Noorden verhardt strijd tegen rijk om windparken
Inwoners en gemeenten in Drenthe en Groningen zoeken de confrontatie met het rijk over de opgelegde komst van windparken in hun gebied. Gemeente Veendam steunt bewoners financieel bij hun juridische strijd tegen minister Henk Kamp van Economische Zaken. Twee Drentse gemeenten dagen de Staat voor de civiele rechter. En een groep inwoners schakelt de Nationale Ombudsman en de Tweede en Eerste Kamer in om Kamps structuurvisie over windenergie van tafel te krijgen.
Besluitvorming ondemocratisch
Democratie is ver te zoeken bij het aanwijzen van gebieden voor windenergie in de Veenkoloniën, meent de groep bewoners uit Drenthe, gesteund door raadsleden. Ze stellen dat de besluitvorming rond de Structuurvisie Windenergie op land ondemocratisch is verlopen, in strijd is met de Code Interbestuurlijke Verhoudingen en indruist tegen het beginsel van transparantie die tussen overheden betracht dient te worden.
Gemeenten overruled
Kernpunt in hun kritiek is de rijkscoördinatieregeling (rcr). Minister Kamp heeft die van toepassing gemaakt in de structuurvisie, waarmee hij gemeenten kan overrulen bij het aanwijzen van gebieden voor grote windparken van meer dan honderd megawatt (mw). Dat gebeurt op dit moment op diverse plaatsen in Nederland, onder andere bij het Groningse Veendam en in de Veenkoloniën.
Landelijk steun
‘Kamp gebruikt de rcr om gemeenteraden en burgers buitenspel te zetten. Nu deze werkwijze voor het eerst rondom windmolens wordt toegepast, wordt duidelijk hoe dit instrument een pijnpunt vormt in de democratie’, zegt Nico Broekema namens de bewoners. Hij woont in Drenthe, is voorzitter van het democratisch kennisnetwerk Lokaal 13 en werkzaam als raadsgriffier in de gemeente Westland. De bewonersgroep heeft veel kennis van zaken over de materie en een groot netwerk, waardoor hun felle betoog tegen het rijksbeleid snel steun krijgt van raadsleden door het hele land, meldt Broekema. Ze worden bijgestaan door hoogleraar bestuursrecht Herman Bröring van de Rijksuniversiteit Groningen.
Veendam ondersteunt bewoners met geld
Het instrument, dat ook door provincies kan worden toegepast, sluit voor gemeenten een bezwaar- en beroepsprocedure via bestuursrechtelijke weg uit. Daarmee staat de democratie buitenspel, stelt Broekema. Om die reden heeft de gemeenteraad van Veendam deze week besloten 50.000 euro te reserveren om bewoners financieel te ondersteunen bij hun juridische strijd tegen een groot windpark langs de N33. Zij kunnen nog wel protest aantekenen.
Onbehoorlijk bestuur
In een brief aan de Nationale Ombudsman zetten Broekema en andere bewoners hun bezwaren tegen de Structuurvisie Windenergie op land op een rij. Ze vinden dat de noodzaak van wind op land niet is aangetoond en dat de onderbouwing onzorgvuldig is en gebaseerd op verouderde technologische informatie. Volgens hen worden energietechnologieën alleen vergeleken op kosten, niet op ruimtebeslag en ruimtelijke inpassingsmogelijkheden. Ook menen zij dat advies van commissie m.e.r. niet is opgevolgd en dat zienswijzen zijn weerlegd op basis van ondeugdelijke argumentatie. Ze menen dat bij het proces van de structuurvisie sprake is van onbehoorlijk bestuurlijk handelen en vragen de Ombudsman om daarnaar een onderzoek in te stellen.
Kort geding
Ondertussen voeren de gemeenten Aa en Hunze en Borger-Odoorn ook een strijd tegen windmolens. De Drentse gemeenten spannen een civiele procedure aan tegen de Staat der Nederlanden vanwege de opgelegde komst van windparken in de Veenkoloniën. Volgens hen was minister Kamp niet bevoegd om dat besluit te nemen, zo stelden de gemeenteraden onlangs vast. Volgens de gemeenten gaat het in hun regio om meerdere kleine windparken, die afzonderlijk worden geëxploiteerd. ‘Door een truc van de initiatiefnemers zijn die parken bij elkaar opgeteld om tot boven de honderd mw te komen en daarmee onder de rijkscoördinatieregeling te vallen’, licht beleidsadviseur Peter van der Veen uit Aa een Hunze toe. Omdat voor de gemeenten de weg is afgesneden om dit bestuursrechtelijk te aan te vechten, spannen ze een kort geding aan.
Draagvlak verknald
De verontwaardiging in de Drentse gemeenten is groot en vanuit de gemeentehuizen klinkt ferme taal. Zowel gemeenteraad als bewoners worden monddood gemaakt en de minister trekt zich niks aan van de grote weerstand in de lokale en provinciale politiek. Economische Zaken heeft door deze werkwijze het politiek een maatschappelijk draagvlak voor windenergie compleet verknald, aldus de kritiek volgens Van der Veen.
Reacties: 25
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Burgers willen die molens niet, dan moet je in een democratie toch concluderen dat er voor een alternatief dat wel wordt omarmd gekozen moet worden?
En biomassa is ook al zo'n gedrocht dat weinig duurzaam is. Want een kolencentrale die bijgestookt wordt met hout dat men kapt in Brazilië, VS en Canada is toch niet duurzaam te noemen?
Getijdenstroom is veel meer uit te halen, wek stroom op bij sluizen want die bewegingen kun je ook omzetten in stroom. En zet de komende jaren in op zonneparken MET daaraan gekoppeld een systeem om stroom op te slaan. Hiermee kun je piekmomenten weghalen en de stroomvoorziening ook in de avonduren of op donkere dagen waarborgen. Door de grootschalige opslag zullen systemen ook goedkoper worden en zal het zeker betaalbaar blijven.
Zonneparken kun je over een jaar of 30 weer opnieuw inrichten met de nieuwste technieken. Ook kun je dan een deel van de parken afbreken omdat de techniek dan zover is dat met minder ruimte meer stroom wordt opgewekt. Bovendien komen er meer nieuwe vormen om stroom op te wekken, die minder ruimte in beslag nemen en een grotere opbrengst zullen genereren.
Tot die tijd is zonne-energie simpelweg de meest duurzame vorm en zouden we dat moeten omarmen. En er is ruimte genoeg om zonneparken aan te leggen. Vele grondpercelen worden nu ook ingevuld als grasveld, puur om mest uit te kunnen rijden. Hierop kunnen prima zonnepanelen worden geplaatst aangezien ze toch niet voorzien in de voedselvoorziening mocht men dat als argument willen gebruiken. Dan maar minder industrieterreinen ontwikkelen en minder woningbouw toestaan. Ga bestaande gebieden met veel leegstand maar eerst opnieuw herinrichten. We moeten onze aarde redden en zullen dan een paar kleine concessies moeten doen.
Stop de waanzin en luister naar het volk. Er zijn (betere) alternatieven!
a: wilt u een kerncentrale in uw achtertuin
b: een kolen/gascentrale (winning is dichtbij, handig!)
c:windmolens
d: stopt u met energieverbruiken/wint u het zelf wel met uw zonnepaneel
Met name de domme regel dat zo veel mogelijk windmolens in een zo klein mogelijk gebied gepropt moeten worden, is fout.
Wat er in had moeten staan is dat projecten een deel van de windmolens verplicht aan de inwoners te koop moeten aanbieden.
Dan hebben burgers allemaal direct zeggenschap met hun aankoop keuze.
Vwb de democratie
De LSVW is met een democratische meerderheid aangenomen door de tweede kamer, incl de taakstelling voor Drenthe.
PS drenthe heeft democratisch ingestemd met die taakstelling.
Wat democratisch fout ging, is dat lokale volksvertegenwoordigers zo dom waren alleen naar de hardste schreeuwers te luisteren en niet hun gezond verstand wilden gebruiken.
Die schreeuwers hebben veel invloed gehad op de lokale democratie
Emmen bijvoorbeeld kan alle windmolens door haar eigen inwoners laten kopen. Dan hebben zij het meeste voordeel, strom voor 3 cent per kWh, zonder compensatie fooi van NWEA, en de banken krijgen geen SDE subsidie.
En de lokale democratie kan nog steeds aan de investeerders vragen om een deel van de windmolens direct aan de inwoners te verkopen
Het is maar waar je voor kiest. Bedrijfseconomische-, politieke- en subsidiabele redenen liggen echter aan de huidige keuzes ten grondslag. De burger en wetenschappelijke argumenten spelen in deze keuzes geen rol. De politiek walst over alles heen in het eigen belang en de afspraken die inmiddels gemaakt zijn met grote energiebedrijven. De burger heeft het nakijken.
Hoewel het kabinets plan was om 4000 en later 6000 MW te laten bouwen, bleef Drenthe halsstarrig vasthouden aan haar fossiele waan van slechts 15 MW,.
Die halsstarrige houding, blokkeerde de uitvoering van een democratisch kamer besluit.
Daarom besloot het ministerie vanVROM om ook windenergie onder de RCR te laten vallen.
Wat ze beter hadden kunnen doen is initiatiefnemers te verplichten een windparkplan aan de iwowoners verkopen, elk huishouden een kavel vooo eigen gebruik.
Die kopers hebben dan stroom voor 3 cent, 20 jaar vaste prijs, en in die 20 jaar 5000 tot 8000 EUR voordeel, met een aankoop van 2000 EUR.
Dat voordeel steelt de politiek van de inwoners.
En NWEA en cooperaties ook
• Albert Koers, emeritus hoogleraar Juridische informatica, Volkenrecht en Beleid en management van de rechtspleging Universiteit Utrecht
• Ton Heerts, voorzitter FNV
• Michael Sijbom, lid denktank VNG en burgemeester van Losser
• Herman Bröring, hoogleraar integrale rechtsbeoefening Rijksuniversiteit Groningen
• Jacques Tichelaar, Commissaris van de Koning van de provincie Drenthe
Kijk op de site van Lokaal 13 voor meer informatie:
http://www.lokaal13.nl/aankomende-symposia