of 61043 LinkedIn

Zelfbewoningsplicht steeds vaker toegepast

In 2019 en 2020 voerden achttien gemeenten een vorm van de zelfbewoningsplicht in, en daarnaast zijn er acht gemeenten die plannen hebben om dat te doen.

Achttien gemeenten, zowel grote als kleine, hebben de afgelopen twee jaar stappen gezet om speculanten van de woningmarkt te weren. In die gemeenten werden huizenkopers verplicht om zelf in het nieuw gekochte huis te gaan wonen. De maatregel moet de markt toegankelijker en betaalbaarder maken.

Tekort
Dat blijkt uit onderzoek van het FD. Waar lokale bestuurders het instrument voorheen slechts sporadisch inzetten, komt het nu steeds vaker voor, merkt redacteur Erik van Rein op. Maar gezien het tekort van 330.000 huizen en het groeiende aantal beleggers op de woningmarkt, kiezen toch steeds meer gemeenten voor deze aanpak, ziet Van Rein.

Achttien
In 2019 en 2020 voerden achttien gemeenten een vorm van de zelfbewoningsplicht in, en daarnaast zijn er acht gemeenten die plannen hebben om dat te doen (zie tabel onderaan voor de volledige lijst). Gemeenten zoals Amstelveen, Groningen en Tilburg, die de zelfbewoningsplicht eerder dan 2019 invoerden, staan niet in het rijtje.

Meerdere kavels
Opvallend is dat het niet alleen grote gemeenten zoals Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zijn die speculanten willen weren, maar ook kleinere gemeenten zoals Nieuwkoop, Bergeijk en Bernheze. Wethouder Peter van Boekel (ruimtelijke ontwikkeling, CDA) van Bernheze licht de keuze toe: 'We merken dat steeds vaker grond wordt gekocht als belegging. Steeds meer geïnteresseerden, waaronder beleggers, schrijven zich in op meerdere kavels. De kans bestaat hierdoor dat niet iedereen even veel kans heeft om ingeloot te worden. De gedachte achter de zelfbewoningsplicht is dat speculanten er niet met de kavels van daadwerkelijk geïnteresseerden vandoor gaan.'

Leefbaarheid
Utrechts wethouder Kees Diepeveen (wonen, GroenLinks) liet eerder aan Binnenlands Bestuur weten dat het hem erom gaat dat starters en mensen met een middeninkomen de kans krijgen om een huis te kopen. Ook zou de maatregel de stijging van de huurprijzen moeten beteugelen. Maar het betaalbaar houden van de huizenmarkt is niet het enige doel, laat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) weten. 'Soms is de reden dat de leefbaarheid van een wijk verslechtert, doordat huurders minder binding met de woning en de wijk hebben en er korter blijven wonen. Dan kan een zelfbewoningsplicht helpen.'

Uitbreiden
De zelfbewoningsplicht ziet er per gemeente verschillend uit. Het gaat vaak om specifieke wijken en soms om specifieke segmenten van de markt. Tot nu kan de plicht alleen toegepast worden op nieuwbouw, maar minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken werkt aan een voorstel om de zelfbewoningsplicht uit te breiden naar bestaande woningen. 'Wanneer het instrument overal ingezet zou kunnen worden, zullen er meer gemeenten geïnteresseerd zijn', verwacht de VNG.



Tabel
In de linker kolom staan de gemeenten die de zelfbewoningsplicht in 2019 of 2020 hebben toegepast, in het generieke beleid bij nieuwbouw of bij een incidenteel bouwproject. Aan de rechterkant de gemeenten met plannen, verregaande discussies of aangenomen moties om de zelfbewoningsplicht toe te passen.

Ingevoerd In de planning
Zwolle Bodegraven
Eindhoven Meijerijstad
Amsterdam Leiden
Utrecht Brielle
Pijnacker-Nootdorp Teylingen
Den Haag Barneveld
Sint Michielsgestel Katwijk
Westerveld Wijchen
Nuenen  
Bernheze  
Boxtel  
Langedijk  
Nieuwkoop  
Velsen  
Haaren NB  
Bergeijk  
Haarlem  
Waterland  

 

Bron: het Financieele Dagblad

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door daav roben (KCC) op
Het totale woonbeleid in Nl is al tientallen jaren ontspoord / gefrustreerd en functioneerd in zijn geheel niet.
Wie zou hier nou aan de grote knoppen draaien?.... Sommige mensen leven erg goed van deze landelijke ellende.
Hoe kan het dat je nu, voor een luxe woning aan het water met ruime tuin netto 700,- euri betaald aan de bank, en voor een armetierige 3 kamerflat in een dóórsnee stadje 1000,- euri huur! Wachtlijsten: rond de t i e n jaar! Ik houd het netjes, maar hier stinkt iets, en het is iets goed fout. Ik zeg hoog tijd voor landelijke regulatie en eerlijke verdeling van betaalbare woonruimte.



Door drs. E. Nabled op
Persoonlijk handel ik alleen in woningen die tussen 1900 en 1940 zijn gebouwd: geen centje pijn, kan volop splitsen in appartementen en een fantastisch rendement halen. Ga er nog jaren mee door; wat de politiek er van vindt zal me worst zijn! Een machtsmiddel hebben ze toch niet..
Door Keijzer op
Overigens mag het ook wel verplicht worden, dat in deze tijd van hittegolven en sneller elkaar opvolgende epidemieën, woningen de ouderwetse smalle luikjes - met nu metalen roosters erin - boven deuren en ramen, gesitueerd in de gevels, weer terug komen voor ventilatie, zonder de vrees van inbraken.
Door Keijzer op
@Krijn van Splunteren

Volledig met u eens.
Een ander typerend kenmerk is: regels bedenken, maar geen handhavers voldoende hebben en het gezag, zichzelf ondermijnt daarmee.

Des te vreemder is, dat het opkopen van woningen als investering in die mate voor dure verhuur, of verkoop later, in Amsterdam kon gebeuren, met een dominant links bestuur en van oudsher dominant socialistisch. Ra ra hoe kan dat?

Bij de inhuldiging van Koningin Beatrix, er gigantische verwerpelijke rellen waren, onder de noemer: geen woning, geen kroning en politie die anarchie nauwelijks aankon. Ondanks die schandalige vertoning, kan een politieman, verpleegster, onderwijzer, nog steeds geen betaalbare woning huren op kopen in Amsterdam. 75 jaar na WOII, is het woningtekort altijd gebleven.

Het verwijt van Fortuyn, al sinds 1990, is nog steeds actueel, dat de middenklasse de (groot) stad uitgejaagd wordt.

Is er zicht op hoeveel sociale huurwoningen worden onderverhuurd en waarvan de formele huurder daar niet woont?
Door Krijn van Splunteren op
18 gemeenten maar?

Alle 350 gemeenten zouden als de wiedeweerga de zelfbewoningsplicht moeten invoeren. En zo niet: dan zou de Minister van Binnenlandse Zaken een landelijk besluit hierover moeten nemen.

Waarom laat bestuurlijk Nederland toch altijd eerst het kalf verdrinken voordat men de put gaat dempen?
Door Rijndert (Politiek) op
Een wijk wordt minder leefbaar doordat huurders minder binding met de woning en de wijk hebben en er korter blijven wonen?
Het gaat toch om eigenaren? Wat hebben huurders hiermee te maken?
Door W. de With op
Dit lijkt me helemaal prima en kan die met die Racebril dan met terugwerkende kracht worden onteigend?

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners