of 59345 LinkedIn

Zet de forens op de fiets

Minder auto’s en meer fietsverkeer leidt tot afname van files en gezonde werknemers. Maar hoe krijg je de autobezitter zo ver? Een inventarisatie van regionale fietsprogramma’s.

Minder auto’s en meer fietsverkeer leidt tot afname van files en gezonde werknemers. Maar hoe krijg je de autobezitter zo ver? Een inventarisatie van regionale fietsprogramma’s.

Effectieve maatregelen

Korting op het aankoopbedrag van een fiets, een hoge fietskilometer-vergoeding, gezamenlijke e-bikes van het bedrijf, fietsambassadeurs: werkgevers halen van alles uit de kast om hun personeel op de fiets te krijgen. Het zijn effectieve maatregelen, zegt Paul Plazier, adviseur mobiliteit bij ingenieursadviesbureau Sweco. ‘Wat echt goed werkt, is actie ondernemen bij een infrastructureel infarct.’

Breekmoment
Zoals toen de Velsertunnel in 2016 voor een renovatie negen maanden dicht was en automobilisten flink om moesten rijden. ‘Zo’n overlastsituatie met veel vertraging en drukte is een goed breekmoment om mensen na te laten denken en hun keuze voor de auto te laten heroverwegen’, zegt Plazier.

Extra pont
‘Klopt’, zegt Astrid van den Haak, projectleider duurzame mobiliteit bij IJmond Bereikbaar. Samen met het bedrijfsleven in de regio werd destijds een programma opgetuigd, met veel informatie, gratis e-bike-probeeracties en financiële voordeeltjes voor wie de auto liet staan en voor de fiets koos. Provincie en Rijkswaterstaat financierden bovendien een tweede pont over het Noordzeekanaal, zodat er niet drie keer per uur, maar elke tien minuten een oversteek was. Die extra pont is belangrijk, zegt Van den Haak: ‘Het is mede daardoor gelukt om een grote groep mensen uit de auto op de fiets te krijgen én te houden.’

Jarenlang overlast
In Groningen is momenteel sprake van een groot infrastructureel project. Werkzaamheden aan de zuidelijke rondweg zullen jarenlang overlast betekenen voor automobilisten die vanaf het zuiden de stad in willen. Een perfect ‘momentum’ om auto-forenzen te stimuleren voor het openbaar vervoer en de fiets te kiezen, zegt Diny Pestman, woordvoerder bij Groningen Bereikbaar.

 

Vastgeroest
Overleg met een groot aantal werkgevers in de regio (zoals het UMCG, de Rijksuniversiteit Groningen, Noorderpoort) leidde ook hier tot allerlei stimuleringsmaatregelen: een week gratis een e-bike of speedpedelec uitproberen (en daarna korting op de aanschaf) en een week een gratis ov--abonnement. ‘Het werkt’, zegt Pestman. Plazier verklaart: ‘Mensen zijn vastgeroest in hun gewoonten. Forenzen die elke dag op dezelfde tijd op dezelfde plek moeten zijn, denken helemaal niet meer na over het gedrag dat ze vertonen. Ook al is de auto aantoonbaar duurder en nauwelijks sneller. Je moet het hen zo makkelijk mogelijk maken om voor iets anders te kiezen.’

 

Lees het hele verhaal deze week in BB20 (inlog).

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Ben op
@ Jan ten Klooster: In Groningen wordt parkeren ook zeker aangepakt vanuit de positief stimulerende kant. P+R terreinen buiten de stad. Een retourtje met de bus voor een paar euro waar max 5 mensen per kaartje mee kunnen reizen en bussen die elke 5 a 10 minuten vertrekken geloof ik. Tevens zijn er fietskluizen voor mensen die liever het laatste stukje fietsen (@toine: deels over fietssnelwegen). Is direct een oplossing voor de vele toeristen richting Stad.
Door Jannie op
Ik woon te ver van mijn werk om te fietsen, maar het OV zou ik graag overwegen. Ware het niet dat ik enkele reis 3 kwartier tot 1 uur extra reistijd kwijt ben met het OV en de reiskostenvergoeding de kosten van het OV bij lange na niet dekt. Dus blijf ik maar in de auto en draag mijn steentje bij door andere reizen met het OV of de fiets te maken of thuis te werken als de agenda dat toelaat.
Door p op
Tja mis nog iets over het wonen-werken-recreëren dichter bij elkaar te brengen
Door Jan ten Klooster (beleidsadviseur milieu) op
Ik mis in dit verhaal nog het aspect parkeren. Maak het parkeren onaantrekkelijk (weinig en geen gratis parkeergelegenheid, grote afstand van parkeermogelijkheden tot kantoor).
Door Toine Goossens op
Ligt er al infrastructuur voor grootschalig fietsgebruik? Of wordt het net als bij auto en trein. Wel grote verhalen ophangen en vervolgens is er geen capaciteit.
Door Hans op
Kwam er niet vanaf 1 januari een best voordelige fiscale regeling voor (elektrische) leasefietsen?