ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Pleidooi voor een betere balans tussen verkeer optimaliseren en informeren

‘De focus op doorstroming mag minder’. Pleidooi voor een betere balans tussen verkeer optimaliseren en informeren.

20 mei 2019
jeroen-brouwer.2.jpg

‘De focus op doorstroming mag minder’.

Het aansturen van intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) is in Nederland vrijwel uitsluitend gericht op een optimale doorstroming van het huidige verkeer. Volgens Jeroen Brouwer van ingenieursadviesbureau Sweco gaat dit ‘belang van vandaag’ ten koste van ‘het belang van morgen’: het inrichten van de infrastructuur op de komst van zelfrijdende auto’s. ‘We raken op dat gebied achterop. Terwijl we, met onze innovatieve technologieën, juist bedrijvigheid naar ons land zouden kunnen toehalen.’

Met ‘Smart Traffic’ heeft ingenieursadviesbureau Sweco een voorspellende applicatie ontwikkeld die data verzamelt en met hulp van slimme algoritmen alle verkeersbewegingen in kaart brengt. Manager Mobility Solutions Jeroen Brouwer: ‘Hierdoor hebben we alle verkeersdeelnemers snel in beeld en weten we wanneer ze bij een kruispunt aankomen. Op basis daarvan sturen we de verkeersregelinstallaties proactief aan. Daarbij kunnen we ook een weging aanbrengen, zodat bijvoorbeeld op een snelfietsroute de fietsers het minst lang hoeven te wachten.’ De Smart Traffic-software van Sweco wordt onder andere al gebruikt in Apeldoorn, Dordrecht en Helmond.

Doorstroming

Wegbeheerders in Nederland, in de regel provincies en gemeenten, kunnen de data van de iVRI’s gebruiken voor twee verschillende doeleinden: om de doorstroming te optimaliseren en om de weggebruikers te informeren over de ‘tijd tot groen’. In de praktijk geven wegbeheerders vrijwel altijd de voorkeur aan doorstroming, ook al maken late beslissingen – nog net een auto door groen laten rijden – de voorspelde informatie onbetrouwbaar. De toepassing ‘informeren’ lijdt daar vanzelfsprekend sterk onder.

Groene golf

Een argument om ook in te zetten op het informeren van weggebruikers is de komst van de zelfrijdende auto. Deze ontwikkeling kan niet zonder betrouwbare informatie. Het innovatiepartnerschip Talking Traffic, waar Sweco actief in betrokken is, heeft bijvoorbeeld als doel om 1.200 verkeerslichten door real-time informatie-uitwisseling slim te maken. ‘Een zelfrijdende auto gebruikt dan deze informatie om zijn snelheid te bepalen en een groene golf voor zichzelf te creëren’, legt Brouwer uit. ‘Daarvoor moet de voorspelde informatie wel betrouwbaar zijn. Door de genoemde late aanpassingen is dat te vaak niet het geval.’ Brouwer pleit daarom voor een betere balans tussen optimaliseren en juist informeren, door gebruik te maken van voorspellende technieken. Niet wachten tot die laatste auto bij het kruispunt is, maar dit voorspellen en niet meer last-second optimaliseren. ‘Ik hoop dat gemeenten daar meer oog voor krijgen, in Helmond is dat bijvoorbeeld gelukkig al het geval.’

Vernieuwende kracht

Een ander argument is dat de industrie rondom zelfrijdend vervoer Nederland links laat liggen, precies vanwege het gebrek aan betrouwbare informatie. Terwijl Brouwer denkt dat ons land de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s vooruit kan helpen: ‘Nu oefent Googlebedrijf Waymo bijvoorbeeld in Phoenix, Arizona. In verkeersluwe situaties met starre verkeerslichten die in hetzelfde ritme rood en groen geven. In een Nederlandse stad kan Waymo veel meer leren, met onze drukke wegen, al onze fietsers en onze slimme verkeerssystemen.’ Deelname aan deze ontwikkeling zal tot slot de betrokken steden goed op de kaart kunnen zetten: ‘Als stad laat je hiermee je vernieuwende kracht zien, wat goed is voor je reputatie en als een vliegwiel kan dienen voor innovatie op andere gebieden.’

Sweco Nederland

De Holle Bilt 22
3732 HM De Bilt
T +31 88 811 66 00 
info@sweco.nl

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wottsjer
Weer een prachtige begrotingspost waar wegens de combinatie van bodemloze put en onzinnige doelstelling goed op bezuinigd kan worden. De modi die je in de stad faciliteert moeten lopen, fietsen en OV zijn. Alles met 'e-' ervoor is te snel, vraagt te veel ruimte, claimt onterecht milieuvriendelijkheid en maakt het gewone leven in de stad toch gewoon verder kapot en gestrest. Stop ermee, het is gif; doe gewoon en vooral rustig aan.
eric / ambtenaar
Gelukkig maar, 'we raken achterop'. Het waanidee dat we binnenkort allemaal electrisch autorijden is gelukkig ook achterhaald. Eerst maar eens zien of we van de huidige 7% groene stroom naar iets meer kunnen komen. Zelfrijdende auto’s? Jeroen slaap zacht. Zelfs de 'gewone' rijassistentie voorzieningen zorgen al voor een opmerkelijke toename van schadegevallen....