of 59345 LinkedIn

De gevolgen van een papiertje printen

Als de printjes uit de machine rollen, staan we niet altijd stil bij de hoeveelheid. Binnenlands Bestuur meldde het vorige week: 400.000.000 printjes per jaar bij gemeenten; anderhalf hectare aan bos, dagelijks 20 bomen door de printer. Maar de gevolgen zijn nog groter. 

De gratis te downloaden app Idemat laat zien dat bij open loop recycling (dus inzamelen en naar de papierrecycling brengen) die handeling ook nog eens 0,04 kg CO2 per vierkante meter met zich mee brengt. Op jaarbasis is dat zo’n een miljoen kilogram CO2, omgerekend zo’n 6,7 miljoen autokilometers van een stevige middenklasse auto. Dat is hetzelfde als de CO2-uitstoot van 440 van die auto’s (15.000 km per jaar). Dus door geheel papierloos te gaan bespaart gemiddeld elke gemeente ongeveer één auto aan CO2-emissie uit.

 

Bij papierloos werken op kantoor worden leveranciers, klanten en andere contacten gevraagd de boel zoveel mogelijk digitaal aan te leveren. Gemeenten stimuleren ook burgers om minder papier te gebruiken. Hiervoor kan de inwoner een Ja/Nee of Nee/Nee sticker afhalen bij het gemeentehuis. Elke marketeer en afvalexpert weet dat dat niet helpt. Door juist gemak te bieden bij milieu verbeterend gedrag kan men de inwoner goed helpen, bijvoorbeeld door de stickers mee te leveren bij de volgende huis-aan-huis brieven van de gemeente. Uiteraard wijst men de lezer gelijk even op Postfilter.nl tegen ongewenste geadresseerde post.  

 

Maar over hoeveel hebben we het dan? De NOS meldde 28 mei dat uit een enquête door de Consumentenbond onder 12.000 mensen blijkt dat men zich flink ergert aan ongeadresseerde post die ongeopend of ongelezen direct bij het oud papier gaat. Door de huishoudens hierin te helpen scoort de gemeente weer punten. Milieu Centraal meldt dat huishoudens gemiddeld 33 kilo reclamedrukwerk bij het oud papier kunnen leggen. Met 7,8 miljoen huishoudens (CBS 1 januari 2017) zou dat op 257 miljoen kilo oud papier terechtkomen. Uitgaande van 80 grams papier (80 gram per m2) is dit 412,5 vierkante meter per huishouden, oftewel in totaal 3.200 miljoen vierkante meter! Dit komt neer op 128 miljoen kg CO2.

 

Een reclamedrukker zal zeggen dat zijn papier slechts 30 gram per vierkante meter weegt, maar dan wordt de oppervlakte evenredig groter, en de CO2 uitstoot evenredig kleiner. Het gaat uiteindelijk om de kilo’s oud papier die moeten worden gerecycled. Hoeveel is nou die 128 miljoen kg CO2? Hetzelfde als 56.000 stevige middenklasse auto’s (15.000 km per jaar); gemiddeld 140 auto’s per gemeente. Of, terugkomend op Binnenlands Bestuur van 24 mei, 189 hectare bos per jaar. Dat is in twee jaar en drie maanden alle bomen van het Amsterdamse Bos door de printer.

 

Jan-henk Welink
Lees hier meer columns van Jan-henk Welink  

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Trevor op
Wat echt gaat helpen tegen ongevraagd (reclame)drukwerk is de omkering van de regel. In Amsterdam is er met de ja-ja-sticker al een stap gezet.

Alleen houdt die (bewuste keuze) geen huis aan huis bladen tegen en uiteraard zijn er slimme ondernemers die daar gebruik van maken.

Overigens loopt er nog een rechtszaak in deze, uitspraak 11 juni.

De gemeente Utrecht wil de omkering van het principe verder doorvoeren. Zonder sticker krijg je noch folders, noch huis aan huis bladen. Geweldig initiatief, ik hoop dat ze dat rond krijgen.

Zelf heb ik al bijna 18 jaar een nee-nee-sticker, sta ik in postfilter en vraag ik leveranciers geen reclame te sturen, ook geen papieren.

Het is heel eenvoudig. Als ik iets nodig heb, kom ik zelf wel.
Door Carola op
Wat een leven heeft Jan-henk, zeg.
Door Ben (jurist) op
Geheel papierloos werken is wat mij betreft niet haalbaar. Grotere stukken lees ik nog steeds graag van papier en eerlijk gezgd vind ik papier een fantastische uitvinding. En digitale systemen draaien ook niet op lucht en kosten ook energie. Wat reclamedrukwerk betreft; wie heeft er tegenwoordig geen nee nee sticker en wordt blij van stapels reclamefolders, meestal ook nog in plastic verpakt?