of 64740 LinkedIn

Raadsleden hebben vaak geen idee van vastgoed

Raadsleden vergaderen over de gemeentebegroting 2022 maar hebben vaak geen idee waarnaar te kijken als het om vastgoed gaat. Moet dat? Nee, natuurlijk niet. Maar maak je je druk om het uiteenvallen van de samenleving, de kwaliteit van het onderwijs, het klimaat of een ander maatschappelijk probleem, dan kan het verstandig zijn hier wel even naar te kijken.

Het gaat bij gemeentelijk vastgoed namelijk vooral om plekken waar de samenleving samenkomt en waarop allerlei beleidsambities rusten. Denk aan inclusie, gezondheid en langer wonen in eigen woning, om er maar eens een paar te noemen. En het gaat om serieus geld: globaal zo’n 5 tot 10 procent van de gemeentebegroting en tot wel 30 procent van de gemeentelijke balans. Dat laatste kan invloed hebben op het weerstandsvermogen van de gemeente en de financiële ruimte die de gemeente heeft voor het verduurzamen (en dus waardebehoud) van datzelfde vastgoed.

 

Bovendien kan de waarde van maatschappelijk vastgoed toenemen als het meer bijdraagt aan de beleidsdoelen. Dat heet maatschappelijk rendement. Stel je geeft 5 procent meer aan vastgoed uit waardoor het ziekteverzuim met 1 procent afneemt. Dan houd je per saldo waarschijnlijk geld over. En als je 10 procent meer uitgeeft aan plekken waar de samenleving sport, elkaar ontmoet en van elkaar leert, dan kunnen de kosten voor individuele zorg en begeleiding misschien wel omlaag. 

 

Je kunt je afvragen waarom raadsleden zo weinig oog hebben voor de vastgoed in de gemeentebegroting. Nou, daar hebben we wel een antwoord op. Om een beetje financieel inzicht te krijgen in dit soort plekken moet een raadslid zich door allerlei beleidsprogramma’s heen worstelen en alle informatie daaruit aan elkaar zien te knopen. Op de meest logische plek waar je het overzicht verwacht – de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen – is dat overzicht in de praktijk niet te vinden. 

 

Hoe weten we dat? Daar heeft het netwerk van Bouwstenen voor Sociaal onderzoek naar gedaan. Dat was best even schrikken moet ik zeggen. We zijn er dus ook nog niet klaar mee. Wat ons betreft onderwerp van gesprek tijdens het VNG-congres over gemeentefinanciën op 30 november 2021 en natuurlijk op ons eigen Bouwstenen-congres op 9 december 2021. We werken ondertussen aan een voorstel voor meer inzicht en overzicht. Iedereen die wil meedenken is van harte welkom.


Ingrid de Moel
Lees hier meer columns van Ingrid de Moel  

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door J.A. Wel op
Interessant artikel van Ingrid de Moel. Wat je vaak ziet, is dat gemeenteraadsleden met een agrarische en/of bedrijfskundige achtergrond veel en veel meer betrokken en deskundig zijn op vastgoed. In grote gemeenten is het voor de politiek vaak een ver van mijn bed show die over hun (politieke) graf van 4 jaar heen regeert; dus geen interesse., Een diverse, inclusieve en klimaatneutrale Sinterklaasintocht wordt politiek veel belangrijker gevonden, maar is een goedkoop dagsuccesje. Bij vastgoed gaat het over echte macht en beleid.
Door Bert (Beleid) op
Om verantwoord met vastgoed om te gaan, moet onderscheid worden gemaakt in het maatschappelijke doel enerzijds en anderzijds de financiële, technische en juridische aspecten daarvan. Voor raadsleden, colleges en het hoger management van veel gemeenten is dat erg abstract. Het gaat al zelf om het vastgoed zelf in plaats van om de beleidsdoelen. Plaatjes kunnen soms helpen. Voorts kan het onderscheid gevaarlijk zijn voor de politiek. Er wordt immers gevraagd om zich expliciet uit te spreken over beleidsdoelen. Dat doet de politiek liever niet. Duidelijke organisatiestructuren waarbij één wethouder verantwoordelijk voor het vastgoed zelf en de andere voor het formuleren van abstracte maatschappelijke doelstellingen, kan dit deels verhelpen. Ik moet het allemaal nog zien.