of 59345 LinkedIn

Opinie

  • De regels in dit land

    Sinds de uitspraak van de rechters over het PAS en het gedoe over de PFAS-norm moeten regels het ontgelden. ‘We hebben veel te veel regels in ‘dit land’! ‘Dit land’ wordt daarbij misprijzend uitgesproken.

     

  • Biomassacentrale op het Malieveld

    Kijk, dat lijkt me nou geweldig: practice what your preach. Het rijk reserveert ruim 11 miljard euro voor biomassacentrales, dan moet er toch minimaal één in hartje Den Haag komen te staan.

  • Minder CO2: focus op afvalverbranding of recycling?

    Het zal lastig worden om dit jaar de doelstelling te halen waaraan Nederland zich heeft gecommitteerd en 14 procent van de energievoorziening duurzaam te krijgen. In september 2019 liet het CBS zien dat in 2018 de energievoorziening 7,4 procent duurzaam was.

  • Slappe knieën

    Ik biecht het meteen maar op: ooit heb ik op de Fryske Nasjonale Partij (FNP) gestemd. Het was bij de Statenverkiezingen van 1985, die in plaats van door provinciale thema’s werden gedomineerd door de dilemma’s van de landelijke politiek. Een proteststem van een 19-jarige. 

  • Haal meer impact uit inkoop

    Als gemeente kun je met een groot inkoopvolume zorgen voor échte impact. Maar veel kansen blijven onbenut. Kijk eens kritisch naar het duurzame karakter van wat je koopt én hoe je het koopt.

  • Import van afval, nu en straks

    Door de recente problemen bij de AEB in Amsterdam is het importeren van afval voor de Nederlandse Afval-Verbrandings-Installaties (AVI’s) zeer actueel geworden. Een volledige stop op de import van buitenlands afval zou negatieve gevolgen hebben omdat meerdere AVI’s warmte (willen gaan) leveren aan woningen. Argument daarvoor is dat warmtelevering door een AVI een lagere CO2-impact heeft dan de aardgasgestookte HR-ketels. Ook wordt gesteld dat een stop op import van met name het afval uit het Verenigd Koninkrijk de emissie van broeikasgassen niet zou verminderen maar zelfs laten toenemen omdat het afval anders in het Verenigd Koninkrijk zou worden gestort. Daarbij zou dan naast meer CO2 ook nog eens het sterkere broeikasgas methaan vrijkomen uit rottend afval.

  • Belastingheffing

    Per dag ademt iedereen twee kilo CO2 uit. Vijf kilometer autorijden is een kilo CO2-uitstoot extra. Zestien kilometer met de trein? Weer een kilo. Als u 150 liter cola drinkt, hoppa, nog een kilo CO2. Dat moet minder. U raadt al wat er gaat gebeuren: Nederland krijgt vanaf 2021 een CO2-heffing. In 2021 begint die bescheiden, met drie cent per kilo CO2. 

  • Bindend advies voor de raad moet blijven

    Eerste Kamerleden hebben gevraagd wat het verschil is voor de gemeenteraad bij omgevingsvergunningen waarmee afgeweken wordt van het omgevingsplan en de huidige verklaring van geen bedenkingen (EK 2018-2019, 34986, G pag. 2, MvA Iw Ow.)