Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

‘Voer Duits milieuvignet in Nederlandse steden in’

Maastricht wil het voor zeventig Duitse steden verplichte milieuvignet gaan overnemen. Alleen auto’s die met dat vignet zijn uitgerust mogen dan nog de Maastrichtse milieuzone betreden. Wéér een gemeente die tot onbegrip van de Nederlandse automobilist z’n eigen milieuregels stelt? Welnee, vindt wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks). ‘Onze oplossing is juist pan-Europees.’

14 maart 2018
stickeropraam-640x427.jpg

Maastricht wil het voor zeventig Duitse steden verplichte milieuvignet gaan overnemen. Alleen auto’s die met dat vignet zijn uitgerust mogen dan nog de Maastrichtse milieuzone betreden. Wéér een gemeente die tot onbegrip van de Nederlandse automobilist z’n eigen milieuregels stelt? Welnee, vindt wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks). ‘Onze oplossing is juist pan-Europees.’

Hoe bent u tot dit opzienbarende besluit gekomen? 

‘Januari 2017 werden de resultaten bekend van een onderzoek naar de Maastrichtse luchtkwaliteit, op verzoek van de gemeente door Royal Haskoning uitgevoerd. Daarin werd een milieuzone als een van de kansrijkste opties voorgesteld. Daar was de gemeente mee aan de slag gegaan. Toen ik hier in juni vorig jaar als wethouder aantrad, heb ik de plannen wat bijgesteld. Het is heel ingewikkeld om in Maastricht een milieuzone in te voeren omdat op sommige dagen bijna de helft van de bezoekers uit het buitenland komt. Je kunt die nummerborden wel met camera’s registeren, maar bij buitenlandse kentekens kun je er niet aan aflezen wat voor type auto het is en uit welk jaar. Dat zorgt voor rechtsongelijkheid. En je krijgt zo veel mazen in het net dat er eigenlijk helemaal geen net meer overblijft.’

En daarom alle Nederlandse automobilisten verplicht opzadelen met een Duits vignet.
‘Heel veel automobilisten hier in de regio hebben het al. Omdat ze geregeld Aken of een andere Duitse stad bezoeken. En ik zie het niet als een Duitse, maar als een pan-Europese oplossing. We werken met onze buurlanden al nauw samen in de Euregio. Waarom zouden we dan allemaal onze eigen milieuvignetten gaan hanteren?’

Hoe komt de Nederlandse dagjestoerist in Maastricht zo snel aan een vignet?
‘Je kunt ze voor 16,90 euro bij de ANWB kopen. Het is me overigens een raadsel waarom die er zo veel geld voor vraagt. We zijn aan het onderzoeken of we het vignet tegen kostprijs bij tankstations en kiosken rond de milieuzone kunnen aanbieden. Je hoeft per auto maar eenmaal zo’n vignet te kopen. Het gaat jaren mee. Daarnaast blijven we investeren in P+R-terreinen. We hebben er pas nog een opgeleverd bij station Maastricht-Noord. Als je daar gebruik van maakt, heb je helemaal milieuvignet nodig.’


Belangenorganisaties van Nederlandse automobilisten klagen over de telkens weer net andere milieuregels per stad. Daar dragen jullie weer verder aan bij.
‘Ik kan me die onvrede goed voorstellen. Maar ik vind dat ik juist aan de oplossing voor dat probleem bijdraag. Waar kun je beter bij aansluiten: bij de uniforme regels die al in zeventig Duitse steden gelden of bij die drie Nederlandse milieuzones? Ik vind dat we op dit punt Europees moeten denken. Ik zou zeker Arnhem, dat immers dicht bij de Duitse grens ligt, willen oproepen ook het Duitse systeem over te nemen.’

Zijn er nog juridische haken en ogen die invoering belemmeren?
‘Aangezien het vignet nog niet eerder in Nederland is toegepast, weten we niet of het standhoudt in een juridische procedure. En de staatssecretaris moet het nog goedkeuren. Het voormalige ministerie van Infrastructuur & Milieu liet eerder weten er geen voorstander van te zijn. Onbegrijpelijk, want het alternatief is veel duurder, levert meer rompslomp op en je kunt het bij je buitenlandse bezoekers niet handhaven.' 

Reacties: 25

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk
Iedere gemeente zijn eigen beleid en eigen sticker.

Nog even en mijn ruit is helemaal vol gestickerd......
Hans de Graaf / fractievz. VVD Langedijk
Nu heb ik een Audi A4 TDI waarvoor ik €120 perm maand aan wegenbelasting betaal. Deze auto heeft typegoedkeuring en wordt ieder jaar APK gekeurd waarbij ook de emissie wordt gemeten. Dus ik voldoe aan alle nationale eisen die aan mijn auto worden gesteld. Maar volgens linkse lokale bestuurders is mijn te vervuilend als het gaat om roet, fijnstof, ultra fijnstof, stank en CO2 uitstoot. Hierdoor mag ik hun stad niet meer in. Maar al ik in Maastricht voor €16,90 een vignet koop dan is dit ineens geen probleem meer en mag ik er gewoon weer rondrijden. Deze milieugekte is voor Groen Links en D66 gewoon een verdienmodel. Alsof ik bij elke getankte liter en mijn maandelijkse wegenbelasting nog niet genoeg betaal. Mensen denk goed na welk hokje je op 21 maart rood kleurt!
Caroline Raat / jurist en onderzoeker
Dat juridisch pragmatisch rondbreien is echt wel een ding hoor. Ik begrijp dat de ANWB (dat toch niet echt een Duitse of Nederlandse overheidsinstantie is) in Nederland die stickers verkoopt en die dus onder een semi-machtiging van de Duitse overheid hier bepaalt welke kleur sticker een auto krijgt. Het weigeren van een sticker van een bepaalde kleur (dat een soort van ontheffing of vergunning is) is een Awb-besluit. Waar moet een autobezitter bezwaar aantekenen als hij het daarmee niet eens is? Bij de Duitse overheid? Bij het college van B&W van Maastricht, of bij de ANWB?
Ad van Zetten / sectiehoofd
In Frankrijk mogen burgemeesters milieuzones instellen, de daarbij behorende sticker voor degenen die wel mogen blijven rijden, is bij de rijksoverheid te verkrijgen voor € 4,85 en dan krijg je hem nog thuisgestuurd ook! Rijd al enige tijd met zo'n sticker die precies aangeeft wat voor uitstoot/Euronorm-combinatie jouw auto heeft, sticker gaat een autoleven mee want staat op kenteken. Prima oplossing, kan met nummer '1' op de sticker altijd blijven rijden, in heel Frankrijk, ook als buitenlander.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Het is symboolpolitiek van een stel fanaten die weinig begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt. Meer als 90% procent van de vervuiling door onze consumptie vindt plaats in landen als China of elders in Azië of Zuid-Amerika. Daarnaast leidt zo'n heffing alleen maar tot bureaucratie en willekeur en biedt het geen enkele oplossing. Kerosine voor vliegtuigen en stookolie voor zeeschepen zijn niet belast en de uitstoot is nauwelijks gereguleerd, terwijl de vervuiling die van auto's verregaand overtreft!!

Noem bovendien een probleem bij naam: de extreme overbevolking in de wereld!! Ook een belangrijke oorzaak van de hedendaagse oorlogen en gewelddadige conflicten in de wereld! Maar ja dat wil meneertje Klaver niet horen, hij pest liever de burger met steeds meer onzinnige regeltjes en straffen als ware hij de moderne variant van de middeleeuwse, satanische pastoor....
John Stribos
Eindelijk een gemeente die kiest voor een uniforme oplossing. Zelfde kategorie indeling als Duitsland en met één vignet kun je vele steden in. Waarom volgen de ander Nederlandse en Belgische steden die voorbeeld niet?! Eerste wat ik doe als ik een nieuwe auto krijg is zo'n vignet bestellen. Dan ben je klaar voor de hele levensduur van de auto (althans van de voorruit:-))
André Braam / DIV medewerker
Wel de volle pont wegenbelasting betalen maar mag niet het volledige wegen net gebruiken. Moet wel volledige accijnzen over de brandstof betalen maar mag niet rijden.Betaal me scheel aan belasting bij aanschaf over een nieuwe auto maar mag er niet mee rijden. Wat een flessentrekkerij.
R. Hesseling / Docent VO
Schepen en vliegtuigen die een miljoenfout aan roet en fijnstof uitstoten ten opzichte van die oude diesels mogen doorvaren tot zij economisch niet meer rendabel zijn, fabrieken mogen jaren gevaarlijke stoffen lozen terwijl dat bij de overheden bekend is, maar Jan met de Pet mag zijn zijn oude diesel voortijdig aan de kant zetten. En dan te bedenken dan een significant aandeel van energie verbruik en milieuverontreiniging wordt veroorzaakt om een auto te maken; maar daar denkt niemand over na.

Lekker de publieke opinie bewerken met het zwart maken van die paar oude rotauto's en al die andere zaken die veel meer bijdragen aan milieuvervuiling en opwarming van de aarde buiten de discussie houden.
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
Niks op tegen. Maar wellicht suggestie andere aanschafmethode:

bij aankoop auto tegen redelijke prijs regelen via RDW; beloning is daarna voor die prijs iets mindere "wegenbelasting".......,zoiets..

Dit was een gratis tip, waarde overheden..!
eric / ambtenaar
Allemaal politiek correct gebabbel natuurlijk, roet, fijnstof, ultra fijnstof, stank, CO2, NO2, 'schone' diesels die je niet ruikt, schone benzine motoren?? Wat stel ik me daarbij voor? Misschien gewoon dicht gooien die vervuilde wijken, en alleen open stellen voor voertuigen zonder brandstofmotor, maar wie durft? Niet de politiek, en dan bovendien maar hopen dat het niet gaat waaien......
Rob / controller
Waarom leiden dit soort maatregelen altijd tot inkomsten voor de overheid?

Vignet, rekeningrijden, accijns...
Wottsjer
Europese moed in Maastricht. Zou de opvallende helderheid en eerlijkheid in de argumentatie van de Maastrichtse wethouder met al zijn Duitse en Belgische dieselronkers in het Haagse enige indruk maken, of winnen daar weer de Nederlandse lobby's om er zelf geld aan te verdienen. In Duitsland zelf kost die plaquette nog steeds maar een paar €,-.
jhr van Avazathe en Zottegem / vrolijke en kritische burger
Straks zit je hele voorruit vol geplakt met stickers voor milieu- en tolheffingen!! Het is pure geldklopperij en het milieu en de levenskwaliteit van burgers interesseert de overheid geen bal!!

Nieuwe luchthavens worden geopend en bestaande mogen bijna ongebreideld uitbreiden... De burger moet zijn smoel houden. Vliegen blijft ook onbelast, daar vliegen we voor 49 euro naar Barcelona. Helaas, de verontreiniging, de kosten en overlast worden op de burger afgewend. Juist in de hogere luchtlagen in NXo een heel ernstig milieuprobleem.

Het draait gewoon om de kassa en de macht en regelzucht van de ambtenaren.



En mevrouw Merkel was in Duitsland al wel eerder flink de weg kwijt.... Moeten wij dat dan volgen?

Stop met die onzin.
H. Wiersma / gepens.
Wanneer zou BZK eens ingrijpen tegen dit soort flessentrekkerij en bureaucratie? Een vergelijking met Duitland gaat helemaal niet op want daar betalen ze geen motorrijtuigenbelasting. Desnoods -zonder extra kosten- combineren met de motorrijtuigenbelasting.
doeterniettoe / -
Goed plan. Sterker: zeer goed plan, duidelijk en uniform. Als je zo'n vignet hebt hoef je niet na te denken wat er nu op het bord staat en of jouw auto nu wel of niet mag doorrijden, dus ook nog veel veiliger.
M H Weijs
Uitstekend idee om zo te proberen de uitwassen van het autogebruik ten nutte van de gezondheid te beperken zonder zelf weer iets nieuws te moeten laten zien.
alexander / ambtenaar
Prima, gezondheid staat op 1 !! Nu nog de kerosine van ons vliegverkeer belasten. Ik hoorde onlangs dat kerosine fiscaal onbelast is. Gelijke monniken, gelijke kappen !
Paul / projectleider
Symboolpolitiek.



'het vignet gaat jaren mee' betekent dus extra geldklopperij om een hele kleine minderheid uit de binnenstad te houden.



Sluit dan de stad af (ook voor brommers en houtkachels!)

ambtenaar / gemeenteambtenaar
Weer te gek voor woorden die onzinnige ideeën van groen slinks . Zelfde onzin in Rotterdam samen met D66 wel jezelf in dikke BMW van hot naar her laten rijden op kosten van de burgers maar wel diezelfde burger laten bloeden met zijn oude auto . En natuurlijk wel de Nederlanders met Hollandse kentekens want al die oude bakken zowel vracht als luxe wagens uit Polen Bulgarije Roemenië worden niet herkend en rijden gewoon rond in die zones zonder boete te krijgen . Nog maar niet te spreken van de Bulgaaars en Roemeense (gewoon Nederlandse allochtonen die het weer net als toen met die oude diesels uitgevonden hebben) auto's hier rondrijden en totaal niets betalen . Zelfde geld voor de polen hier betalen ook niks omdat ze zgn twee keer per jaar naar huis gaan . Als je hier ingeschreven staat waar je ook vandaan komt en je rijdt hier moet je ook betalen . Ze krijgen wel parkeer vergunningen dus waarom dan geen wegenbelasting voor al deze groepen . Het is gewoon krom hier en wordt steeds gekker .
loek / v.m. jur.medew. gsd
@p (en anderen) op 16 maart 2018 15:18 Inderdaad symboolpolitiek. Ik beschik sinds 1965 over een/meer bromfietsen. Op een gegeven moment moet die van Rijkswege gekeurd worden (schouw), kentekenbewijs enz. . . Kassa. Geen enkele insteek om bijv. een gezondheidsprobleem te tackelen.

Thans gescheiden inzameling enz. en ondertussen breekt er toch nog ergens een gletsjer af. De opwarming van de aarde is zo een item geworden terwijl die al miljoenen jaren op en neer gaat. Zo nu en dan zet ook de aarde nl. uit zichzelf de verwarming iets hoger; er schuiven platen over elkaar zonder dat de doemensen (Rutte's VVD) enige invloed hebben. Een vulkaan gaat werken. Gebeurt dat een beetje structureel en vooral in de MSM toegelicht dan zijn er politici en andere mensen die daar op inspelen en er aan kunnen verdienen. Met belastingheffing of CO2-rechtenverkoop los je echter het echte probleem nl. teveel mensen op deze aarde nooit op.
Pierre / ambtenaar
Gewoon wegblijven uit Maastricht. Er zijn dagtochtjes genoeg over.
henk / medewerker div
Als ik naar Maastricht ga, dan parkeer ik mijn auto in Amby en ga verder met de bus naar het Centrum. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Peter M
Even voorbijgaande aan het domme gezeur in de meeste reacties:

eindelijk een oplossing die kijkt naar de van toepassing zijnde euro-norm van een auto in plaats van naar het bouwjaar (wat natuurlijk nergens op slaat; er zijn immers enorme verschillen tussen merken en types).
Caroline Raat / jurist en onderzoeker
Los van het feit dat de kwalificatie 'dom' niet echt bijdraagt aan de inhoud: dat Duitse vignet is gebaseerd op Duitse wetgeving. En een lagere overheid (gemeente) kan niet eigenmachtig regelen dat Duits recht in een klein stukje Nederland geldt. Dus de vraagtekens van het ministerie zijn m.i. terecht. Dit alles los van de vraag of je voor of tegen bent: denk even na over de houdbaarheid voordat je tonnen gaat uitgeven aan plannenmakerij...
ReindeR Rustema / webmaster petities.nl
Het lijkt me juridisch wel rond te krijgen. Immers, je kan milieubeperkingen toch ook baseren op het meest linker (of rechter) cijfer op de kentekenplaat? Uit welke lidstaat die dan ook komt. Als die even of oneven is mag je de stad in. Als _dat_ juridisch kan dan zou je ook kunnen zeggen dat iedereen welkom is met een sticker op de auto dat eruit ziet als... exact dat Duitse vignet!



Alleen dan staat iemand die exact die sticker weet na te maken juridisch heel sterk. Het gaat dan niet om waar dat vignet voor staat. Op zich een marginaal probleem, want als iemand dan met een nep-vignet Duitsland in gaat zijn er vast wel sancties daar. De meeste mensen zullen het vignet ook braaf bij de ANWB bestellen. Geen gezeik, kost bijna niks, en je loopt geen risico in Duitsland.



Lekker pragmatisch die wethouder.
Advertentie