of 58952 LinkedIn

Hoe komt de loodgieter in de autoluwe buurt?

Walther Ploos van Amstel 2 reacties

Hartstikke leuk, die autoluwe woonwijken die je tegenwoordig zo vaak op de tekentafel ziet. Maar hoe krijg je straks nog een loodgieter of thuiszorgmedewerker voor de deur? 

Nooit eerder stonden er zoveel nieuwe woonwijken in de steigers. Dat moeten vitale buurten worden met een goede balans tussen werken, wonen en ontspannen. Autoluwe buurten waar veilig en gezond lopen en fietsen de norm zijn. We gaan auto’s delen en vaker met het openbaar vervoer. Utrecht kondigde aan dat de nieuwe woonbuurt Merwede autoluw wordt. Mooie plannen.


Architecten en projectontwikkelaars presenteren mooie ‘artist impressions’ van hun nieuwe woonwijken. Schattige jonge stelletjes hand in hand. Opa zit op een bankje en geniet van de kinderen die onbezorgd op straat spelen. Altijd schijnt de zon. Maar op die plaatjes ontbreekt steevast iets… de vele bestelauto's voor de bevoorrading en service aan huis.

In zo'n autoluwe woonwijk met, laten we eens zeggen, 3.000 woningen, komen elke dag zes tot tien bestelauto’s 400 pakjes brengen. Met de groei in online levensmiddelen komen er dagelijks 12 tot 24 voertuigen van Picnic, Albert Heijn en Jumbo. De supermarkten, horeca en kantoren in die gemengde woonbuurten krijgen ook elke dag tien tot twintig vrachtvoertuigen voor de deur. Afval? Ook.

Net zoals nog eens zoveel vrachtbewegingen - een ongeluk zit in een kleine dood hoekje.

 

Met stip op nummer een staan de servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder en thuiszorgmedewerkers. Elke dag komen er 100 tot 150 servicelogistieke bestelauto’s naar die woonwijk. Hoezo autoluw? Waar moeten die straks allemaal parkeren als ze hun werk doen? Toch niet voor de deur?

Tot overmaat van ramp maken ’s avonds tussen zes en negen uur 200 tot 300 maaltijdbezorgers op hun scooters en fietsen de buurt onveilig. Houd de kinderen dan maar binnen. De buurtlogistiek zit in hun dode hoek. Bij nieuwe woonwijken moet al bij het ontwerp worden nagedacht over de ruimte die de bevoorrading nodig heeft. Hoe kan de inrichting lichte elektrische voertuigen stimuleren? Zijn kleine hubs aan de rand van de buurt nodig? Welke verkeersmaatregelen houden bestelauto’s buiten de deur? Wat kunnen sociale distributienetwerken betekenen? En, niet in de laatste plaats: hoe kunnen we consumenten met bijvoorbeeld avondbezorging, afhaalpunten en kluizenwanden beter van dienst zijn? Vragen waarover gebiedsontwikkelaars in het verleden - te laat - gingen nadenken.

De nieuwe woonwijken zijn een kans voor de ruimtelijke professionals om de bevoorrading slim in te richten voor een vitale woonwijk waarin de openbare ruimte uitnodigt tot gezond bewegen en contact met buurtgenoten.

 

Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek Hogeschool van Amsterdam

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door p op
Mis de hulpdiensten in het rijtje.
Vind het toch wel fijn als de ladderwagen van de brandweer bij mn huis kan komen...
Door drs. E. Nabled op
Hier op Terschelling hebben we daar allemaal geen last van en gaan dat ook niet krijgen! Wel van luchtvluchtelingen die hier de huizenprijs opdrijven.