of 63561 LinkedIn

Zuid-Limburg wil fietsdrukte aanpakken

Gemeenten en fietsorganisaties maken zich in toenemende mate zorgen over de toename van het fietsgebruik in de Zuid-Limburgse heuvels. Ze willen daarom afspraken maken over het verbeteren van de fiets-infrastructuur en campagnes om het gedrag van fietsers te verbeteren.

Gemeenten en fietsorganisaties maken zich in toenemende mate zorgen over de toename van het fietsgebruik in de Zuid-Limburgse heuvels. Ze willen daarom afspraken maken over het verbeteren van de fiets-infrastructuur en campagnes om het gedrag van fietsers te verbeteren.

E-bike

Decennialang was het Limburgse heuvelland, met haar soms steile klimmetjes en bochtige wegen, het domein van de sportieve fietser, die met racefiets of mountainbike de wegen en onverharde paden gebruikte. Maar sinds de toenemende populariteit van e-bikes lijkt die tijd voorbij. Ook voor de puur recreatieve fietser is het heuvelland begaanbaar geworden. Het aantal e-bikes op de Limburgse wegen zijn de laatste jaren enorm in aantal toegenomen. Maar door die toename van het fietsverkeer ontstaan problemen. De Limburgse wegen kennen, vergelen met andere regio’s in Nederland, een beperkte fietsinfrastructuur. Dat was jarenlang ook niet echt nodig, omdat het dagelijks gebruik van de fiets veel lager ligt.

 

Drukte

Maar nu neemt de druk op de Limburgse wegen toe. Steeds meer bewoners en recreanten storen zich daaraan, zien de Zuid-Limburgse ‘Lijn-50”-gemeenten (Gulpen-Wittem, Vaals en Eijsden-Margraten). Bovendien gaan fietsers vaak onvoldoende beschermt en onvoorbereid op pad, wat in de heuvels nu eenmaal gevaarlijker is dan in de vlakkere delen van ons land. De afgelopen zomer kwamen er opvallend veel e-bikers en fietsers zonder helm binnen op de intensive care van het ziekenhuis MUMC+ in Maastricht.

 

Bereikbaar

Niets doen is geen optie meer, zeggen de stichting Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg (MOZL) en Limburg Cycling. Ze willen, samen met vertegenwoordigers uit de fiets- en toeristische branche, dat er meer wordt gedaan aan om de regio bereikbaar en leefbaar te houden, zonder de populariteit als fietsbestemming te ondergraven. Samen met de Lijn50-gemeenten willen ze dat fietspaden veiliger wordt gemaakt, en er nieuwe infrastructuur, zoals fietstunnels, bijkomt. Daarnaast wil de branche een campagne starten om fietsers, ook e-bikers, een helm te laten dragen en aan te spreken op houding en gedrag op de Limburgse wegen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jean op
Gemeente Eijsden-Margraten wil fiets gemeente zijn, en adverteert hier ook mee. Vindt je het dan gek dat er meer fietsen komen. Ook worden er meer en meer fiets gerelateerde projecten uitgevoerd.
Door Robin (influencer) op
Gratis oplossing: op even dagen mogen mensen met een even geboortejaar op de fiets daar, op oneven dagen de anderen. Of idem, maar dan op huisnummer. Zo maar 50% minder druk.