contact met ons op via het contactformulier of vraag een vrijblijvend gesprek aan.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.