of 61869 LinkedIn

Zoektocht naar alternatief voor streekbusvervoer

De provincies krijgen de komende jaren te maken met fikse bezuinigingen op het streekvervoer.
2 reacties

De provincies krijgen de komende jaren te maken met fikse bezuinigingen op het streekvervoer. En hoewel het Interprovinciaal Overleg (IPO) al bij verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld heeft aangedrongen op minder kortingen, zijn de provincies alvast op zoek naar alternatieven voor de aloude streekbus. ,,De moderne reiziger wil sneller en comfortabeler van a naar b. Wij denken dat maatwerk uiteindelijk ook goedkoper is'', zegt Conny Bieze, de Gelderse gedeputeerde voor vervoer.

Flexnet
Gelderland loopt volgens Bieze voor de troepen uit door te kiezen voor een zogenoemd Flexnet: de inzet van alle soorten vervoer van e-bike tot en met trein op verzoek. Bieze: ,,Wij hoeven anders dan andere provincies nog niet te bezuinigen op vervoer, maar we willen voorkomen dat dat over een paar jaar wel nodig is.'' De provincie denkt aan het inzetten van taxi's als vervanging voor vrijwel lege bussen en een leensysteem met elektrische auto's en fietsen.

Bezuinigingen
Overijssel en Zeeland moeten wel bezuinigen, Zeeland zelfs zo'n 15 à 20 procent. Overijssel wil de regiotaxi schrappen, terwijl Zeeland het aantal buslijnen gaat inkrimpen. Zeeland wil de belangrijke lijnen behouden en lijnen waar weinig gebruik van wordt gemaakt vervangen door een haltetaxi. Daar moet wel een uur van tevoren voor worden gebeld. ,,Het is ook mogelijk een vast tijdstip af te spreken'', aldus gedeputeerde George van Heukelom.

Lijnbelbus

In de provincies Groningen en Drenthe wordt al veel gebruik gemaakt van de haltetaxi, die daar de lijnbelbus wordt genoemd. Daarnaast wordt op trajecten waar regelmatig halfvolle bussen rijden, kleinere bussen ingezet. Wel wordt er geïnvesteerd in belangrijke lijnen die vooral naar de stad Groningen gaan. Bussen rijden daar bijvoorbeeld met een hogere frequentie.

E-bike 

Alle maatregelen dichten echter niet alle financiële gaten, zegt Jan van Selm, directeur van het OV-bureau Groningen Drenthe. ,,Met alleen slimheid redden we het niet meer. We blijven elk jaar zoeken naar alternatieven.'' Hij noemt daarbij de e-bike als optie. ,,Zoiets is al gaande in Assen en daar lijkt het aan te slaan.''

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Joke (rijksambtenaar) op
Het zijn niet alleen oude mensen die van openbaar vervoer afhankelijk zijn. Ook scholieren en volwassenen zonder rijbewijs of auto. 'Trein op verzoek' - wordt er dan eenmalig rails aangelegd? Gestopt bij een dorp zonder station? Er zijn nu al plaatsen waar geen openbaar vervoer is, of waarvoor je vanaf Utrecht bijvoorbeeld vier uur moet reizen - enkele reis - om er te komen met streekbusjes en een pont. Geen aanbeveling om dat in de hele - grote! - provincie Gelderland in te voeren. En in een regiobusje (of op de e-bike) kan de kinderwagen niet mee.
Door Jantje op
En dan maar hopen dat als ik nog iets ouder ben er nog steeds openbaar vervoer is. Een ebike is geen oplossing voor ritten van 50 km. Dat doe je niet zomaar eventjes als je het niet gewend bent. En taxi's zijn veel te duur. Betekent dat dat oudere mensen maar thuis moeten blijven zitten zonder ergens heen te kunnen? Wat voor ontwikkelingsland worden we.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners