of 59345 LinkedIn

Yolanda de Koster

Yolanda de Koster is redacteur bij Binnenlands Bestuur met specialisatie op de thema's Bestuur en Organisatie en Sociaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contactgegevens

E-mailadres:
ydekoster@binnenlandsbestuur.nl
Telefoonnummer (mobiel):
06 - 205 40 236
LinkedIn:
LinkedIn profiel van Yolanda de Koster
Twitter:
Twitter profiel van Yolanda de Koster

Recente Artikelen

  • Gemeenten staan nog steeds achter het principe van de decentralisaties jeugd, maatschappelijke ondersteuning en (arbeids)participatie. Burgers zijn minder tevreden. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Binnenlands Bestuur is uitgevoerd door I&O Research.

    Burger minder positief over '3D' dan ambtenaar

    1 reactie

    Gemeenten staan nog steeds vierkant achter het principe van de decentralisaties jeugd, maatschappelijke ondersteuning en (arbeids)participatie. Het wordt ze door ‘Den Haag’ echter niet makkelijk gemaakt. Jeugdzorg is het grootste zorgenkindje. Burgers zijn minder tevreden. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Binnenlands Bestuur is uitgevoerd door I&O Research.

  • Als gemeente grip krijgen op de jeugdzorg is ondoenlijk. Meten is niet weten, want meten is in een groot deel van de jeugdzorg eigenlijk een onmogelijke opgave. Dat stelt gezondheidseconoom Xander Koolman (VU).

    Grip op jeugdzorg is ondoenlijk

    4 reacties

    Als gemeente grip krijgen op de jeugdzorg is bijna een onmogelijke opgave. Meten is niet weten, want meten is in een groot deel van de jeugdzorg eigenlijk ondoenlijk. Geen vrolijk verhaal van gezondheidseconoom Xander Koolman, al heeft hij wel een alternatief. Via de inkoopmethodiek en de wijkteams kunnen gemeenten sturen.

  • Het monitoren van resultaten van de Jeugdwet, Participatiewet en de Wmo levert niet altijd voldoende sturingsinformatie op. Dat stellen ambtenaren werkzaam in het sociaal domein. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Binnenlands Bestuur is uitgevoerd door I&O Research.

    Sturingsinformatie sociaal domein vaak onvoldoende

    2 reacties

    Het monitoren van resultaten van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet levert niet altijd voldoende sturingsinformatie op. Dat stellen ambtenaren werkzaam in het sociaal domein. Dat is met name bij de Jeugdwet het geval. Bijna de helft van de ambtenaren die in het sociaal domein werkzaam zijn, vindt de (sturings)informatie die ‘jeugdmonitoren’ opleveren onvoldoende; een toename ten opzichte van drie jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Binnenlands Bestuur is uitgevoerd door I&O Research.

  • Gemeenten zijn behoorlijk ontstemd over de ingrepen die ministers De Jonge (VWS) en Dekker (J&V) willen doen in de jeugdzorg. De Haagse ‘coupe’ verdient niet de schoonheidsprijs, hoe nodig ook voor kwetsbare kinderen.

    Analyse: Afpakken jeugdzorg mistig gebeuren

    5 reacties

    Gemeenten zijn zeer ontstemd over de ingrepen die ministers De Jonge (VWS) en Dekker (J&V) willen doen in de jeugdzorg. Hoe nodig ook voor kwetsbare kinderen, vanuit gemeenteperspectief bezien verdient de Haagse ‘coupe’ niet de schoonheidsprijs. De eerste overheid is aan de kant gezet. Op de voorgestelde maatregelen valt bovendien een en ander af te dingen.

     

  • De Participatiewet moet worden aangepast en er moet geld bij. Dat stellen gemeenten, bonden en VGN in een reactie op de vernietigende evaluatie van de Participatiewet door het SCP.

    Bezuiniging op Participatiewet funest gebleken

    6 reacties

    De bezuinigingen die tegelijkertijd met de invoering van de Participatiewet zijn doorgevoerd, hebben verkeerd uitgepakt. De wet moet worden aangepast en er moet geld bij. ‘Het is wensdenken gebleken om met fors minder geld meer mensen met een arbeidsbeperking duurzaam een betaalde baan te bieden.’

  • Na een moeizame start is het realiseren van beschut werk op gang gekomen. Gemeenten zijn terughoudend met het inzetten van loonkostensubsidie. Dat stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in zijn dinsdag verschenen ‘Eindevaluatie van de Participatiewet’.

    Beschut werk komt langzaam op gang

    2 reacties

    Na een moeizame start is het realiseren van beschut werk op gang gekomen. De verschillen tussen gemeenten, die in 2048 minimaal 30.000 beschutte werkplekken moeten hebben gerealiseerd, zijn groot. Sommige gemeenten hebben veel meer moeite om beschut werk te realiseren, anderen hebben meer beschutte werkplekken gerealiseerd dan beoogd. Gemeenten zijn terughoudend met het inzetten van loonkostensubsidie. Dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in zijn dinsdag verschenen ‘Eindevaluatie van de Participatiewet’.

  • De doelstellingen van de Participatiewet zijn niet behaald. Ook is geen sprake van één regeling aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in zijn dinsdag verschenen ‘Eindevaluatie van de Participatiewet’.

    Participatiewet is mislukt

    8 reacties

    De invoering van de Participatiewet heeft nauwelijks geleid tot verhoging van de baankansen, terwijl dat wel met de wet werd beoogd. Voor de 440.000 bijstandsgerechtigden heeft de wet amper een verschil gemaakt. Voor mensen die het recht verloren op toegang tot de sociale werkvoorziening daalde de kans op werk. Voor jonggehandicapten met arbeidsvermogen stegen weliswaar de baankansen, maar hun inkomenspositie is verslechterd. Van één regeling aan de onderkant van de arbeidsmarkt is geen sprake.

  • Vanaf 2022 komt er structureel extra geld voor de jeugdzorg bij. Daar mogen gemeenten vanuit gaan, stelde minister Hugo de Jonge (VWS) maandag tijdens het Wetgevingsoverleg jeugd. Bij de Kamer gaan nog niet de handen op elkaar over de plannen ministers De Jonge en Dekker (J&V) om het jeugdzorgstelsel weer op de schop te nemen.

    Structureel extra jeugdgeld ja, maar nu nog niet

    2 reacties

    Gemeenten kunnen er vanuit gaan dat er vanaf 2022 structureel extra geld voor de jeugdzorg komt. Dat heeft minister Hugo de Jonge (VWS) maandag tijdens het Wetgevingsoverleg jeugd gesteld. Bij de Kamer gaan de handen nog niet op elkaar over de plannen ministers De Jonge en Dekker (J&V) om het jeugdzorgstelsel weer op de schop te nemen.   

  • De aanbestedingsprocedures voor Wmo en jeugdzorg worden vereenvoudigd. De Jeugdwet en de Wmo moet hiertoe worden aangepast. Dat heeft minister Hugo de Jonge (VWS) vrijdag aan de Kamer laten weten.

    Aanbestedingsprocedure jeugdzorg en Wmo versoepeld

    1 reactie

    De aanbestedingsprocedures voor jeugdzorg en Wmo worden vereenvoudigd. Een uitgebreide gunningssystematiek is niet langer verplicht bij aanbesteden in het sociaal domein. Gemeenten mogen in bepaalde gevallen opdrachten gunnen aan een kleine groep van beste zorgaanbieders. De Jeugdwet en de Wmo moet hiertoe worden aangepast. Dat heeft minister Hugo de Jonge (VWS) vrijdag aan de Kamer laten weten.

  • Tot nu hebben zich 125 wethouders uit het hele land aangemeld om gezamenlijk het wetgevingsoverleg jeugd van de Tweede Kamer bij  te wonen. Gemeenten willen structureel extra geld voor de jeugdzorg.

    Wethouders trekken massaal naar Den Haag

    5 reacties

    Tot nu hebben 125 wethouders uit het hele land zich aangemeld om gezamenlijk het wetgevingsoverleg jeugd van de Tweede Kamer van maandag bij te wonen; meer dan een op de tien wethouders die het land telt. Het wordt druk, want ook de vakbonden hebben aangekondigd met een grote delegatie de begrotingsbehandeling jeugd bij te wonen. De VNG pleit bij de Tweede Kamer om structureel extra geld voor de jeugdzorg.

  • Met verplichte regionale samenwerking en extra geld zijn de problemen in de jeugdzorg niet opgelost. Dat stelt het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).

    Stelselherziening lost problemen jeugdzorg niet op

    Reageer

    Met extra geld en verplichte regionale samenwerking zijn de problemen in de jeugdzorg niet opgelost. Om vernieuwing goed op gang te brengen, moeten de intensieve hulp en de eerste lijn worden verbeterd en de preventie en het pedagogisch klimaat in bijvoorbeeld gezin of school worden versterkt. Dat stelt het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).

  • Het kabinet moet structureel extra geld vrijmaken voor jeugdzorg. Een stelselherziening zoals de ministers De Jonge (VWS) en Dekker (J&V) voor ogen hebben, is noodzakelijk. Dat stelt een viertal samenwerkende jeugdbranches waaronder Jeugdzorg Nederland en GGZ Nederland in een gezamenlijke brief aan de vaste Kamercommissie van VWS.

    Kabinet moet structureel extra jeugdgeld vrijmaken

    3 reacties

    Het kabinet moet structureel met extra geld over de brug komen voor jeugdzorg. Een stelselherziening zoals de ministers De Jonge (VWS) en Dekker (J&V) voor ogen hebben, is noodzakelijk, maar kost tijd. Op korte termijn moeten er maatregelen worden genomen, want de problemen zijn urgent.

  • ‘De wijkteamprofessionals lijken ervan uit te gaan dat hoe meer problemen er zijn, hoe minder kans van slagen een netwerkaanpak zou hebben’, vertelt senior onderzoeker Rob Jagtenberg van de Erasmus Universiteit in de speciale uitgave ter afsluiting van het NWO-onderzoeksprogramma Smart Governance. ‘De effectiviteit van de EKC-aanpak logenstraft deze aanname.’

    Wijkteam laat naasten met rust

    Reageer

    Overheden verwachten veel van het inschakelen van het sociale netwerk, maar wijkteams zijn terughoudend met het inschakelen van het netwerk rond cliënten. Dat geldt zeker wanneer het gaat om mensen met een stapeling van problemen (multi-problematiek). 

  • Experimenteren en leren moet op drie niveaus plaatsvinden, stelt auteur Suzanne Potjer in haar boek: lokaal, horizontaal en verticaal. Alleen dan kunnen ‘experimenten daadwerkelijk verandering teweegbrengen, en kunnen we van mogelijke, naar haalbare, naar gangbare vernieuwingen gaan’, aldus Potjer, die twee jaar onderzoek deed naar diverse experimenten in binnen- en buitenland zoals de ‘Proeftuinen Aardgasvrije Wijken’ en de ‘City Deals’.

    Filosofie voor experimenten

    1 reactie

    Door overheden, bewoners, bedrijven en instellingen wordt steeds vaker geëxperimenteerd op onderwerpen zoals leefbaarheid in de buurt, duurzame energie en zorg. Ze kunnen gezien worden als een nieuwe manier van sturen in het publieke domein. Er wordt echter niet altijd op een systematische manier geëxperimenteerd. 

  • Zonder extra geld heeft het verleggen van de verantwoordelijkheid van een deel van de jeugdzorg naar een hoger schaalniveau geen enkele zin. Dat stelt het Stedennetwerk G40 in een brief op poten aan de ministers van VWS, Binnenlandse Zaken, Justitie en Veiligheid (J&V), Financiën en aan de Kamer.

    ‘Overval’ jeugd valt slecht bij G40

    Reageer

    Het verleggen van de verantwoordelijkheid van een deel van de jeugdzorg naar een hoger schaalniveau heeft geen enkele zin zolang de financiële middelen ‘volstrekt ontoereikend’ en incidenteel blijven.

  • De jeugdhulpregio Haaglanden gaat in beroep tegen het vonnis van de kortgedingrechter over de aanbestedingsprocedure. De tien gemeenten, waaronder Den Haag, willen onduidelijkheden uit het vonnis helder krijgen, in het belang van het vervolgtraject.

    Haaglanden in hoger beroep over inkoop jeugdhulp

    Reageer

    De jeugdhulpregio Haaglanden gaat in beroep tegen het vonnis van de kortgedingrechter over de

    inkoopprocedure van (hoog) specialistische jeugdhulp. De tien gemeenten, waaronder Den Haag, willen onduidelijkheden uit het vonnis helder krijgen, in het belang van het vervolgtraject.

  • Gemeenten moeten reële tarieven betalen voor de jeugd-GGZ. Diverse keren zijn aanbieders al naar de rechter gestapt om deze af te dwingen. Dat is niet de goede weg, benadrukt GGZ Nederland in een brief aan gemeentekoepel VNG.

    GGZ NL: voorkom rechtszaken jeugdhulp

    4 reacties

    Gemeenten moeten eerlijke tarieven betalen voor de jeugd-GGZ. Diverse keren zijn aanbieders al naar de rechter gestapt om deze af te dwingen. In Drenthe volgt op 22 november een kort geding. In meerdere regio’s overwegen zorgaanbieders, in lopende aanbestedingstrajecten voor 2020, een kort geding aan te spannen. De miljard euro die het kabinet extra ter beschikking heeft gesteld voor de jeugdzorg aan gemeenten, moeten gemeenten gebruiken om met reële tarieven over de brug te komen.

  • Winterswijk werkt toe naar een armoedevrije gemeente. Dat wordt op een bijzondere manier aangepakt. College en organisatie kregen vrijwel een carte blanche van de raad om met de samenleving naar het einddoel toe te werken.

    Opgavegericht werken aan armoedevrij Winterswijk

    Reageer

    Winterswijk is niet alleen ambitieus als het gaat om de aanpak van armoede, maar de weg naar een armoedevrij Winterswijk wordt ook op een bijzondere manier aangepakt. College en organisatie kregen vrijwel een carte blanche van de raad om met de samenleving naar het einddoel toe te werken. De gemeente heeft ook twee ervaringsdeskundigen (‘luizen in de pels’) aangenomen.

  • Het kabinet moet nog deze kabinetsperiode met een voorstel voor een grondwetswijziging komen om tussentijdse verkiezingen in gemeenteraden mogelijk te maken. Een meerderheid van de Kamer heeft dinsdag ingestemd met een motie van VVD, 50Plus, D66 en GroenLinks.

    Tussentijdse raadsverkiezingen moet kunnen

    2 reacties

    Het kabinet moet nog deze kabinetsperiode met een voorstel tot grondwetswijziging komen om tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen mogelijk te maken. Een motie daartoe is dinsdag door de Kamer aangenomen.

  • In ruim één op de tien gemeenten is de individuele mantelzorgwaardering stopgezet.  Dat concludeert MantelzorgNL. De onderlinge verschillen in waardering tussen gemeenten zijn groot.

    Een op tien gemeenten staakt mantelzorgwaardering

    Reageer

    In ruim één op de tien gemeenten is de individuele mantelzorgwaardering afgeschaft. Door de tekorten in het sociaal domein staat die waardering onder druk. Dat concludeert MantelzorgNL. De Landelijke Vereniging voor Mantelzorgers ziet dat meer gemeenten het voornemen hebben de waardering voor mantelzorgers in 2020 af te schaffen. Gemeenten hebben de wettelijke taak om mantelzorgers te waarderen.

  • Het college van Amsterdam neet teen aantal ingrijpende maatregelen om de alsmaar oplopende kosten van de jeugdzorg te beteugelen. Komend jaar worden budgetplafonds en een gedeeltelijke cliëntenstop ingevoerd. Daarnaast wil het college per 2021 een stelselwijziging doorvoeren.

    Amsterdam grijpt fors in op jeugdzorg

    7 reacties

    Om een halt toe te roepen aan de alsmaar oplopende kosten van de jeugdzorg neemt het college van Amsterdam een aantal ingrijpende maatregelen. Komend jaar worden budgetplafonds en een gedeeltelijke cliëntenstop ingevoerd. De gemeente accepteert dat daardoor wachtlijsten kunnen ontstaan. Daarnaast wil het college per 2021 een stelselwijziging doorvoeren.

  • Gegevens van ruim zevenhonderd inwoners van Stichtse Vecht die huishoudelijke hulp ontvingen, hebben vanaf 2017 op straat gelegen. De lek is pas recent ontdekt. De gemeente heeft het lek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

    Gegevens cliënten huishoudelijke hulp op straat

    2 reacties

    De gegevens van ruim zevenhonderd inwoners van Stichtse Vecht die huishoudelijke hulp ontvingen, hebben twee jaar lang op straat gelegen. De lek is pas recent ontdekt. De gemeente heeft het lek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

  • Het college van Brummen is gevallen. Directe aanleiding is een door de gemeenteraad gewenste verhoging van de ozb, boven op de verhoging die het college al had voorgesteld. Het was echter de druppel die de emmer deed overlopen.

    College Brummen is gevallen

    1 reactie

    Een door de gemeenteraad gewenste verhoging van de ozb, boven op de verhoging die het college al had voorgesteld, heeft geleid tot de val van het college van Brummen. Het was echter de druppel die de emmer deed overlopen. Er was al een nieuw college in de maak.

  • In aanloop naar de herindeling van Langedijk en Heerhugowaard per 2022 wordt het kernenbeleid in beide gemeenten nieuw leven ingeblazen. Langedijk wil per kern de betrokkenheid van inwoners vormgeven. Heerhugowaard doet dat in haar wijken.

    Kernenbeleid op de schop

    Reageer

    In aanloop naar de fusie tussen Langedijk en Heerhugowaard per 2022 wordt het kernenbeleid in beide gemeenten nieuw leven ingeblazen. Langedijk wil per kern de betrokkenheid van inwoners vormgeven. Heerhugowaard doet dat in haar wijken.

  • Wijkteams hebben in de eerste zes maanden van dit jaar 5,7 procent minder jongeren jeugdhulp gegeven dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS over de eerste zes maanden van 2019.

    Wijkteams geven minder jeugdhulp

    1 reactie

    Wijk- of buurtteams hebben in de eerste helft van dit jaar 5,7 procent minder jongeren jeugdhulp gegeven dan in dezelfde periode vorig jaar. De meeste van de 347.000 jongeren die jeugdhulp kregen, kregen ambulante jeugdhulp op de locatie van de jeugdhulpaanbieders (67 procent). Bijna een op de vijf jongeren (18 procent) kreeg hulp van het wijk- of buurtteam. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS over de eerste zes maanden van 2019.

  • Het Arnhemse college wil bij de aanpak van schulden de focus verleggen van het oplossen van schulden naar het voorkomen van problemen. Iedere inwoner schuldenvrij, is de ambitie.

    Arnhem wil alle inwoners schuldenvrij

    1 reactie

    Iedere inwoner schuldenvrij. Dat is de ambitie van het Arnhemse college. Er wordt ingezet op vroegsignalering, voorkomen van problemen en snellere hulp.

  • De overheid raakt voor burgers steeds verder uit het zicht. Dit komt onder meer omdat de overheid dienstverlening steeds vaker overdraagt aan andere instanties, zoals gemeenschappelijke regelingen. Dat constateert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen.

    Burger kent overheid niet meer

    2 reacties

    De overheid raakt voor burgers steeds verder uit het zicht. Dit komt onder meer omdat de overheid dienstverlening steeds vaker overdraagt aan andere instanties, zoals gemeenschappelijke regelingen. De burger krijgt daardoor een overheid die hij niet meer kent.

  • De vele brandbrieven van bezorgde en boze wethouders over de financiële tekorten op met name de jeugdzorg en de Wmo aan de Kamer hebben vooralsnog geen effect gehad. Tijdens de begrotingsbehandeling van VWS, woensdag, werd nauwelijks een woord gerept over de gemeentelijke noodkreten van de afgelopen tijd.

    Brandbrieven wethouders leveren (nog) niets op

    4 reacties

    Vooralsnog hebben de vele brandbrieven van bezorgde en boze wethouders over de financiële tekorten op met name de jeugdzorg en de Wmo aan de Kamer geen effect gehad. Tijdens de begrotingsbehandeling van VWS, woensdag, werd nauwelijks een woord gerept over de gemeentelijke noodkreten van de afgelopen tijd. Bij de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken kwamen de zorgen wel aan bod, maar werd slechts een amendement voor extra geld ingediend.

  • In de eerste helft van dit jaar kregen 366.000 jongeren tot 23 jaar jeugdzorg. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. In de eerste helft van 2018 kregen bijna 361.000 jongeren jeugdzorg. Vanaf 2015 blijft het aantal jongeren met jeugdzorg stijgen, evenals de duur van de verleende zorg, constateert het CBS.

    Vraag naar jeugdzorg blijft stijgen

    3 reacties

    Het aantal jongeren in jeugdzorg blijft stijgen. In de eerste helft van dit jaar kregen 366.000 jongeren tot 23 jaar jeugdzorg. In de eerste helft van 2018 kregen bijna 361.000 jongeren jeugdzorg. Vanaf 2015 blijft het aantal jongeren met jeugdzorg stijgen, evenals de duur van de verleende zorg, constateert het CBS.

  • Onterecht worden lokale partijen op één hoop gegooid. Er is in onderzoek weinig aandacht voor onderlinge verschillen van lokale partijen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Lokale partijen in Nederland. Een overzicht van kennis over lokale partijen 2002-2019’ van Tilburg University.

    Gooi lokale partijen niet op één hoop

    3 reacties

    Lokale partijen worden onterecht vaak op één hoop gegooid. Er is in onderzoek weinig aandacht voor onderlinge verschillen. Desondanks is er wel een aantal gemene delers. Zo heeft de gemiddelde lokale partij minder moeite met het aantrekken van nieuwe raadsleden dan lokale afdelingen van landelijke partijen.

  • De SP wil voor komend jaar een miljard euro extra vrij maken voor gemeenten. Een amendement hiertoe hebben de SP-Kamerleden Ronald van Raak en Maarten Hijink dinsdag ingediend bij de behandeling van de begroting van Binnenlandse Zaken.

    SP wil miljard euro extra voor gemeenten

    3 reacties

    De SP wil een miljard euro extra vrij maken voor gemeenten in 2020. Met het extra geld hoopt de SP dat gemeenten minder hoeven te bezuinigen op bijvoorbeeld de jeugdzorg, daklozenopvang en publieke voorzieningen. Een amendement hiertoe hebben de SP-Kamerleden Ronald van Raak en Maarten Hijink dinsdag ingediend bij de behandeling van de begroting van Binnenlandse Zaken.

  • Bijna een op de vier senioren ziet bezwaren in langer thuis wonen. Ze vinden het moeilijk om een beroep op mantelzorgers te doen. Dat blijkt uit het onderzoek Langer Thuis van seniorenorganisatie KBO-PCOB onder 1.275 senioren.

    Kwart senioren hikt aan tegen langer thuiswonen

    6 reacties

    Bijna een op de vier senioren hikt aan tegen langer zelfstandig thuis wonen. Door het sluiten van verzorgingshuizen wordt een te zware druk op mantelzorgers gelegd. Veel senioren voelen zich bezwaard om mantelzorgers in te schakelen.

  • De Drentse gemeenten eisen, in navolging van de Overijsselse en Groningse gemeenten, dat er minimaal 600 miljoen euro extra in het gemeentefonds wordt gestort. Daarnaast moet het Wmo-abonnementstarief worden afgeschaft.

    Ook Drentse gemeenten luiden noodklok

    Reageer

    Na de Overijsselse en Groningse gemeenten eisen ook de Drentse gemeenten dat er minimaal 600 miljoen euro extra in het gemeentefonds wordt gestort. Daarnaast willen ze meer beleidsruimte en sturingsmogelijkheden binnen het sociaal domein. Het Wmo-abonnementstarief moet worden afgeschaft. In een brandbrief aan de Tweede Kamer zetten de Drentse gemeenten hun noden en eisen uiteen. Morgen behandelt de Kamer de begroting van VWS.

  • Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) wil in de Gemeentewet verankeren dat gemeenteraden regels kunnen regels stellen over het ‘uitdaagrecht’ van inwoners. Het Landelijk Netwerkt Right to Challenge ziet in die omschrijving ‘een grote adder onder het gras’.

    Kritiek op plannen ‘uitdaagrecht’

    1 reactie

    Gemeenteraden kunnen regels stellen over het ‘uitdaagrecht’ van inwoners. Dit wil minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) verankeren in de Gemeentewet. Het Landelijk Netwerkt Right to Challenge ziet in die omschrijving ‘een grote adder onder het gras’.

  • De Groninger gemeenten pleiten in een brandbrief aan de Tweede Kamer voor ophoging van het budget sociaal domein van minimaal 600 miljoen euro.

    Groninger gemeenten: zeker 600 miljoen euro extra nodig

    Reageer

    Het water staat de Groninger gemeenten aan de lippen. Aan de vooravond van de begrotingsbehandeling van VWS pleiten zij in een brandbrief aan de Kamer voor ophoging van het budget sociaal domein van minimaal 600 miljoen euro.

  • De gemeente Rotterdam heeft samen met hulpverleners een koffertje ontwikkeld waardoor het voor hulpverleners makkelijker wordt om het gesprek over armoede aan te gaan. De schaamte en stress over armoede is groot, waardoor het praten over financiële problemen moeilijk is.

    Koffertje tegen armoede

    Reageer

    Zo'n 60.000 Rotterdamse huishoudens leven in armoede, een vijfde van alle huishoudens. Meer dan de helft daarvan zelfs langer dan vier jaar. De schaamte en stress over armoede is groot, waardoor het praten over financiële problemen moeilijk is. De gemeente Rotterdam heeft een koffertje ‘Geld enzo’ ontwikkeld waardoor het voor hulpverleners makkelijker wordt om het gesprek over armoede aan te gaan.

  • Nadat de tien gemeenten in de jeugdhulpregio Haaglanden door de voorzieningenrechter zijn teruggefloten, zetten zij nu eerst in op de zorgcontinuïteit voor jongeren en gezinnen vanaf januari. Daarvoor gaan zij met jeugdhulpaanbieders om tafel.

    Continuïteit jeugdzorg eerste prioriteit Haaglanden

    Reageer

    De tien gemeenten in de jeugdhulpregio Haaglanden brengen de gevolgen in kaart van de uitspraak van de voorzieningenrechter over de inkoop van de (hoog) specialistische jeugdhulp. De gemeenten, waaronder Den Haag, willen vanaf 2020 nieuwe contracten afsluiten, maar zijn door de rechter teruggefloten. Zij moeten ervoor zorgen dat de tarieven kostendekkend en reëel worden. De tien gemeenten zetten nu eerst in op de zorgcontinuïteit voor jongeren en gezinnen vanaf januari. Daarvoor gaan zij met jeugdhulpaanbieders om tafel.

  • Gemeenten korten massaal op het sociaal domein. Dit is een grote dreiging voor verdere stijging van het aantal dak- en thuisloze mensen in Nederland. Die noodkreet heeft het Leger des Heils afgegeven aan de Tweede Kamer.

    Leger des Heils luidt noodklok over bezuinigingen

    2 reacties

    De gemeentelijke bezuinigingen op het sociaal domein zijn een grote dreiging voor verdere stijging van het aantal dak- en thuisloze mensen. Die noodkreet heeft het Leger des Heils afgegeven aan de Tweede Kamer. Er moet in de ogen van het Leger hard worden gewerkt aan goedkope woonruimte en aan een integrale aanpak van wonen, werken en begeleiding naar herstel van het gewone leven.

  • Als gemeenten dit jaar meer dan 145 miljoen euro kwijt zijn aan het Wmo-abonnementstarief voor maatwerkvoorzieningen, moet dit volledig door het rijk worden vergoed. Dat stelt de VNG in een brief aan de Tweede Kamer.

    Rijk moet Wmo-abo-tarief compenseren

    1 reactie

    Als gemeenten dit jaar meer dan 145 miljoen euro kwijt zijn aan het Wmo-abonnementstarief voor maatwerkvoorzieningen, moeten deze kosten volledig worden vergoed. Dat stelt de VNG in een brief aan de Tweede Kamer. De actie van Assen om het Wmo-abonnementstarief voor algemene voorzieningen volgend jaar niet in te voeren, krijgt veel (virtuele) bijval.

  • De gemeente Barendrecht helpt te weinig inwoners met een arbeidsbeperking aan beschut werk of een garantiebaan. Dat ligt onder meer 'aan de desinteresse van de gemeente voor deze doelgroep’. Dat stelt de Rekenkamer Barendrecht in haar vandaag verschenen rapport ‘In gebreke gebleven. Onderzoek naar beleid arbeidsgehandicapten’.

    Arbeidsgehandicapten dupe van desinteresse

    1 reactie

    Barendrecht helpt te weinig inwoners met een arbeidsbeperking aan een garantiebaan of beschut werk. De gemeente voldoet niet aan het door het rijk opgelegde quotum voor 2019. Dat ligt deels aan de moeilijk te plaatsen doelgroep, ‘maar nog meer aan de desinteresse van de gemeente voor deze doelgroep’. Dat stelt de Rekenkamer Barendrecht in haar vandaag verschenen rapport ‘In gebreke gebleven. Onderzoek naar beleid arbeidsgehandicapten’.

  • Het kabinet moet structureel 700 miljoen euro extra voor het sociaal domein aan gemeenten ter beschikking stellen. Dat stellen de RIBW Alliantie en Federatie Opvang in een brief aan de Tweede Kamer.

    700 miljoen euro nodig voor sociaal domein

    3 reacties

    De decentralisaties en de gemeentelijke bezuinigingen op begeleiding, beschermd wonen en opvang hebben ‘volstrekt onaanvaardbare’ gevolgen. Het kabinet moet structureel 700 miljoen euro extra voor het sociaal domein aan gemeenten ter beschikking stellen.

  • Assen vertikt het om per 1 januari het Wmo-abonnementstarief voor algemene voorzieningen in te voeren. Hiermee geeft de gemeente een duidelijk signaal af naar het rijk. ‘We krijgen steeds meer verantwoordelijkheden, maar we kunnen steeds minder sturen’, aldus wethouder Harmke Vlieg (sociaal domein, ChristenUnie.

    Assen weigert 'Wmo-abo-tarief' in te voeren

    7 reacties

    Assen weigert per 1 januari het Wmo-abonnementstarief voor algemene voorzieningen in te voeren. Hiermee geeft de gemeente een duidelijk signaal af naar het rijk. ‘We krijgen steeds meer verantwoordelijkheden, maar we kunnen steeds minder sturen’, aldus wethouder Harmke Vlieg (sociaal domein, ChristenUnie).

  • Het werken met praktijkondersteuners jeugd bij huisartsen in Lelystad functioneert nog niet goed. Het ontbreekt in Lelystad aan tijdige, gerichte en samenhangende sturingsinformatie op het gebied van jeugdzorg. Dat stelt de rekenkamer Lelystad.

    Toegang tot jeugdzorg kan beter

    1 reactie

    Het werken met praktijkondersteuners jeugd bij huisartsen in Lelystad functioneert nog niet zoals gewenst. In diverse gemeenten leidt de inzet van de praktijkondersteuners jeugd tot minder doorverwijzingen naar specialistische jeugdzorg en tot besparingen op het jeugdbudget. De vraag waarom de resultaten in Lelystad achterblijven, is nader onderzoek waard. Dat stelt de rekenkamer Lelystad. Hij stelt ook dat het in Lelystad ontbreekt aan tijdige, gerichte en samenhangende sturingsinformatie op het gebied van jeugdzorg.

  • Gemeenten die eind vorig jaar geld kregen uit de ‘stroppenpot’ hebben opnieuw forse tekorten op de Wmo en/of de jeugdhulp.

    'Stroppenpot' heeft weinig soelaas geboden

    7 reacties

    Gemeenten die vorig jaar geld kregen uit de ‘stroppenpot’ hebben opnieuw forse tekorten op de jeugdhulp en/of de Wmo. De rijksbijdrage voor de tekorten op beide posten over 2016 en 2017 hebben ‘een beetje’ en vooral incidenteel geholpen. Gemeenten proberen op diverse manieren de uitgaven in te perken, maar stellen tegelijkertijd dat het rijk structureel met extra geld over de brug moet komen. Ook moet ‘Den Haag’ meer oog hebben voor de gevolgen voor gemeenten van regelingen die het rijk oplegt, zoals de invoering van het Wmo-abonnementstarief en de AMvB reële prijs Wmo 2015.

  • Het is niet vast te stellen of de miljard euro die gemeenten uitgesmeerd over 2019, 2020 en 2021 van het kabinet krijgen voor de jeugdzorg toereikend zal zijn.

    Waar blijft miljard voor jeugd?

    5 reacties

    Het is niet vast te stellen of de miljard euro die gemeenten uitgesmeerd over 2019, 2020 en 2021 van het kabinet krijgen voor de jeugdzorg toereikend zal zijn. Dat stelt de Algemene Rekenkamer in een brief aan de Tweede Kamer, waarin zij de Kamer aandachtspunten meegeeft bij de ontwerpbegroting 2020 van het ministerie van VWS. 

  • Ondanks protesten van inwoners van Sint Pancras en Koedijk die liever bij Alkmaar willen horen en ondanks de constatering van de Rekenkamer Langedijk dat onduidelijk is wat de meerwaarde is hebben de gemeenteraden van Heerhugowaard en Langedijk ingestemd met een fusie in 2022.

    Omstreden fusie Heerhugowaard en Langedijk beklonken

    1 reactie

    Ondanks protesten van inwoners van Sint Pancras en Koedijk die liever bij Alkmaar willen horen en ondanks de constatering van de Rekenkamer Langedijk dat onduidelijk is wat de meerwaarde is hebben de gemeenteraden van Heerhugowaard en Langedijk ingestemd met een fusie in 2022.

  • Minder uren huishoudelijke hulp, versoberen van het pakket Wmo-hulpmiddelen, minder pgb’s verstrekken, versoberen van de opvoedhulp, minder kinderen naar dure jeugdhulp. Het is slechts een greep uit de vele maatregelen die het college van Hoogeveen aan de gemeenteraad voorstelt om het begrotingstekort van 9 miljoen euro te dekken. Ook op andere beleidsterreinen wordt bezuinigd, maar het zwaartepunt ligt op het sociaal domein omdat die de grootste tekorten veroorzaken.

    Snijden in sociaal domein doet pijn

    5 reacties

    De ene na de andere gemeente meldt forse gaten in haar begroting. Belangrijkste reden: tekorten op met name de jeugdzorg en de Wmo. De gaten worden gedicht, met onder meer bezuinigingen binnen het sociaal domein. Pijnlijk, vinden de colleges, maar onontkoombaar.  

  • De acht gemeenten van de regio Gooi- en Vechtstreek hebben nog geen besluit genomen over het al dan niet inbesteden van het doelgroepenvervoer. De Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt het op voorhand een slecht plan.

    Inbesteden doelgroepenvervoer nog niet beslist

    Reageer

    De regio Gooi- en Vechtstreek heeft nog geen besluit genomen over het al dan niet inbesteden van het doelgroepenvervoer. De Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) trekt ‘hele voorbarige conclusies’.

  • Er moet een norm komen voor een minimale omvang van elke griffie. Elke griffie moet in ieder geval een griffier, een plaatsvervangend griffer/raadsadviseur en een administratieve ondersteuner omvatten. Een motie van die strekking is vrijdag op het jaarcongres van de griffiers met ruim 80 procent aangenomen.

    Minimale norm voor griffie nodig

    15 reacties

    Door de toegenomen gemeentelijke taken en versplintering in de raad is de werkdruk van raadsleden gestegen en daarmee de behoefte aan ondersteuning en advisering toegnomen, stellen de griffiers. Er moet daarom een norm komen voor een minimale omvang van elke griffie.

  • Begrotingstekort of niet, gemeenten moeten mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben in het kader van onder meer de Wmo 2015 en de Jeugdwet gewoon helpen. Dat schrijft minister De Jonge (VWS) aan de Kamer.

    Tekorten ontslaan gemeenten niet van zorgplicht

    4 reacties

    Tekorten of niet, gemeenten moeten mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben in het kader van onder meer de Wmo 2015 en de Jeugdwet gewoon helpen. ‘Gemeenten dienen aan hun wettelijke verantwoordelijkheden te voldoen en elke inwoner dient door zijn/haar gemeente geholpen te worden indien dit onder de wettelijke verantwoordelijkheid van de gemeente valt.’

  • Het voorlopige macrobudget 2020 voor de zogeheten BUIG-gelden - waaronder de bijstandsbudgetten - is vastgesteld op een krappe 6,2 miljard euro; zo’n 75 miljoen euro hoger dan het definitieve budget voor dit jaar. Divosa maakt zich zorgen.

    BUIG-budget 2020 stijgt licht

    Reageer

    Het voorlopige macrobudget 2020 voor de zogeheten BUIG-gelden - waaronder de bijstandsbudgetten - is vastgesteld op een krappe 6,2 miljard euro; zo’n 75 miljoen euro hoger dan het definitieve budget voor dit jaar. Dat is vastgesteld op een krappe 6,1 miljard euro; 147 miljoen euro lager dan het voorlopige macrobudget 2019.

  • Venlo schrijft weer zwarte cijfers, maar niet alle problemen zijn opgelost. Ook dit jaar was er te weinig geld voor de jeugdhulp. Het tekort wordt aangevuld vanuit de algemene middelen, maar er is geen zicht op een structurele oplossing.

    Tekorten jeugd blijven zorgenkindje Venlo

    2 reacties

    Venlo kruipt langzaam uit het financiële dal, maar niet alle problemen zijn opgelost. Ook dit jaar was er te weinig geld voor de jeugdhulp. Het tekort wordt aangevuld vanuit de algemene middelen, maar er is geen zicht op een structurele oplossing.

  • Het kabinet is akkoord met herindelingen in Groningen en in Brabant. De gemeenteraden van Purmerend en Beemster hebben ingestemd met het herindelingsontwerp voor een nieuwe gemeente.

    Herindelingsgolfje in gemeenteland

    1 reactie

    Het kabinet heeft ingestemd met herindelingen in Groningen en in Brabant. De gemeenteraden van Purmerend en Beemster hebben recent ingestemd met het herindelingsontwerp voor een nieuwe gemeente.

  • De compensatie die gemeenten van het rijk krijgen voor de loonstijging in de jeugdzorg, moet ook echt tegen goede komen van de jeugdzorg. De lonen gaan op 1 januari met vier procent omhoog. Dit dringende beroep op gemeenten doen vakbonden FNV, CNV en FBZ en werkgeversorganisatie Jeugdzorg Nederland.

    Gemeenten moeten tarieven jeugdzorg verhogen

    4 reacties

    De compensatie die gemeenten van het rijk krijgen voor de loonstijging in de jeugdzorg, moet echt in de jeugdzorg landen. De lonen gaan op 1 januari met vier procent omhoog. Ook een deel van de miljard euro die gemeenten van het rijk krijgen, moet daadwerkelijk in de jeugdzorg terecht komen. Dit dringende beroep op gemeenten doen vakbonden FNV, CNV en FBZ en werkgeversorganisatie Jeugdzorg Nederland.

  • De regio wilde aanvankelijk per 2020 resultaatgericht werken én resultaatgericht bekostigen invoeren. De opdracht zou voor vier jaar worden aanbesteed. Recent werd bekend dat de tien gemeenten de invoering van het resultaat bekostigen met een jaar hebben uitgesteld en dat er een overgangsjaar zou worden ingelast. Dit gebeurde onder meer nadat jeugdhulpaanbieders met juridische stappen hadden gedreigd.

    Kort geding in jeugdhulpregio Haaglanden

    1 reactie

    Aanbieders van specialistische jeugdhulp in de jeugdhulpregio Haaglanden hebben twee kort gedingen aangespannen tegen de inkopende gemeenten. Die willen resultaatgerichte bekostiging invoeren. De zaken spelen deze maand.

  • De wetswijziging om gegevens bij meervoudige problematiek in het sociaal domein eenvoudiger uit te wisselen, komt pas eind 2020; een jaar later dan gepland. De contouren zijn wel bekend. Het college krijgt een nadrukkelijke coördinerende rol.

    Wet eenvoudiger uitwisseling gegevens vertraagd

    5 reacties

    De wetswijziging om gegevens bij meervoudige problematiek in het sociaal domein eenvoudiger uit te wisselen, komt later dan eerder aangekondigd. Niet eind dit jaar, maar eind volgend jaar komt minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) met een wetswijziging. De contouren zijn nu wel bekend. Het college van burgemeester en wethouders krijgt een nadrukkelijke coördinerende rol.

  • De inzet van Oirschot op preventie en informele hulp begint zijn vruchten af te werpen. De gemeente heeft het brede welzijnswerk en de integrale toegang in één hand gelegd.

    Integrale toegang ‘3D’ in één hand

    1 reactie

    Oirschot zet vol in op preventie en informele hulp. Dat begint zijn vruchten af te werpen. Wmo-aanvragen voor persoonlijke begeleiding nemen af. Ook worden minder jongeren doorverwezen naar gespecialiseerde jeugdhulp. De sleutel: het brede welzijnswerk en de integrale toegang is in één hand gelegd.

     

  • Eén loket waar alle burgerinitiatieven binnenkomen, met één contactpersoon vanuit de gemeente Tilburg die als 'maatje voor het initiatief' optreedt en waar nodig ook hulp en ondersteuning kan bieden bij de aanvraag en het vervolgproces.

    Een loket voor ideeën van burgers

    Reageer

    Eén loket waar alle burgerinitiatieven binnenkomen, met één contactpersoon vanuit de gemeente Tilburg die als 'maatje voor het initiatief' optreedt en waar nodig ook hulp en ondersteuning kan bieden bij de aanvraag en het vervolgproces. Dat zouden Tilburgers een goed idee vinden, zo blijkt uit onderzoek van de Rekenkamer Tilburg.

  • Negatieve emoties vormen een risico op uitval voor de eerste fase van een schuldhulpverleningstraject; de zogeheten stabilisatiefase. Een persoonsgerichte aanpak door gemeenten met aandacht voor de emoties kan uitval voorkomen, stelt adviesbureau Purpose.

    Negatieve emoties leiden tot afhakers schuldhulptraject

    Reageer

    Angst, moedeloosheid en frustratie vormen een risico op uitval voor de eerste fase van een schuldhulpverleningstraject; de zogeheten stabilisatiefase. Die fase – waarin onder meer de schulden op een rijtje worden gezet – wordt door de inwoner met schulden vaak gezien als (onnodige) wachttijd. Een persoonsgerichte aanpak door gemeenten met aandacht voor de emoties kan uitval voorkomen.

  • Veel gemeenten maken gebruik van de ‘boekhoudtruc’ bij het jeugdbudget. Ze mogen ‘doen alsof’ ze ook in 2022 en 2023 extra jeugdzorggeld van het rijk krijgen. Gemeenten gaan er wel vanuit dat het rijk daadwerkelijk met dat geld over de brug komt.

    ‘Boekhoudtruc’ jeugdbudget wordt massaal omarmd

    6 reacties

    Gemeenten maken in grote getalen gebruik van de ‘boekhoudtruc’ bij het jeugdbudget. ‘Waarom zouden we het onszelf onnodig moeilijk maken?’ Andere gemeenten plussen niet bij zonder reële inkomsten. Ze durven het risico niet te nemen. ‘Het is een papieren werkelijkheid.’

  • Gemeentesecretarissen moeten ook nee durven zeggen. 'Als je als jaknikker bent geboren, ga je als gemeentesecretaris de ‘wedstrijd’ uiteindelijk niet winnen.' Dat stelt de gemeentesecretaris van Vlissingen, Martin van Vliet, deze week in een essay in Binnenlands Bestuur.

    Jaknikker gaat ‘wedstrijd’ niet winnen

    Reageer

    Zonder inlevingsvermogen kun je als gemeentesecretaris geen goede gastheer zijn. Gemeentesecretarissen die die kwaliteit niet hebben, zijn niet geschikt voor de functie. Je moet goed kunnen luisteren, je moet het gesprek durven aangaan, maar ook nee durven zeggen. Als je als jaknikker bent geboren, ga je als gemeentesecretaris de ‘wedstrijd’ uiteindelijk niet winnen.

  • Voor gemeenten is kostenbesparing vaak de belangrijkste reden om subsidieregelingen in het sociaal domein te starten. Besparingen zijn in de praktijk echter lastig hard te maken. Dat blijkt uit een verkenning van 34 gemeentelijke subsidieregelingen die in 2019 liepen, uitgevoerd door Social Finance Matters.

    Subsidies sociaal domein leveren geen besparing op

    1 reactie

    Hoewel kostenbesparing voor veel gemeenten de belangrijkste reden is om subsidieregelingen in het sociaal domein te starten, zijn besparingen in de praktijk lastig hard te maken. Initiatieven die met gemeentelijk geld worden gestart blijven te experimenteel, te pril of te kleinschalig.

  • Bijna dertig procent van de totale middelen voor jeugd gaat op aan het organiseren en coördineren van zorg. Bij de Wmo gaat het om een kwart van het budget. Dat heeft bureau Berenschot berekend.

    Bijna een derde budget jeugd naar coördinatie zorg

    4 reacties

    Bijna een derde van de totale middelen voor jeugd gaat op aan het organiseren en coördineren van zorg. Bij de Wmo gaat het om een kwart van het budget. Het gaat in totaal om bijna twee miljard euro. Dat heeft bureau Berenschot berekend.

  • De gemeente Apeldoorn gaat in ‘Den Haag’ lobbyen om het Wmo-abonnementstarief af te schaffen of bij te stellen. Door de aanzuigende werking van het Wmo-abonnementstarief lopen de tekorten op de Wmo fors op.

    Wmo ‘abo-tarief’ moet van tafel

    Reageer

    De tekorten op de Wmo in Apeldoorn liggen ettelijke miljoenen euro’s hoger dan waar in de Voorjaarsnota vanuit was gegaan. Toen ging het college nog uit van een tekort van zo’n zes miljoen euro. Het verwachte tekort is inmiddels opgelopen tot 9,5 miljoen euro. De grootste boosdoener is de aanzuigende werking van het Wmo-abonnementstarief. Apeldoorn gaat in ‘Den Haag’ lobbyen om het abonnementstarief af te schaffen of bij te stellen.

  • De nieuwe wet Inburgering is voor gemeenten onuitvoerbaar. Zij krijgen onder meer geen regierol. Ook over de financiering zijn grote zorgen. ‘Gemeenten kunnen zonder adequate financiering geen nieuwe taken op zich nemen’, benadrukt gemeentekoepel VNG in reactie op het conceptwetsvoorstel van minister Koolmees (SZW).

    VNG: Nieuwe wet inburgering is onuitvoerbaar

    7 reacties

    Voor gemeenten is de nieuwe wet Inburgering onuitvoerbaar. Gemeenten krijgen geen regierol. Ook over de financiering maken gemeenten zich grote zorgen. ‘Gemeenten kunnen zonder adequate financiering geen nieuwe taken op zich nemen’, benadrukt de VNG in reactie op het conceptwetsvoorstel.

  • Regeringspartijen ChristenUnie en D66 willen af van de trap op-trap af-systematiek. . Die leidt nu tot grote tekorten bij gemeenten en noodzakelijke bezuinigingen.

    Deel coalitie wil af van ‘trap op-trap af’-systematiek

    8 reacties

    De regeringspartijen D66 en ChristenUnie willen af van de schommelingen in de gemeentebegroting. Het gemeentelijk budget is met de trap op-trap af-systematiek te afhankelijk van de uitgaven van het kabinet. Dat leidt nu tot grote tekorten bij gemeenten en bezuinigingen. ‘Dat is niet uit te leggen’, aldus CU-voorman Gert-Jan Segers.

  • Het kabinet moet een paar miljard investeren in sociale basisvoorzieningen. Dat vindt Sociaal Werk Nederland. Ook de ANBO vindt dat er moet worden geïnvesteerd in welzijn, wijken en wonen.

    Kabinet: investeer in sociale basisvoorzieningen

    Reageer

    Het kabinet moet ‘enkele miljarden’ investeren in sociale basisvoorzieningen. Pas dan kan het adagium van het kabinet om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen en de zorg dichtbij te organiseren worden gerealiseerd.

  • Het is onverantwoord dat het kabinet niet structureel extra geld voor de jeugdzorg vrijmaakt, vindt voorzitter Hans Spigt van Jeugdzorg Nederland. Het Stedennetwerk G40 noemt het uitblijven van extra jeugdgeld ‘een grote teleurstelling’.

    Teleurstelling over uitblijven extra jeugdgeld

    Reageer

    Jeugdzorg Nederland vindt het onverantwoord dat het kabinet niet structureel extra geld voor de jeugdzorg wil vrijmaken. Het Stedennetwerk G40 noemt het uitblijven van extra jeugdgeld ‘een grote teleurstelling’.

  • De ‘trap op-trap af’ bekostigingssystematiek moet op de schop, vindt het stedennetwerk G40. Ook moeten steden meer lokale belastingen kunnen heffen. De rijksbelastingen moeten dan omlaag.

    Financiering gemeenten moet op schop

    3 reacties

    De ‘trap op-trap af’ systematiek heeft wat het stedennetwerk G40 betreft zijn langste tijd gehad. Ook moeten steden meer lokale belastingen kunnen heffen, waarbij de lastendruk voor inwoners niet mag stijgen. De rijksbelastingen moeten dan omlaag.

  • Gemeenten moeten regelmatig in gesprek met mensen die onder de Participatiewet vallen, vindt het kabinet, om ‘stappen te zetten richting een baan’. Belemmeringen zoals zorgtaken, laaggeletterdheid of schulden kunnen worden besproken en mogelijk opgelost.

    Signalen schulden moeten eerder opgepakt

    Reageer

    Gemeenten moeten signalen over betalingsachterstanden kunnen gebruiken om te voorkomen dat mensen in de schulden komen. Eind dit jaar komt staatssecretaris Van Ark (SZW) met een wetsvoorstel hiertoe.

  • Om jongeren meer te betrekken bij de politiek wordt volgend jaar een jongerenparlement opgezet. Ook de lokale democratie wordt versterkt.

    Jongerenparlement op komst

    Reageer

    Om jongeren meer te betrekken bij de politiek wordt volgend jaar een jongerenparlement opgezet. Er komt een Wet op de politieke partijen (Wpp) die nieuwe regels voor bijvoorbeeld digitale campagnevoering zal bevatten. Dat blijkt uit de dinsdag gepresenteerde begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK).   

  • Het kabinet blijft bij de een miljard euro die de gemeenten de komende drie jaar krijgen. Er komt geen extra geld bij. Het kabinet gaat evenmin sleutelen aan de invoering van het Wmo-abonnementstarief. Dat wordt per 2020 via een wetswijziging voor ook de meeste algemene voorzieningen doorgevoerd.

    Geen extra geld voor jeugdzorg

    1 reactie

    De stiekeme hoop van gemeenten dat het kabinet alsnog met extra geld voor de jeugdzorg over de brug zou komen, is ijdel geweest. Het kabinet blijft bij de een miljard euro die de gemeenten de komende drie jaar krijgen. Het kabinet gaat evenmin sleutelen aan de invoering van het Wmo-abonnementstarief. Dat wordt per 2020 via een wetswijziging voor ook de meeste algemene voorzieningen doorgevoerd.    

  • Gedeputeerde Staten moeten jaarlijks verantwoording afleggen over het gevoerde integriteitsbeleid, maar dat hoeft niet in een speciaal integriteitsverslag. Vanaf volgend jaar zijn provincies, maar ook gemeenten, verplicht om jaarlijks de verantwoording over het gevoerde integriteitsbeleid openbaar te maken. Dat schrijft minister Ollongren van Binnenlandse Zaken.

    Provincies verzaken integriteitsplicht niet

    Reageer

    Provincies zijn niet verplicht een integriteitsverslag uit te brengen. Wel moeten Gedeputeerde Staten jaarlijks verantwoording afleggen over het gevoerde integriteitsbeleid. De vorm waarin zij dat doen, moet met Provinciale Staten worden afgesproken. Vanaf volgend jaar zijn provincies, maar ook gemeenten, verplicht om jaarlijks de verantwoording over het gevoerde integriteitsbeleid openbaar te maken.

  • De Arnhemse aanpak van radicalisering is doelgericht en effectief, maar er zijn verbeteringen mogelijk.

    Aanpak radicalisering kan beter

    Reageer

    De Arnhemse aanpak van radicalisering is doelgericht en effectief, maar er zijn verbeteringen mogelijk. Dat stellen onderzoekers van de Universiteit van Utrecht in hun rapport ‘Al doende leren’ over het onderzoek naar de radicaliseringsaanpak van Arnhem. Het onderzoek is in opdracht van de gemeente uitgevoerd.

  • Niet alle gemeenten maken optimaal gebruik van Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp). Een wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) moet gemeenten helpen bij de vroegsignalering van mensen met schulden. Schuldeisers moeten beter aan het minnelijk traject gaan meewerken.

    Minnelijk schuldhulptraject moet beter

    Reageer

    Gemeenten moeten de mogelijkheden van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) beter benutten. Niet alle gemeenten maken daar nu optimaal gebruik van. Een wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) moet gemeenten helpen bij de vroegsignalering van mensen met schulden. Daarnaast moeten schuldeisers beter gaan meewerken aan het minnelijk traject.

  • Het is onzin om de inkoopmethode open house bij het oud vuil neer te zetten. Er zitten mitsen en maren aan, maar ook veel voordelen.

    Zet open house niet bij het oud vuil

    Reageer

    De inkoopmethode open house is niet de heilige graal voor het sociaal domein, maar het is onzin om haar bij het oud vuil neer te zetten. Er zitten mitsen en maren aan, maar ook veel voordelen. Bovendien kan worden bijgeschaafd, waarmee de vermeende nadelen kunnen worden ingeperkt.

Recente Achtergrond Artikelen

  • Te optimistisch begroot en te hoge uitgaven in de tweedelijnszorg. Dat is in een notendop het probleem in het sociaal domein waarmee Eindhoven werd geconfronteerd. Een pakket aan pittige maatregelen moet het tij keren. De visie WIJEindhoven blijft overeind.

    Verslikt in het sociaal domein

    Reageer

    Te optimistisch begroot en te hoge uitgaven in de tweedelijnszorg. Dat is in een notendop het probleem in het sociaal domein waarmee Eindhoven werd geconfronteerd. Een pakket aan pittige maatregelen moet het tij keren. De visie WIJEindhoven blijft overeind.

  • Hoe democratisch is de provinciale politiek en wat is de kwaliteit van die democratie? Met die vraag ging een aantal wetenschappers aan de slag. Verbazingwekkend weinig is er over bekend, zo constateren ze. En wat betreft de hamvraag: het kan en moet beter. De nieuwe Statenleden moeten vol aan de bak.

    Provincie langs de democratische meetlat

    Reageer

    Hoe democratisch is de provinciale politiek en wat is de kwaliteit van die democratie? Met die vraag ging een aantal wetenschappers aan de slag. Verbazingwekkend weinig is er over bekend, zo constateren ze. En wat betreft de hamvraag: het kan en moet beter. De nieuwe Statenleden moeten vol aan de bak.

  • Op 20 maart zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten en de waterschappen. In een serie belicht Binnenlands Bestuur een aantal hete hangijzers. In het vierde deel: raadsleden over hun provincie.

    Een verre, nogal stugge vriend

    Reageer

    Gemeenteraadsleden hebben een haat-liefdeverhouding met de provincie. Ze willen graag meer contact met Provinciale Staten, maar vinden de provincie ook star en stug. Dat blijkt uit een enquête van Binnenlands Bestuur en Citisens onder ruim 1.200 raadsleden.

  • Wordt de 75 miljoen euro die Den Haag jaarlijks aan Wmo-maatwerkvoorzieningen uitgeeft wel goed besteed? Voor antwoord op die vraag zet de stad de GAS-methodiek in: goal attainment scaling. De eerste metingen worden voorzichtig geanalyseerd.

    Zorgaanbieders op rapport bij gemeente

    Reageer

    Wordt de 75 miljoen euro die Den Haag jaarlijks aan Wmo-maatwerkvoorzieningen uitgeeft wel goed besteed? Voor antwoord op die vraag zet de stad de GAS-methodiek in: goal attainment scaling. De eerste metingen worden voorzichtig geanalyseerd.

  • De opkomst bij de Statenverkiezingen van vier jaar geleden lag met gemiddeld 47,76 procent fors lager dan in 2011, toen 55,97 procent van de kiezers naar de stembus toog. De meeste provincies voeren dan ook specifieke campagnes om de opkomst te verhogen. Gelderland, Zuid- en Noord-Holland niet. Zij geloven er niet in.

    Op zoek naar de provinciale kiezer

    Reageer

    De opkomst bij de Statenverkiezingen van vier jaar geleden lag met gemiddeld 47,76 procent fors lager dan in 2011, toen 55,97 procent van de kiezers naar de stembus toog. De meeste provincies voeren dan ook specifieke campagnes om de opkomst te verhogen. Gelderland, Zuid- en Noord-Holland niet. Zij geloven er niet in.

  • Menig raadslid verzucht geen grip te hebben op regionale samenwerkingsverbanden. In zeventien gemeenten in Noordoost-Brabant is dat niet anders. De griffiers staken de koppen bij elkaar en kwamen met praktische voorstellen om grip en sturing te vergroten. Er wordt nu een jaar met de nieuwe aanpak gewerkt.

    Regie in de regio

    Reageer

    Menig raadslid verzucht geen grip te hebben op regionale samenwerkingsverbanden. In zeventien gemeenten in Noordoost-Brabant is dat niet anders. De griffiers staken de koppen bij elkaar en kwamen met praktische voorstellen om grip en sturing te vergroten. Er wordt nu een jaar met de nieuwe aanpak gewerkt.

  • Na een ware herindelingshausse is het de komende jaren rustig. Per 1 januari telt Nederland 355 gemeenten; 25 minder dan vorig jaar. Komend jaar staan er helemaal geen herindelingen op stapel; de jaren daarop vooralsnog een enkele. Er zijn wel ‘losse eindjes'. 

    Rust keert terug aan fusiefront

    Reageer

    Na een ware herindelingshausse is het de komende jaren rustig. Per 1 januari telt Nederland 355 gemeenten; 25 minder dan vorig jaar. Komend jaar staan er helemaal geen herindelingen op stapel; de jaren daarop vooralsnog een enkele. Er zijn wel ‘losse eindjes'. 

  • Voor 64 gemeenten, groot en klein en verspreid over het hele land, heeft Citisens stemhulpen gemaakt. In MijnStem komen niet alleen thema’s voor die partijen belangrijk vinden, maar vooral waarop de deelnemende partijen van mening verschillen. ‘Als partijen het roerend eens zijn over bepaalde onderwerpen, helpt het de kiezer immers niet om een keuze te maken. Die komen dan niet in de stemhulp terecht’, verduidelijkt Evert Wolters, adviseur bij Citisens (zie kader rechts). Als supervisor over inhoud en kwaliteit van de stemhulp weet hij als geen ander wat de verkiezingsthema’s zijn en kent hij de worsteling van partijen bij thema’s als duurzaamheid en het sociaal domein.

    Moeite met politiseren lokaal beleid

    Reageer

    De campagnes zijn in volle gang in de 335 gemeenten waar op 21 maart verkiezingen worden gehouden. Welke thema’s zijn belangrijk en vooral, op welke thema’s verschillen de partijen van mening? Citisens analyseerde op verzoek van Binnenlands Bestuur de verkiezingsthema’s van 64 gemeenten

  • Heerenveen heeft geen wijkteams maar ‘meitinkers’. Deze meedenkers hebben alle ruimte om, door de schotten heen, te doen en te regelen wat nodig is voor een inwoner met een hulpvraag. Ter plekke als het kan, maar in elk geval snel en zonder administratieve rompslomp. En het werkt.

    Meedenken werkt beter

    Reageer

    Heerenveen heeft geen wijkteams maar ‘meitinkers’. Deze meedenkers hebben alle ruimte om, door de schotten heen, te doen en te regelen wat nodig is voor een inwoner met een hulpvraag. Ter plekke als het kan, maar in elk geval snel en zonder administratieve rompslomp. En het werkt.

  • De toch al versnipperde raad van Lelystad is nog verder versnipperd. Na een afsplitsing in de tweemansfractie van het CDA telt de raad nu vijftien fracties. ‘We maken er al grappen over: hoe lang duurt het nog tot er 35 fracties zijn.’ Binnenlands Bestuur nam een kijkje.

    Toen stond de teller op vijftien

    Reageer

    De toch al versnipperde raad van Lelystad is nog verder versnipperd. Na een afsplitsing in de tweemansfractie van het CDA telt de raad nu vijftien fracties. ‘We maken er al grappen over: hoe lang duurt het nog tot er 35 fracties zijn.’ Binnenlands Bestuur nam een kijkje.

  • Klachten en bezwaren moeten informeler worden opgepakt, zonder de rechtsbescherming weg te halen. Nu bewandelen gemeenten te vaak het formele pad. Een goed gesprek kan een wereld van verschil maken, stelt Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen.

    ‘Práát eens met elkaar’

    Reageer

    Klachten en bezwaren moeten informeler worden opgepakt, zonder de rechtsbescherming weg te halen. Nu bewandelen gemeenten te vaak het formele pad. Een goed gesprek kan een wereld van verschil maken, stelt Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen.

  • Verreweg de meeste bezwaarschriften die bij gemeenten worden ingediend, gaan over het sociaal domein. Daarbinnen wordt over besluiten binnen de Participatiewet het vaakst bezwaar aangetekend. Opvallend weinig bezwaarschriften ontvangen gemeenten over de Jeugdwet. 

    ‘P-wet’ is het nieuwe zorgenkindje

    Reageer

    Verreweg de meeste bezwaarschriften die bij gemeenten worden ingediend, gaan over het sociaal domein. Daarbinnen wordt over besluiten binnen de Participatiewet het vaakst bezwaar aangetekend. Opvallend weinig bezwaarschriften ontvangen gemeenten over de Jeugdwet. 

  • Weesp heeft, vrijwillig én bewust, gekozen voor een samengaan met wel hele grote broer Amsterdam. De eerste stap is een ambtelijke fusie per april 2019, gevolgd door een bestuurlijke fusie per uiterlijk 2026. Eigenzinnigheid is volgens de Weesper burgemeester de sleutel tot dit – lange – proces ‘zonder gedoe’.

    Herindeling ‘zonder gedoe’

    Reageer

    Weesp heeft, vrijwillig én bewust, gekozen voor een samengaan met wel hele grote broer Amsterdam. De eerste stap is een ambtelijke fusie per april 2019, gevolgd door een bestuurlijke fusie per uiterlijk 2026. Eigenzinnigheid is volgens de Weesper burgemeester de sleutel tot dit – lange – proces ‘zonder gedoe’.

  • Het vergroten van zelfredzaamheid is een van de belangrijkste beleidsuitgangspunten van de gedecentraliseerde taken Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Het is echter een loos begrip. Er wordt ‘stil verzet’ gepleegd door wijkteammedewerkers, blijkt uit meerjarig onderzoek.

    Stil verzet door het wijkteam

    Reageer

    Het vergroten van zelfredzaamheid is een van de belangrijkste beleidsuitgangspunten van de gedecentraliseerde taken Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Het is echter een loos begrip. Er wordt ‘stil verzet’ gepleegd door wijkteammedewerkers, blijkt uit meerjarig onderzoek.

  • In zo’n honderd gemeenten hebben inwoners het Right to Challenge: het recht om taken van de gemeente over te nemen. Minister Ollongren (BZK) wil dit aantal in 2022 hebben verdubbeld. Gemeenten, en initiatiefnemers, hebben het niet altijd makkelijk. Het op papier zetten is een, maar dan ben je er nog niet. We nemen een kijkje in Amsterdam, Groningen en Katwijk.

    Burgers kunnen het veel beter

    Reageer

    In zo’n honderd gemeenten hebben inwoners het Right to Challenge: het recht om taken van de gemeente over te nemen. Minister Ollongren (BZK) wil dit aantal in 2022 hebben verdubbeld. Gemeenten, en initiatiefnemers, hebben het niet altijd makkelijk. Het op papier zetten is een, maar dan ben je er nog niet. We nemen een kijkje in Amsterdam, Groningen en Katwijk.

  • Minister Blok had al twee gesprekken met de werkvloer  De diversiteit en inclusiviteit moet verbeterd bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Je beleid wordt er beter van en de organisatie creatiever en innovatiever.’ Een gesprek met secretaris-generaal Joke Brandt over MeToo, streefpercentages en de affaire-Blok.

    Diversiteit ‘hot topic’ bij BuZa

    Reageer

    Minister Blok had al twee gesprekken met de werkvloer  De diversiteit en inclusiviteit moet verbeterd bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Je beleid wordt er beter van en de organisatie creatiever en innovatiever.’ Een gesprek met secretaris-generaal Joke Brandt over MeToo, streefpercentages en de affaire-Blok.

  • Versterking en vernieuwing van de lokale democratie en het vlottrekken van de woningmarkt zijn twee speerpunten van minister Ollongren (Binnenlandse Zaken). Er moet intensiever worden samengewerkt met burgers. En op de woningmarkt ‘moet alles uit de kast’.  

    ‘We moeten niet te voorzichtig zijn’

    Reageer

    Versterking en vernieuwing van de lokale democratie en het vlottrekken van de woningmarkt zijn twee speerpunten van minister Ollongren (Binnenlandse Zaken). Er moet intensiever worden samengewerkt met burgers. En op de woningmarkt ‘moet alles uit de kast’.  

  • Gemeenten moeten niet denken dat zij de wijsheid in pacht hebben. En ook niet dat alleen de gemeente aan de knoppen zit. De (vroegtijdige) inbreng van burgers leidt tot beter beleid, vindt Leeuwarden. Het armoedebeleid wijst het uit.

    De burger is de expert

    Reageer

    Gemeenten moeten niet denken dat zij de wijsheid in pacht hebben. En ook niet dat alleen de gemeente aan de knoppen zit. De (vroegtijdige) inbreng van burgers leidt tot beter beleid, vindt Leeuwarden. Het armoedebeleid wijst het uit.

  • Het had een unicum kunnen zijn: vier Kempengemeenten die een federatie vormen. Hád, want de betrokken colleges zien er vooralsnog geen heil in. De raden moeten zich nog beraden. Ook de provincie Brabant houdt zich op de vlakte.

    Te vroeg voor de federatie

    Reageer

    Het had een unicum kunnen zijn: vier Kempengemeenten die een federatie vormen. Hád, want de betrokken colleges zien er vooralsnog geen heil in. De raden moeten zich nog beraden. Ook de provincie Brabant houdt zich op de vlakte.

  • Gemeenten zijn wettelijk verplicht om onafhankelijke cliëntondersteuning aan te bieden aan inwoners die zorg en/of ondersteuning nodig hebben. De variëteit is groot, één recept is er niet en de (on)bekendheid blijft een worsteling. We nemen een kijkje in Den Haag en Stichtse Vecht.

    Eén recept voor steun is er niet

    Reageer

    Gemeenten zijn wettelijk verplicht om onafhankelijke cliëntondersteuning aan te bieden aan inwoners die zorg en/of ondersteuning nodig hebben. De variëteit is groot, één recept is er niet en de (on)bekendheid blijft een worsteling. We nemen een kijkje in Den Haag en Stichtse Vecht.

  • Gemeenten zijn nog steeds hard bezig om een sluitende aanpak te regelen voor mensen met verward gedrag. Die moet er op 1 oktober zijn. Daarbij stuiten gemeenten en regio’s regelmatig op obstakels. Hulp van de landelijke overheid blijft nodig. De hoop is dat nieuwe colleges de aanpak goed borgen.

    Hobbels bij aanpak van verward gedrag

    Reageer

    Gemeenten zijn nog steeds hard bezig om een sluitende aanpak te regelen voor mensen met verward gedrag. Die moet er op 1 oktober zijn. Daarbij stuiten gemeenten en regio’s regelmatig op obstakels. Hulp van de landelijke overheid blijft nodig. De hoop is dat nieuwe colleges de aanpak goed borgen.

  • De aanbesteding van de jeugdhulp heeft de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem flink wat werk gekost. De rechter zette een streep door de eerste Europese aanbesteding. Met een jaar vertraging kon de nieuwe aanpak dan toch van start. Nu ligt er een contract voor vier jaar, met de optie tot verlenging van nog eens vier jaar. 

    Jeugdcontract voor zeker vier jaar

    Reageer

    De aanbesteding van de jeugdhulp heeft de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem flink wat werk gekost. De rechter zette een streep door de eerste Europese aanbesteding. Met een jaar vertraging kon de nieuwe aanpak dan toch van start. Nu ligt er een contract voor vier jaar, met de optie tot verlenging van nog eens vier jaar. 

  • Veel gemeenten stemmen niet klakkeloos in met het Interbestuurlijk Programma (IBP) om samen met het rijk grote maatschappelijke opgaven aan te pakken. Vooral de passage waarin staat dat gemeenten tegelijkertijd afzien van extra rijksgeld voor tekorten in het sociaal domein is voor hen onacceptabel.

    'Dat zinnetje moet uit het IBP'

    Reageer

    Veel gemeenten stemmen niet klakkeloos in met het Interbestuurlijk Programma (IBP) om samen met het rijk grote maatschappelijke opgaven aan te pakken. Vooral de passage waarin staat dat gemeenten tegelijkertijd afzien van extra rijksgeld voor tekorten in het sociaal domein is voor hen onacceptabel.

  • Met 14 fracties op 35 raadsleden is de Lelystadse raad sterk versnipperd. Tegelijk liggen er talloze bestuurlijke opgaven. Gaat de versnippering verlammend werken? Een gesprek met burgemeester en raadsvoorzitter Ina Adema over de stad, de uitdagingen, de potentie, en over raad en college. 

    ‘Versnippering zien wij ook als pluspunt’

    Reageer

    Met 14 fracties op 35 raadsleden is de Lelystadse raad sterk versnipperd. Tegelijk liggen er talloze bestuurlijke opgaven. Gaat de versnippering verlammend werken? Een gesprek met burgemeester en raadsvoorzitter Ina Adema over de stad, de uitdagingen, de potentie, en over raad en college. 

  • Voor het eerst sinds de decentralisaties neemt de cliëntenwaardering van sociale wijkteams toe, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research. Een andere uitkomst: de tevredenheid over het keukentafelgesprek stijgt als een derde aanschuift. Jeugdhulp wordt nog steeds lager gewaardeerd dan andere professionele ondersteuning.  

    Wijkteams in de lift

    Reageer

    Voor het eerst sinds de decentralisaties neemt de cliëntenwaardering van sociale wijkteams toe, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research. Een andere uitkomst: de tevredenheid over het keukentafelgesprek stijgt als een derde aanschuift. Jeugdhulp wordt nog steeds lager gewaardeerd dan andere professionele ondersteuning. 

  • Het sociaal beleid van de Oost-Brabantse gemeente Deurne moest beter aansluiten bij de doelgroep. Ontschot werd het, meetbaar, met meer grip voor de raad én opgesteld in samenspraak met bewoners. Verantwoordelijk wethouder Marnix Schlösser: ‘Je probeert alles in één plan te vangen.’

    Huisbezoek als geheim wapen

    Reageer

    Het sociaal beleid van de Oost-Brabantse gemeente Deurne moest beter aansluiten bij de doelgroep. Ontschot werd het, meetbaar, met meer grip voor de raad én opgesteld in samenspraak met bewoners. Verantwoordelijk wethouder Marnix Schlösser: ‘Je probeert alles in één plan te vangen.’

  • De Tweede Kamer houdt maandag een hoorzitting over de eerste evaluatie Jeugdwet. Gemeenten staan er positief tegenover ondanks een groot aantal knelpunten, zoals de ontoereikende financiële middelen en de leeftijdsgrens 18-/18+. Er zijn oplossingen. Maar die zitten niet in aanpassing van de wet.

    De Jeugdwet langs de meetlat

    Reageer

    De Tweede Kamer houdt maandag een hoorzitting over de eerste evaluatie Jeugdwet. Gemeenten staan er positief tegenover ondanks een groot aantal knelpunten, zoals de ontoereikende financiële middelen en de leeftijdsgrens 18-/18+. Er zijn oplossingen. Maar die zitten niet in aanpassing van de wet.

  • Verdere versplintering en opmars van lokale partijen. Dat zijn de twee belangrijkste uitkomsten van de gemeenteraadsverkiezingen van twee weken geleden. Wat zijn de (vermeende) problemen en (mogelijke) oplossingen? Binnenlands Bestuur licht er vier uit.

    Verder na de verkiezingen

    Reageer

    Verdere versplintering en opmars van lokale partijen. Dat zijn de twee belangrijkste uitkomsten van de gemeenteraadsverkiezingen van twee weken geleden. Wat zijn de (vermeende) problemen en (mogelijke) oplossingen? Binnenlands Bestuur licht er vier uit.

  • Raadsleden worden met speciale inwerkprogramma’s klaargestoomd voor de komende vier jaar. Er is nadrukkelijk aandacht voor integriteit, de Omgevingswet en regionalisering, zo blijkt uit een rondgang langs griffiers.

    Raad eerst het klasje in

    Reageer

    Raadsleden worden met speciale inwerkprogramma’s klaargestoomd voor de komende vier jaar. Er is nadrukkelijk aandacht voor integriteit, de Omgevingswet en regionalisering, zo blijkt uit een rondgang langs griffiers.

  • Al het beïnvloedbare gemeentelijke beleid aan de samenleving overlaten. Van visie tot concrete voorstellen. Mét budget. Dat heeft Nijkerk de afgelopen jaren gedaan. Het is niet de vraag of de gemeente daarmee doorgaat, maar vooral hoe.

    Loslaten op een iets hoger niveau

    Reageer

    Al het beïnvloedbare gemeentelijke beleid aan de samenleving overlaten. Van visie tot concrete voorstellen. Mét budget. Dat heeft Nijkerk de afgelopen jaren gedaan. Het is niet de vraag of de gemeente daarmee doorgaat, maar vooral hoe.

  • Is de lokale democratie de eerste overheid of een tweederangsdemocratie? Universitair docent bestuurskunde aan Tilburg University Julien van Ostaaijen deed er uitgebreid studie naar.

    Een nog te gesloten bolwerk

    Reageer

    De tevredenheid met de lokale democratie is groot, constateert de Tilburgse bestuurskundige Julien van Ostaaijen. Maar de burger krijgt mondjesmaat echte invloed. Ook andere tegenmacht laat te wensen over. Werk aan de winkel voor lokale politici.

  • Het behoud van de dorpse identiteit en vitaliteit. Dat staat centraal in Koggenland, een gemeente in de kop van Noord-Holland die uit vijftien dorpen en negen buurtschappen bestaat. ‘De vitaliteit van de kleine dorpen komt onder druk te staan. Het gaat nu nog goed; er zijn voldoende mensen die toneel spelen, de kaartclub, de biljartclub en de muziekvereniging hebben genoeg leden. Maar als die leden er over tien, twintig of dertig jaar niet meer zijn, hoe gaat het dan? Wat moeten we doen om hier ook straks een prettig leefklimaat te hebben?’, steekt burgemeester Posthumus van wal.

    De eigen kracht van Koggenland

    Reageer

    Koggenland wil de leefbaarheid van het platteland veiligstellen. In dorpsgesprekken dragen inwoners zelf ideeën en projecten aan die in doe-teams worden uitgewerkt. Ook dragen ze actief bij aan de uitvoering. Waar nodig met hulp van de gemeente.

  • De afgelopen maanden zijn twee ambtelijke fusies geklapt. Hardenberg trok de stekker uit de samenwerking met Ommen, en IJsselstein maakte een einde aan de ambtelijke fusie met Montfoort. Langedijk en Heerhugowaard besloten juist tot een onderzoek naar ambtelijk samengaan. Waarom durven ze deze stap te zetten?

    Fuseren moet je leren

    Reageer

    De afgelopen maanden zijn twee ambtelijke fusies geklapt. Hardenberg trok de stekker uit de samenwerking met Ommen, en IJsselstein maakte een einde aan de ambtelijke fusie met Montfoort. Langedijk en Heerhugowaard besloten juist tot een onderzoek naar ambtelijk samengaan. Waarom durven ze deze stap te zetten?

  • Vooraf formeren gaat veel beter: de gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft er ervaring mee.

    Vooraf formeren gaat veel beter

    Reageer

    De campagnes moeten nog beginnen. Toch moeten gemeenteraden nu al nadenken over het formatieproces. Althans, als zij dat op basis van ‘consent’ willen doen, met een raadsbreed gedragen programma als resultaat. Utrechtse Heuvelrug heeft er goede ervaringen mee.

  • Burgemeesters moeten meer instrumenten krijgen om als hoeder van de bestuurlijke integriteit te kunnen optreden. Of toch niet, want dan komt de autonomie van de gemeenteraad in het gedrang. Na het opstappen van Luc Winants spreken voor- en tegenstanders van aanvullende bevoegdheden zich uit. ‘Er zit een zekere willekeur in integriteitsonderzoek.’

    De lessen van Brunssum

    Reageer

    Burgemeesters moeten meer instrumenten krijgen om als hoeder van de bestuurlijke integriteit te kunnen optreden. Of toch niet, want dan komt de autonomie van de gemeenteraad in het gedrang. Na het opstappen van Luc Winants spreken voor- en tegenstanders van aanvullende bevoegdheden zich uit. ‘Er zit een zekere willekeur in integriteitsonderzoek.’

  • Zowel Eindhoven als Utrecht waren op zoek naar een instrument om te meten in hoeverre de inspanningen van de sociale wijkteams effect hebben op de hulpvraag van de inwoners. Het instrument moest daarnaast een goede leidraad zijn voor het gesprek met de inwoner. Na de pilotfase wordt het instrument 'Wat telt' ingezet.

    Hulpvraag beter in beeld

    Reageer

    Als gemeente wil je de effectiviteit van sociale wijkteams in kaart brengen. Maar hoe meet en monitor je dat? Het instrument ‘Wat telt’ kan helpen. De eerste ervaringen in Eindhoven en Utrecht zijn positief. Na een pilotfase hebben beide gemeenten samen met de wijkteamorganisaties besloten het vanaf 2018 bij al hun wijkteams te gaan inzetten.

  • Gemeenten zijn verplicht jaarlijks een onderzoek naar de cliënttevredenheid over Wmo 2015 en Jeugd uit te voeren. Een ‘moetje’; al doet niet iedereen mee. Veel gemeenten kiezen voor verdieping en verbreding, waarmee onderzoeksresultaten waardevoller worden voor beleidssturing.

    Inzicht via ‘after sales’

    Reageer

    Gemeenten zijn verplicht jaarlijks een onderzoek naar de cliënttevredenheid over Wmo 2015 en Jeugd uit te voeren. Een ‘moetje’; al doet niet iedereen mee. Veel gemeenten kiezen voor verdieping en verbreding, waarmee onderzoeksresultaten waardevoller worden voor beleidssturing.

  • De provincie Noord-Holland heeft zich een spiegel voorgehouden. Aan 55 externe partijen is gevraagd wat zij van de provincie vinden. Wat zijn de sterke en wat de zwakke punten van het ambtelijk apparaat? En vooral ook: wat kan beter? Een van de veelgehoorde adviezen vanuit de zogeheten Omgevingsscan is dat de provincie meer lef moet tonen.

    Externen geven Noord-Holland feedback

    Reageer

    De provincie Noord-Holland heeft zich een spiegel voorgehouden. Aan 55 externe partijen is gevraagd wat zij van de provincie vinden. Wat zijn de sterke en wat de zwakke punten van het ambtelijk apparaat? En vooral ook: wat kan beter? Een van de veelgehoorde adviezen vanuit de zogeheten Omgevingsscan is dat de provincie meer lef moet tonen.

  • Voor gemeenten die een ambtelijke fusie zijn aangegaan, valt de afschaffing van de verruimde koepelvrijstelling rauw op het dak. Vanaf 1 januari moet er weer btw worden betaald over de aan hen geleverde diensten. De gemeenten laten het er niet bij zitten en ook de Kamer gaat zich roeren.  

    Fuserende gemeenten strijden voor btw-aftrek

    1 reactie

    Voor gemeenten die een ambtelijke fusie zijn aangegaan, valt de afschaffing van de verruimde koepelvrijstelling rauw op het dak. Vanaf 1 januari moet er weer btw worden betaald over de aan hen geleverde diensten. De gemeenten laten het er niet bij zitten en ook de Kamer gaat zich roeren. 

  • Het vertrouwen in de decentralisaties maatschappelijke ondersteuning, ouderenzorg en jeugdhulp neemt licht toe, maar bijna de helft van de Nederlanders is nog steeds sceptisch. De waardering voor de jeugdhulp en die voor de sociale wijkteams is het afgelopen jaar afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. 

    Vertrouwen in decentralisaties stijgt ietsjes

    Reageer

    Het vertrouwen in de decentralisaties maatschappelijke ondersteuning, ouderenzorg en jeugdhulp neemt licht toe, maar bijna de helft van de Nederlanders is nog steeds sceptisch. De waardering voor de jeugdhulp en die voor de sociale wijkteams is het afgelopen jaar afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. 

  • Veertien gemeenten in de regio’s Amsterdam- Amstelland en Zaanstreek-Waterland gaan de specialistische jeugdhulp anders opzetten. In plaats van een reeks behandelingen wordt het te behalen resultaat ingekocht. ‘We stellen de vraag: wat gaat niet goed in je leven?’

    Gezin aan zet bij jeugdhulp

    Reageer

    Veertien gemeenten in de regio’s Amsterdam- Amstelland en Zaanstreek-Waterland gaan de specialistische jeugdhulp anders opzetten. In plaats van een reeks behandelingen wordt het te behalen resultaat ingekocht. ‘We stellen de vraag: wat gaat niet goed in je leven?’

  • Utrecht telt sinds 2015 achttien buurtteams die met een vooraf vastgesteld budget de basiszorg sociaal en jeugd moeten leveren. Medewerkers zijn enthousiast en willen niet terug naar ‘vroeger’. Het prikkelt de innovatiekracht om te komen tot gezamenlijke oplossingen voor individuele cliënten.

    Leren denken als een generalist

    Reageer

    Utrecht telt sinds 2015 achttien buurtteams die met een vooraf vastgesteld budget de basiszorg sociaal en jeugd moeten leveren. Medewerkers zijn enthousiast en willen niet terug naar ‘vroeger’. Het prikkelt de innovatiekracht om te komen tot gezamenlijke oplossingen voor individuele cliënten.

  • De hoogste bestuursrechter heeft inmiddels twee ‘losse eindjes’ in de Wmo 2015 afgedicht. Het zal niet de laatste keer zijn, voorzien advocaten. Ook in de Jeugdwet zitten enkele hiaten die om richtinggevende uitspraken van de Centrale Raad van Beroep schreeuwen.

    Hiaten met een grote H

    Reageer

    De hoogste bestuursrechter heeft inmiddels twee ‘losse eindjes’ in de Wmo 2015 afgedicht. Het zal niet de laatste keer zijn, voorzien advocaten. Ook in de Jeugdwet zitten enkele hiaten die om richtinggevende uitspraken van de Centrale Raad van Beroep schreeuwen.

  • Rust in de tent. Dat is de boodschap van de Raad van State inzake interbestuurlijke verhoudingen. Vice-president Piet Hein Donner en Staatsraad Jan Franssen kijken dan ook met zorg naar de rol van het rijk in het sociale domein. ‘Wij vinden het te vroeg om gemeenten te verplichten beschut werk in te richten.’ 

    ‘Vertrouw gemeenten nu eens’

    1 reactie

    Rust in de tent. Dat is de boodschap van de Raad van State inzake interbestuurlijke verhoudingen. Vice-president Piet Hein Donner en Staatsraad Jan Franssen kijken dan ook met zorg naar de rol van het rijk in het sociale domein. ‘Wij vinden het te vroeg om gemeenten te verplichten beschut werk in te richten.’ 

  • Gemeenten moeten ruimte geven aan innovatie in de jeugdhulp en een nieuw kabinet moet de Jeugdwet met rust laten. Dat stelt voorzitter Hans Spigt van Jeugdzorg Nederland. ‘Als we niet oppassen, zijn we de jeugdzorg van gisteren aan het organiseren.’

    ‘We missen een jeugdpartij’

    Reageer

    Gemeenten moeten ruimte geven aan innovatie in de jeugdhulp en een nieuw kabinet moet de Jeugdwet met rust laten. Dat stelt voorzitter Hans Spigt van Jeugdzorg Nederland. ‘Als we niet oppassen, zijn we de jeugdzorg van gisteren aan het organiseren.’

  • Gemeenten worstelen met het ‘rechterproof’ maken van hun huishoudelijke hulpbeleid. De hoogste bestuursrechter besliste medio mei dat sturen op resultaat mag, maar wel onder voorwaarden. De zes gemeenten in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden zijn sindsdien bezig met de zoektocht om het beleid in lijn met de Wmo 2015 te krijgen.

    Speuren naar ‘rechterproof’ zorgbeleid

    Reageer

    Gemeenten worstelen met het ‘rechterproof’ maken van hun huishoudelijke hulpbeleid. De hoogste bestuursrechter besliste medio mei dat sturen op resultaat mag, maar wel onder voorwaarden. De zes gemeenten in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden zijn sindsdien bezig met de zoektocht om het beleid in lijn met de Wmo 2015 te krijgen.

  • De eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen is dit jaar in tientallen gemeenten verlaagd of afgeschaft. En vanaf januari gaan nog meer gemeenten dat doen. Dat blijkt uit een update van het eerder dit jaar gehouden, spraakmakende Binnenlands Bestuur -onderzoek naar zorgmijding.

    Gemeenten onder dwang minder sober

    Reageer

    De eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen is dit jaar in tientallen gemeenten verlaagd of afgeschaft. En vanaf januari gaan nog meer gemeenten dat doen. Dat blijkt uit een update van het eerder dit jaar gehouden, spraakmakende Binnenlands Bestuur-onderzoek naar zorgmijding.

  • Code Oranje wil de democratie vernieuwen via experimenten in voorhoedegemeenten. Nadat initiatief nemer Bert Blase bij minister Plasterk op de koffie kwam, is deze ‘nog enthousiaster’. Een dubbel interview. ‘Er staat nergens in de Grondwet hoeveel stoelen in een raadszaal staan.’

    ‘Wees blij met code oranje’

    Reageer

    Code Oranje wil de democratie vernieuwen via experimenten in voorhoedegemeenten. Nadat initiatief nemer Bert Blase bij minister Plasterk op de koffie kwam, is deze ‘nog enthousiaster’. Een dubbel interview. ‘Er staat nergens in de Grondwet hoeveel stoelen in een raadszaal staan.’

  • Ruim de helft van de gemeenten komt dit jaar niet uit met het rijksbudget voor de jeugdhulp en vreest structureel rode cijfers te moeten schrijven. Het verdeelmodel en de toegenomen zorgvraag zijn twee oorzaken, maar er zijn er meer.  Binnenlands Bestuur  zet de belangrijkste oorzaken van de (dreigende) tekorten op een rijtje.

    Tekort Jeugdzorg kent meerdere oorzaken

    Reageer

    Ruim de helft van de gemeenten komt dit jaar niet uit met het rijksbudget voor de jeugdhulp en vreest structureel rode cijfers te moeten schrijven. Het verdeelmodel en de toegenomen zorgvraag zijn twee oorzaken, maar er zijn er meer. Binnenlands Bestuur zet de belangrijkste oorzaken van de (dreigende) tekorten op een rijtje.

  • De gemeentebegroting gaat voor een groot deel op aan zorg. Maar hoe meet je de afgesproken ‘vergroting van zelfredzaamheid’ of de ‘versterking van de eigen kracht’? Een rondgang langs gemeenten. ‘Kijken naar outcome is nieuw voor ons.’

    Het gevecht om grip

    1 reactie

    De gemeentebegroting gaat voor een groot deel op aan zorg. Maar hoe meet je de afgesproken ‘vergroting van zelfredzaamheid’ of de ‘versterking van de eigen kracht’? Een rondgang langs gemeenten. ‘Kijken naar outcome is nieuw voor ons.’

  • De jeugdzorg levert gemeenten blijkens een enquête van I&O Research de meeste hoofdbrekens op. Er is, in vergelijking met de Wmo en de Participatiewet, te weinig budget, te weinig personeel en te weinig sturingsinformatie. Bij de Wmo worden de minste knelpunten verwacht.

    Jeugd zorgenkindje nr. 1

    Reageer

    De jeugdzorg levert gemeenten blijkens een enquête van I&O Research de meeste hoofdbrekens op. Er is, in vergelijking met de Wmo en de Participatiewet, te weinig budget, te weinig personeel en te weinig sturingsinformatie. Bij de Wmo worden de minste knelpunten verwacht.

  • Gemeenteraden zijn vrij om niet-raadsleden in te schakelen bij het politieke handwerk. Daar wordt volop gebruik van gemaakt, al zijn de verschillen tussen gemeenten groot. Een aantal gemeenten heeft er geen enkele, zoals Olst-Wijhe, Haarlemmermeer en Leerdam. In andere gemeenten ontstijgt het aantal burgerraadsleden ruimschoots het aantal gekozen raadsleden, zoals in Nuth, Cuijk, Echt-Susteren en Schagen. Maar niet iedereen is daar even enthousiast over. De meningen over nut, noodzaak en meerwaarde van burgerraadsleden zijn verdeeld.

    Omstreden hulptroepen

    Reageer

    Ruim 5.300 burgerraadsleden zijn naast zo’n 8.900 raadsleden in gemeentehuizen actief. ‘Het mag een onsje min der’, vindt de een. Juist niet, stelt de ander. ‘Het is een prima manier om mensen te laten kennismaken met de politiek.’ Over plussen en minnen van de inzet van niet-raadsleden lopen de meningen uiteen.

  • Na de overheveling per 2015 van alle jeugdzorgtaken naar gemeenten, was de wettelijke rol van de provincie binnen het sociaal domein over en uit. In Limburg denken ze daar anders over. ‘Niet alleen omdat wij als provincie altijd al een brede opvatting hebben gehad over onze rol in het sociaal domein, maar ook omdat verkenners ons dat advies gaven’, vertelt gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen (SP), verantwoordelijk voor de Sociale Agenda Limburg 2025.

    Actieplan voor vitaler Limburg

    Reageer


    Wettelijk heeft de provincie geen bemoeienis met het sociale domein. Toch heeft de provincie Limburg het voortouw genomen, in overleg met gemeenten en andere betrokkenen. Resultaat: de Sociale Agenda Limburg 2025.

  • De ondermijnende criminaliteit in de provincies Noord-Brabant en Zeeland liep dusdanig de spuigaten uit, dat zes jaar geleden een Taskforce werd ingesteld in de vijf grootste steden in beide provincies. Die Taskforce moest, naast en bovenop de inzet van diverse organisaties, als één overheid ‘doorpakken naar het effectief verstoren van crimineel ondernemerschap’, zo staat te lezen in de doelstelling van de Taskforce.

    Actie in plaats van bureaucratie

    Reageer

    De Taskforce Brabant Zeeland heeft bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit gewerkt als broodnodige knuppel in het hoenderhok. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Bij de aanpak van andere complexe problemen kunnen netwerkorganisaties leren van de aanpak van de Taskforce, die altijd plussen en minnen heeft.

  • Naar eigen zeggen zijn de negen gemeenten van de jeugdzorgregio West- Brabant-West als eerste in Nederland helemaal overgegaan op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. Na een jaar schaduwdraaien met budgetfinanciering ging her roer per 2016 echt om. Daarmee kwam ook een einde aan de ontelbare dbc’s (diagnose-behandelcombinaties) omdat de jeugdhulp, in samenspraak met de aanbieders, in 36 arrangementen is ondergebracht.

    Zoover voor de jeugdhulp

    Reageer

    De regio West-Brabant-West stapte over op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. En de vervolgstap is al in de maak: kwaliteitsmeting door cliënten. ‘We zijn met elkaar een soort black box in gegaan; op zowel inhoud als op financiën.’

  • De economische opgave centraal stellen en dan kijken welke bestuurlijke vorm daar het beste bij past. Daar komt kort gezegd het advies Maak verschil. Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven van de Studiegroep Openbaar Bestuur op neer. Medio maart zag dat rapport, verschenen onder voorzitterschap van Richard van Zwol, secretaris-generaal van het ministerie van Binnenlandse Zaken, het levenslicht. Onlangs zijn zes proeftuinen geselecteerd, waarin verschillende regio’s verspreid door het land gaan oefenen met het centraal stellen en werken vanuit de regionale opgave.

    Kracht regio beter benut

    Reageer

    Maak als regio het verschil, adviseerde de Studiegroep Openbaar Bestuur dit voorjaar. Gelderland pioniert al een paar jaar met deze werkwijze. Zes regio’s in de provincie hebben elk hun eigen economische agenda. ‘Bij de Veluwe en de Achterhoek heb je de kern zo te pakken, in andere gebieden is eerst meer dialoog nodig.’

  • Vrijwel overal in het land worden momenteel discussies gevoerd over de aansturing van regionale samenwerking. Daarbij is niet alleen de democratische legitimiteit een belangrijk thema, maar ook de vraag of de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) nog voldoet.

    Regionaal roeien met bestaande riemen

    Reageer

    De Noordoost-Brabantse gemeenten werken zo licht waar het kan en zo zwaar als het moet regionaal samen. Adoptieteams en het zogeheten Vijftallenoverleg zijn enkele van de instrumenten die de regio inzet om effectief verlengd lokaal te sturen.

  • © Dick Hofstra

    Gezocht: invoelende partner

    Reageer

    De oudste gemeente van Noord-Holland gaat per 2019 fuseren. Met wie, dat wordt de 5.500 inwoners van Haarlemmerliede en Spaarnwoude eind deze maand duidelijk. Potentiële huwelijkskandidaten zijn zorgvuldig gescreend. Nu moeten de elf raadsleden beslissen.

  • De uitspraak is klip en klaar, stellen Wmo-juristen Matthijs Vermaat (Van der Woude De Graaf advocaten) en Bernard de Leest (Zumpolle advocaten). ‘De huishoudelijke hulp valt onder de Wmo 2015, normtijden moeten worden vastgesteld na deugdelijk en gevalideerd onderzoek, het resultaat ‘schoon en leefbaar’ moet nader en concreet worden omschreven en ‘oude rechten’ blijven gelden tot na er een deugdelijk onderzoek naar de persoonlijke omstandigheden van een inwoner is gedaan’, vat Vermaat de belangrijkste onderdelen van de uitspraak van de hoogste rechter samen.

    Poetsdoeken moeten uit de kast

    Reageer

    Gemeenten die de huishoudelijke hulp hebben geschrapt, generiek hebben versoberd of op een andere leest hebben geschoeid, moeten aan de bak. En de geldbuidel trekken. Want huishoudelijke hulp valt onder de Wmo 2015, zo heeft de hoogste rechter bepaald.