of 59250 LinkedIn

Yolanda de Koster

Yolanda de Koster is redacteur bij Binnenlands Bestuur met specialisatie op de thema's Bestuur en Organisatie en Sociaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contactgegevens

E-mailadres:
ydekoster@binnenlandsbestuur.nl
Telefoonnummer (mobiel):
06 - 205 40 236
LinkedIn:
LinkedIn profiel van Yolanda de Koster
Twitter:
Twitter profiel van Yolanda de Koster

Recente Artikelen

  • In Gemert-Bakel en in Appingedam zijn de wethouders (voor het eerst) allemaal vrouw. ‘Wel bijzonder, maar niet uniek’, weet Jeroen van Gool, plaatsvervangend directeur van de Wethoudersvereniging.

    Louter vrouwelijke wethouders

    1 reactie

    In Gemert-Bakel en in Appingedam zijn de wethouders (voor het eerst) allemaal vrouw. In Gemert-Bakel gaat het om vier wethouders die inmiddels zijn geïnstalleerd: drie namens het CDA en een namens de Dorpspartij Gemert-Bakel. De twee wethouders in Appingedam zijn van CDA en Gemeentebelangen.

  • De komende drie jaar krijgen gemeenten 72 miljoen euro om de toegang tot gemeentelijke schuldhulpverlening en de effectiviteit van de schuldhulpverlening te verbeteren. Dat schrijft staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aan de Kamer.

    Gemeenten aan zet bij brede schuldenaanpak

    Reageer

    Gemeenten krijgen de komende drie jaar 72 miljoen euro om de toegang tot gemeentelijke schuldhulpverlening en de effectiviteit van de schuldhulpverlening te verbeteren. Dit wordt via de decentralisatie-uitkering beschikbaar gesteld. Nog eens acht miljoen wordt de komende jaren ingezet ter versterking van onder meer de landelijke ondersteuning van gemeenten.

  • Het aantal geschikte kandidaten voor de burgemeesterspost in Amsterdam is te beperkt, vindt de Amterdamse vertrouwenscommissie. In overleg met commissaris van de koning Johan Remkes is besloten de procedure opnieuw open te stellen. Dit gebeurt van 23 mei tot en met 2 juni.

    Te weinig geschikte burgemeesterskandidaten Amsterdam

    4 reacties

    Het aantal geschikte kandidaten voor de burgemeesterspost in Amsterdam is te beperkt. Dat vindt de vertrouwenscommissie uit de Amsterdamse gemeenteraad. In overleg met de Noordhollandse commissaris van de koning Johan Remkes is besloten de procedure opnieuw open te stellen. Dit gebeurt van 23 mei tot en met 2 juni.

  • Lelystad heeft een nieuwe coalitie van VVD, InwonersPartij Lelystad, PvdA, ChristenUnie, D66 en SP. Alle partijen vaardigen een wethouder af.

    Lelystad heeft coalitie van zes partijen

    2 reacties

    Lelystad heeft een nieuwe coalitie. Deze gaat uit zes partijen bestaan: VVD, InwonersPartij Lelystad, PvdA, ChristenUnie, D66 en SP. Alle partijen vaardigen een wethouder af. In de periode 2014-2018 werd de stad met vijf wethouders bestuurd. Het is nog niet bekend wie de zes beoogde wethouders zijn. De planning is dat zij op 12 juni worden geïnstalleerd.

  • De nazorg voor bedreigde raadsleden moet worden verbeterd, vooral op emotioneel vlak. Dat stelt het Instituut voor Psychotrauma (IVP) in zijn rapport ‘Ondersteuning en nazorg van bedreigde raadsleden’.

    Nazorg bedreigde raadsleden schiet tekort

    1 reactie

    De nazorg voor bedreigde raadsleden moet beter, vooral op emotioneel vlak. Bedreigde raadsleden zouden terecht moeten kunnen bij een externe vertrouwenspersoon, zoals bedrijfsarts of bedrijfspsycholoog. ‘In veel gevallen is de ondersteuning op praktisch gebied goed, maar wordt de emotionele ondersteuning, met name op de langere termijn, gemist. Dit geldt ook voor de ondersteuning van gezinsleden van raadsleden.’

  • Er moet een revolverend anti-ondermijningsfonds in Nederland komen. Dit moet wettelijk worden geregeld in de nog op te stellen Ondermijningswet. Met geld vanuit het fonds moet niet alleen de aanpak van ondermijnende criminaliteit worden geïntensiveerd, maar juist ook – zichtbaar – in maatschappelijke doelen worden geïnvesteerd. Hiervoor pleiten de regioburgemeesters in een brief aan minister Grapperhuis van Justitie en Veiligheid.

    'Afpakgeld' moet naar maatschappelijke doelen

    1 reactie

    Er moet een revolverend anti-ondermijningsfonds in Nederland komen. Dit moet wettelijk worden geregeld in de nog op te stellen Ondermijningswet. Zo’n fonds moet worden gevoed met geld en goederen die zijn afgepakt van criminelen, maar ook met een bijdrage uit de begroting van Justitie en Veiligheid en eventueel de algemene middelen. Met geld vanuit het fonds moet niet alleen de aanpak van ondermijnende criminaliteit worden geïntensiveerd, maar juist ook – zichtbaar – in maatschappelijke doelen worden geïnvesteerd.

  • Het gemeentebestuur van Nuenen heeft geen medewerking aan het herindelingsontwerp van Gedeputeerde Staten (GS) van Brabant verleend. Deze week hebben GS het herindelingsontwerp vastgesteld

    Nuenen werkte niet mee aan herindelingsontwerp

    Reageer

    Het Nuenense gemeentebestuur heeft geen medewerking verleend aan het herindelingsontwerp van Gedeputeerde Staten (GS) van Brabant. ‘Dit gemis is deels ondervangen door inwonersavonden die de provincie heeft georganiseerd, om bij inwoners van de diverse kernen en jongeren op te halen wat hun zorgen en wensen zijn voor de nieuwe gemeente’, zo laat de provincie op een speciale website weten.

  • De beoogde bezuiniging van 136 miljoen euro op het beheer van rijksvastgoed wordt waarschijnlijk niet gerealiseerd. De opbrengst van de verkoop van panden is nihil. Dat stelt de Algemene Rekenkamer.

    Verkoop rijksvastgoed levert amper wat op

    2 reacties

    De beoogde bezuiniging van 136 miljoen euro op het beheer van rijksvastgoed wordt waarschijnlijk niet gerealiseerd. De opbrengst van de verkoop van panden is daarnaast nihil. Dat blijkt uit het verantwoordingsonderzoek over 2017 van de Algemene Rekenkamer.

  • Het UWV heeft 25 procent van zijn beschikbare budget van 206 miljoen euro niet benut. Dat staat wel in het jaarverslag van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), maar niet welke resultaten zijn behaald om mensen met een uitkering aan een baan te helpen of aan het werk te blijven. Dat constateert de Algemene Rekenkamer.

    UWV heeft kwart budget niet benut

    Reageer

    Het UWV heeft een kwart van zijn beschikbare budget van 206 miljoen euro niet benut. Dat staat weliswaar in het jaarverslag van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), maar niet welke resultaten zijn behaald om mensen met een uitkering aan een baan te helpen of aan het werk te houden.

  • De  verschillende zorgwetten, regels en geldpotjes staan nog te vaak centraal in plaats van de burger. Dat stelt de Nationale Ombudsman in zijn vandaag verschenen rapport ‘Zorgen voor burgers’.

    Burger staat nog niet centraal, regels wel

    8 reacties

    Het ‘systeem’ – de verschillende zorgwetten, regels en geldpotjes – staat nog te vaak centraal in plaats van de burger. Er wordt te gefragmenteerd gewerkt en verantwoordelijkheden worden afgeschoven. ‘Hoewel de overheid de zorg dichter bij de burger wilde brengen, is door systeemdenken in wet- en de regelgeving juist een versnippering ontstaan, met alle bureaucratische rompslomp van dien.’

  • De verdeelsystematiek voor gemeenten met veel kernen wordt voorlopig nog niet aangepast. Dat schrijft minister Ollongren in antwoord op Kamervragen van het CDA.

    Geen extra geld voor gemeenten met veel kernen

    Reageer

    Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken wil de verdeelsystematiek voor gemeenten met veel kernen nog niet aanpassen. Pas als uit nader onderzoek blijkt dat meer gemeenten met veel kernen knelpunten ervaren, kan dit worden meegenomen bij de herziening van de financiële verhoudingen.

  • De reservepot van de gemeente Eindhoven is te leeg. Er zijn ingrijpende maatregelen nodig om de reservepot weer op niveau te brengen. Dat stelt de Eindhovense rekenkamercommissie in zijn rapport ‘Reserves, risico’s en ratio’s’.

    Reservepot Eindhoven is te leeg

    2 reacties

    De reservepot van de gemeente Eindhoven is te leeg. Volgens de door de gemeenteraad vastgestelde norm zou de algemene reserve 89 miljoen euro moeten bedragen, maar volgens de begroting 2018 zit er maar 46 miljoen euro in de reservepot. Dit wordt vooral veroorzaakt door de tekorten in het sociaal domein. Er zijn ingrijpende maatregelen nodig om het weerstandsvermogen weer op niveau te brengen.

  • Als bestuurders herkennen en onderkennen welke bestuursstijl in welke situatie wordt verlangd, is al een wereld gewonnen. Dat stellen voormalig D66-Kamerlid Gerard Schouw, hoogleraar bestuurskunde Pieter Tops en hoogleraar bestuurskunde Stavros Zouridis in hun onlangs verschenen boek ‘Stijlen voor bestuurders’.

    Besturen in labyrint

    Reageer

    ‘Het gecompliceerde bestaan van bestuurders speelt zich af in een labyrint van politieke wedijver, uiteenlopende belangen en rituelen, in een publieke omgeving die altijd iets onveiligs heeft en vol hectiek is.’ Als bestuurders de patronen in het labyrint herkennen en onderkennen welke bestuursstijl in welke situatie wordt verlangd, is al een wereld gewonnen. Dat stellen voormalig D66-Kamerlid Gerard Schouw, hoogleraar bestuurskunde Pieter Tops en hoogleraar bestuurskunde Stavros Zouridis in hun onlangs verschenen boek ‘Stijlen voor bestuurders’.

  • Er is (nog) geen forse toename te zien in het aantal wethouders dat is benoemd of een dezer dagen wordt geïnstalleerd. Slechts in twaalf van de 73 gemeenten waar de colleges rond zijn of op het punt van installatie staan, wordt de komende raadsperiode met meer bestuurders gewerkt.  Verbreding van de coalitie is de voornaamste reden, zo blijkt uit inventarisatie van Binnenlands Bestuur.

    Forse toename wethouders blijft (nog) uit

    Reageer

    Tot op heden is er geen forse toename te zien in het aantal wethouders dat is benoemd of een dezer dagen wordt geïnstalleerd. Slechts in twaalf van de 73 gemeenten waar de colleges rond zijn of op het punt van installatie staan, wordt de komende raadsperiode met meer bestuurders gewerkt. In twaalf gemeenten zijn minder wethouders benoemd. De overige gemeenten behouden hetzelfde aantal wethouders. Dat blijkt uit inventarisatie van Binnenlands Bestuur.

  • De waardering van sociale wijkteams is het afgelopen jaar toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. Jeugdhulp wordt nog steeds lager gewaardeerd dan andere professionele hulp en ondersteuning.

    Sociale wijkteams in de lift

    4 reacties

    Voor het eerst sinds 2015 is de waardering van sociale wijkteams toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. Jeugdhulp wordt nog steeds lager gewaardeerd dan andere professionele hulp en ondersteuning. De bezuinigingen op de zorg kunnen op steeds minder steun rekenen.

Recente Achtergrond Artikelen

  • Raadsleden worden met speciale inwerkprogramma’s klaargestoomd voor de komende vier jaar. Er is nadrukkelijk aandacht voor integriteit, de Omgevingswet en regionalisering, zo blijkt uit een rondgang langs griffiers.

    Raad eerst het klasje in

    Reageer

    Raadsleden worden met speciale inwerkprogramma’s klaargestoomd voor de komende vier jaar. Er is nadrukkelijk aandacht voor integriteit, de Omgevingswet en regionalisering, zo blijkt uit een rondgang langs griffiers.

  • Voor 64 gemeenten, groot en klein en verspreid over het hele land, heeft Citisens stemhulpen gemaakt. In MijnStem komen niet alleen thema’s voor die partijen belangrijk vinden, maar vooral waarop de deelnemende partijen van mening verschillen. ‘Als partijen het roerend eens zijn over bepaalde onderwerpen, helpt het de kiezer immers niet om een keuze te maken. Die komen dan niet in de stemhulp terecht’, verduidelijkt Evert Wolters, adviseur bij Citisens (zie kader rechts). Als supervisor over inhoud en kwaliteit van de stemhulp weet hij als geen ander wat de verkiezingsthema’s zijn en kent hij de worsteling van partijen bij thema’s als duurzaamheid en het sociaal domein.

    Moeite met politiseren lokaal beleid

    Reageer

    De campagnes zijn in volle gang in de 335 gemeenten waar op 21 maart verkiezingen worden gehouden. Welke thema’s zijn belangrijk en vooral, op welke thema’s verschillen de partijen van mening? Citisens analyseerde op verzoek van Binnenlands Bestuur de verkiezingsthema’s van 64 gemeenten

  • Vooraf formeren gaat veel beter: de gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft er ervaring mee.

    Vooraf formeren gaat veel beter

    Reageer

    De campagnes moeten nog beginnen. Toch moeten gemeenteraden nu al nadenken over het formatieproces. Althans, als zij dat op basis van ‘consent’ willen doen, met een raadsbreed gedragen programma als resultaat. Utrechtse Heuvelrug heeft er goede ervaringen mee.

  • Zowel Eindhoven als Utrecht waren op zoek naar een instrument om te meten in hoeverre de inspanningen van de sociale wijkteams effect hebben op de hulpvraag van de inwoners. Het instrument moest daarnaast een goede leidraad zijn voor het gesprek met de inwoner. Na de pilotfase wordt het instrument 'Wat telt' ingezet.

    Hulpvraag beter in beeld

    Reageer

    Als gemeente wil je de effectiviteit van sociale wijkteams in kaart brengen. Maar hoe meet en monitor je dat? Het instrument ‘Wat telt’ kan helpen. De eerste ervaringen in Eindhoven en Utrecht zijn positief. Na een pilotfase hebben beide gemeenten samen met de wijkteamorganisaties besloten het vanaf 2018 bij al hun wijkteams te gaan inzetten.

  • Gemeenten zijn verplicht jaarlijks een onderzoek naar de cliënttevredenheid over Wmo 2015 en Jeugd uit te voeren. Een ‘moetje’; al doet niet iedereen mee. Veel gemeenten kiezen voor verdieping en verbreding, waarmee onderzoeksresultaten waardevoller worden voor beleidssturing.

    Inzicht via ‘after sales’

    Reageer

    Gemeenten zijn verplicht jaarlijks een onderzoek naar de cliënttevredenheid over Wmo 2015 en Jeugd uit te voeren. Een ‘moetje’; al doet niet iedereen mee. Veel gemeenten kiezen voor verdieping en verbreding, waarmee onderzoeksresultaten waardevoller worden voor beleidssturing.

  • De provincie Noord-Holland heeft zich een spiegel voorgehouden. Aan 55 externe partijen is gevraagd wat zij van de provincie vinden. Wat zijn de sterke en wat de zwakke punten van het ambtelijk apparaat? En vooral ook: wat kan beter? Een van de veelgehoorde adviezen vanuit de zogeheten Omgevingsscan is dat de provincie meer lef moet tonen.

    Externen geven Noord-Holland feedback

    Reageer

    De provincie Noord-Holland heeft zich een spiegel voorgehouden. Aan 55 externe partijen is gevraagd wat zij van de provincie vinden. Wat zijn de sterke en wat de zwakke punten van het ambtelijk apparaat? En vooral ook: wat kan beter? Een van de veelgehoorde adviezen vanuit de zogeheten Omgevingsscan is dat de provincie meer lef moet tonen.

  • Voor gemeenten die een ambtelijke fusie zijn aangegaan, valt de afschaffing van de verruimde koepelvrijstelling rauw op het dak. Vanaf 1 januari moet er weer btw worden betaald over de aan hen geleverde diensten. De gemeenten laten het er niet bij zitten en ook de Kamer gaat zich roeren.  

    Fuserende gemeenten strijden voor btw-aftrek

    Reageer

    Voor gemeenten die een ambtelijke fusie zijn aangegaan, valt de afschaffing van de verruimde koepelvrijstelling rauw op het dak. Vanaf 1 januari moet er weer btw worden betaald over de aan hen geleverde diensten. De gemeenten laten het er niet bij zitten en ook de Kamer gaat zich roeren. 

  • Het vertrouwen in de decentralisaties maatschappelijke ondersteuning, ouderenzorg en jeugdhulp neemt licht toe, maar bijna de helft van de Nederlanders is nog steeds sceptisch. De waardering voor de jeugdhulp en die voor de sociale wijkteams is het afgelopen jaar afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. 

    Vertrouwen in decentralisaties stijgt ietsjes

    Reageer

    Het vertrouwen in de decentralisaties maatschappelijke ondersteuning, ouderenzorg en jeugdhulp neemt licht toe, maar bijna de helft van de Nederlanders is nog steeds sceptisch. De waardering voor de jeugdhulp en die voor de sociale wijkteams is het afgelopen jaar afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. 

  • Veertien gemeenten in de regio’s Amsterdam- Amstelland en Zaanstreek-Waterland gaan de specialistische jeugdhulp anders opzetten. In plaats van een reeks behandelingen wordt het te behalen resultaat ingekocht. ‘We stellen de vraag: wat gaat niet goed in je leven?’

    Gezin aan zet bij jeugdhulp

    Reageer

    Veertien gemeenten in de regio’s Amsterdam- Amstelland en Zaanstreek-Waterland gaan de specialistische jeugdhulp anders opzetten. In plaats van een reeks behandelingen wordt het te behalen resultaat ingekocht. ‘We stellen de vraag: wat gaat niet goed in je leven?’

  • Utrecht telt sinds 2015 achttien buurtteams die met een vooraf vastgesteld budget de basiszorg sociaal en jeugd moeten leveren. Medewerkers zijn enthousiast en willen niet terug naar ‘vroeger’. Het prikkelt de innovatiekracht om te komen tot gezamenlijke oplossingen voor individuele cliënten.

    Leren denken als een generalist

    Reageer

    Utrecht telt sinds 2015 achttien buurtteams die met een vooraf vastgesteld budget de basiszorg sociaal en jeugd moeten leveren. Medewerkers zijn enthousiast en willen niet terug naar ‘vroeger’. Het prikkelt de innovatiekracht om te komen tot gezamenlijke oplossingen voor individuele cliënten.

  • De hoogste bestuursrechter heeft inmiddels twee ‘losse eindjes’ in de Wmo 2015 afgedicht. Het zal niet de laatste keer zijn, voorzien advocaten. Ook in de Jeugdwet zitten enkele hiaten die om richtinggevende uitspraken van de Centrale Raad van Beroep schreeuwen.

    Hiaten met een grote H

    Reageer

    De hoogste bestuursrechter heeft inmiddels twee ‘losse eindjes’ in de Wmo 2015 afgedicht. Het zal niet de laatste keer zijn, voorzien advocaten. Ook in de Jeugdwet zitten enkele hiaten die om richtinggevende uitspraken van de Centrale Raad van Beroep schreeuwen.

  • Rust in de tent. Dat is de boodschap van de Raad van State inzake interbestuurlijke verhoudingen. Vice-president Piet Hein Donner en Staatsraad Jan Franssen kijken dan ook met zorg naar de rol van het rijk in het sociale domein. ‘Wij vinden het te vroeg om gemeenten te verplichten beschut werk in te richten.’ 

    ‘Vertrouw gemeenten nu eens’

    1 reactie

    Rust in de tent. Dat is de boodschap van de Raad van State inzake interbestuurlijke verhoudingen. Vice-president Piet Hein Donner en Staatsraad Jan Franssen kijken dan ook met zorg naar de rol van het rijk in het sociale domein. ‘Wij vinden het te vroeg om gemeenten te verplichten beschut werk in te richten.’ 

  • Gemeenten moeten ruimte geven aan innovatie in de jeugdhulp en een nieuw kabinet moet de Jeugdwet met rust laten. Dat stelt voorzitter Hans Spigt van Jeugdzorg Nederland. ‘Als we niet oppassen, zijn we de jeugdzorg van gisteren aan het organiseren.’

    ‘We missen een jeugdpartij’

    Reageer

    Gemeenten moeten ruimte geven aan innovatie in de jeugdhulp en een nieuw kabinet moet de Jeugdwet met rust laten. Dat stelt voorzitter Hans Spigt van Jeugdzorg Nederland. ‘Als we niet oppassen, zijn we de jeugdzorg van gisteren aan het organiseren.’

  • Gemeenten worstelen met het ‘rechterproof’ maken van hun huishoudelijke hulpbeleid. De hoogste bestuursrechter besliste medio mei dat sturen op resultaat mag, maar wel onder voorwaarden. De zes gemeenten in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden zijn sindsdien bezig met de zoektocht om het beleid in lijn met de Wmo 2015 te krijgen.

    Speuren naar ‘rechterproof’ zorgbeleid

    Reageer

    Gemeenten worstelen met het ‘rechterproof’ maken van hun huishoudelijke hulpbeleid. De hoogste bestuursrechter besliste medio mei dat sturen op resultaat mag, maar wel onder voorwaarden. De zes gemeenten in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden zijn sindsdien bezig met de zoektocht om het beleid in lijn met de Wmo 2015 te krijgen.

  • De eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen is dit jaar in tientallen gemeenten verlaagd of afgeschaft. En vanaf januari gaan nog meer gemeenten dat doen. Dat blijkt uit een update van het eerder dit jaar gehouden, spraakmakende Binnenlands Bestuur -onderzoek naar zorgmijding.

    Gemeenten onder dwang minder sober

    Reageer

    De eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen is dit jaar in tientallen gemeenten verlaagd of afgeschaft. En vanaf januari gaan nog meer gemeenten dat doen. Dat blijkt uit een update van het eerder dit jaar gehouden, spraakmakende Binnenlands Bestuur-onderzoek naar zorgmijding.

  • Code Oranje wil de democratie vernieuwen via experimenten in voorhoedegemeenten. Nadat initiatief nemer Bert Blase bij minister Plasterk op de koffie kwam, is deze ‘nog enthousiaster’. Een dubbel interview. ‘Er staat nergens in de Grondwet hoeveel stoelen in een raadszaal staan.’

    ‘Wees blij met code oranje’

    Reageer

    Code Oranje wil de democratie vernieuwen via experimenten in voorhoedegemeenten. Nadat initiatief nemer Bert Blase bij minister Plasterk op de koffie kwam, is deze ‘nog enthousiaster’. Een dubbel interview. ‘Er staat nergens in de Grondwet hoeveel stoelen in een raadszaal staan.’

  • Ruim de helft van de gemeenten komt dit jaar niet uit met het rijksbudget voor de jeugdhulp en vreest structureel rode cijfers te moeten schrijven. Het verdeelmodel en de toegenomen zorgvraag zijn twee oorzaken, maar er zijn er meer.  Binnenlands Bestuur  zet de belangrijkste oorzaken van de (dreigende) tekorten op een rijtje.

    Tekort Jeugdzorg kent meerdere oorzaken

    Reageer

    Ruim de helft van de gemeenten komt dit jaar niet uit met het rijksbudget voor de jeugdhulp en vreest structureel rode cijfers te moeten schrijven. Het verdeelmodel en de toegenomen zorgvraag zijn twee oorzaken, maar er zijn er meer. Binnenlands Bestuur zet de belangrijkste oorzaken van de (dreigende) tekorten op een rijtje.

  • De gemeentebegroting gaat voor een groot deel op aan zorg. Maar hoe meet je de afgesproken ‘vergroting van zelfredzaamheid’ of de ‘versterking van de eigen kracht’? Een rondgang langs gemeenten. ‘Kijken naar outcome is nieuw voor ons.’

    Het gevecht om grip

    1 reactie

    De gemeentebegroting gaat voor een groot deel op aan zorg. Maar hoe meet je de afgesproken ‘vergroting van zelfredzaamheid’ of de ‘versterking van de eigen kracht’? Een rondgang langs gemeenten. ‘Kijken naar outcome is nieuw voor ons.’

  • De jeugdzorg levert gemeenten blijkens een enquête van I&O Research de meeste hoofdbrekens op. Er is, in vergelijking met de Wmo en de Participatiewet, te weinig budget, te weinig personeel en te weinig sturingsinformatie. Bij de Wmo worden de minste knelpunten verwacht.

    Jeugd zorgenkindje nr. 1

    Reageer

    De jeugdzorg levert gemeenten blijkens een enquête van I&O Research de meeste hoofdbrekens op. Er is, in vergelijking met de Wmo en de Participatiewet, te weinig budget, te weinig personeel en te weinig sturingsinformatie. Bij de Wmo worden de minste knelpunten verwacht.

  • Gemeenteraden zijn vrij om niet-raadsleden in te schakelen bij het politieke handwerk. Daar wordt volop gebruik van gemaakt, al zijn de verschillen tussen gemeenten groot. Een aantal gemeenten heeft er geen enkele, zoals Olst-Wijhe, Haarlemmermeer en Leerdam. In andere gemeenten ontstijgt het aantal burgerraadsleden ruimschoots het aantal gekozen raadsleden, zoals in Nuth, Cuijk, Echt-Susteren en Schagen. Maar niet iedereen is daar even enthousiast over. De meningen over nut, noodzaak en meerwaarde van burgerraadsleden zijn verdeeld.

    Omstreden hulptroepen

    Reageer

    Ruim 5.300 burgerraadsleden zijn naast zo’n 8.900 raadsleden in gemeentehuizen actief. ‘Het mag een onsje min der’, vindt de een. Juist niet, stelt de ander. ‘Het is een prima manier om mensen te laten kennismaken met de politiek.’ Over plussen en minnen van de inzet van niet-raadsleden lopen de meningen uiteen.

  • Na de overheveling per 2015 van alle jeugdzorgtaken naar gemeenten, was de wettelijke rol van de provincie binnen het sociaal domein over en uit. In Limburg denken ze daar anders over. ‘Niet alleen omdat wij als provincie altijd al een brede opvatting hebben gehad over onze rol in het sociaal domein, maar ook omdat verkenners ons dat advies gaven’, vertelt gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen (SP), verantwoordelijk voor de Sociale Agenda Limburg 2025.

    Actieplan voor vitaler Limburg

    Reageer


    Wettelijk heeft de provincie geen bemoeienis met het sociale domein. Toch heeft de provincie Limburg het voortouw genomen, in overleg met gemeenten en andere betrokkenen. Resultaat: de Sociale Agenda Limburg 2025.

  • De ondermijnende criminaliteit in de provincies Noord-Brabant en Zeeland liep dusdanig de spuigaten uit, dat zes jaar geleden een Taskforce werd ingesteld in de vijf grootste steden in beide provincies. Die Taskforce moest, naast en bovenop de inzet van diverse organisaties, als één overheid ‘doorpakken naar het effectief verstoren van crimineel ondernemerschap’, zo staat te lezen in de doelstelling van de Taskforce.

    Actie in plaats van bureaucratie

    Reageer

    De Taskforce Brabant Zeeland heeft bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit gewerkt als broodnodige knuppel in het hoenderhok. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Bij de aanpak van andere complexe problemen kunnen netwerkorganisaties leren van de aanpak van de Taskforce, die altijd plussen en minnen heeft.

  • Naar eigen zeggen zijn de negen gemeenten van de jeugdzorgregio West- Brabant-West als eerste in Nederland helemaal overgegaan op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. Na een jaar schaduwdraaien met budgetfinanciering ging her roer per 2016 echt om. Daarmee kwam ook een einde aan de ontelbare dbc’s (diagnose-behandelcombinaties) omdat de jeugdhulp, in samenspraak met de aanbieders, in 36 arrangementen is ondergebracht.

    Zoover voor de jeugdhulp

    Reageer

    De regio West-Brabant-West stapte over op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. En de vervolgstap is al in de maak: kwaliteitsmeting door cliënten. ‘We zijn met elkaar een soort black box in gegaan; op zowel inhoud als op financiën.’

  • De economische opgave centraal stellen en dan kijken welke bestuurlijke vorm daar het beste bij past. Daar komt kort gezegd het advies Maak verschil. Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven van de Studiegroep Openbaar Bestuur op neer. Medio maart zag dat rapport, verschenen onder voorzitterschap van Richard van Zwol, secretaris-generaal van het ministerie van Binnenlandse Zaken, het levenslicht. Onlangs zijn zes proeftuinen geselecteerd, waarin verschillende regio’s verspreid door het land gaan oefenen met het centraal stellen en werken vanuit de regionale opgave.

    Kracht regio beter benut

    Reageer

    Maak als regio het verschil, adviseerde de Studiegroep Openbaar Bestuur dit voorjaar. Gelderland pioniert al een paar jaar met deze werkwijze. Zes regio’s in de provincie hebben elk hun eigen economische agenda. ‘Bij de Veluwe en de Achterhoek heb je de kern zo te pakken, in andere gebieden is eerst meer dialoog nodig.’

  • Vrijwel overal in het land worden momenteel discussies gevoerd over de aansturing van regionale samenwerking. Daarbij is niet alleen de democratische legitimiteit een belangrijk thema, maar ook de vraag of de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) nog voldoet.

    Regionaal roeien met bestaande riemen

    Reageer

    De Noordoost-Brabantse gemeenten werken zo licht waar het kan en zo zwaar als het moet regionaal samen. Adoptieteams en het zogeheten Vijftallenoverleg zijn enkele van de instrumenten die de regio inzet om effectief verlengd lokaal te sturen.