Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Zebrapaden verwijderen vergroot veiligheid

Om de veiligheid te vergroten verwijderden diverse gemeenten zebrapaden. Lingewaard onderzoekt of dit het veiligheidsbesef vergroot

23 januari 2014

Zebrapaden leveren schijnveiligheid op. In Hilversum en IJmuiden werden al zebrapaden weggehaald om de verkeersdoorstroming te verbeteren en ook om de verkeersveiligheid te vergroten.

Herinrichting
In IJmuiden werd een zebrapad weggehaald bij een herinrichting, omdat dit de verkeersdoorstroming zou verbeteren. Na kritiek van bewoners werd het besluit deels teruggedraaid; in plaats van twee werd één zebrapad weggehaald. ‘Verkeerstechnisch is het niet onveiliger geworden’, geeft een woordvoerder aan. Vooral in de beleving van omwonden is het onveiliger.


Keuzes
Veilig Verkeer Nederland noemt het een keuze die gemeenten maken. Het advies dat zij gemeenten geven over zebrapaden is niet altijd ‘laat ‘m liggen’. ‘Dat is afhankelijk van de situatie’, geeft woordvoerder Rob Stomphorst aan. Onderbroken strepen, die ook wel worden gebruikt om zebra’s te vervangen, zijn daar volgens Stomphorst niet helemaal geschikt voor. ‘Ze worden niet herkend als oversteekplaats’, legt hij uit.


Schijnveiligheid
In Hilversum zijn op verschillende plaatsen rond de buitenring zebrapaden verwijderd. Sommigen zijn vervangen door oversteekplaatsen met stoplichten. ‘Daar wordt wisselend op gereageerd,’ zegt een woordvoerder van de gemeente, ‘Sommige bewoners waren heel boos dat ze weggehaald werden, bij de stoplichten zijn de automobilisten weer niet blij.’ De zebrapaden werden verwijderd omdat ze schijnveiligheid zouden opwekken.

Stoplichten
Op plaatsen waar wel een veilige oversteek nodig is, werden ze vervangen door stoplichten. De gemeente deed het dan ook niet om geld te besparen: stoplichten zijn vele malen duurder dan een zebrapad. Zebrapaden waar nooit iemand oversteekt hebben na verloop geen effect meer. ‘Als je tien keer ergens stopt waar niemand oversteekt, rijd je de elfde keer door. En als er juist dan iemand oversteekt, zijn de gevolgen niet te overzien’, legt de woordvoerder uit.


Kinderen
De gemeente Lingewaard onderzoekt op dit moment of het verwijderen van zebrapaden bijdraagt aan een veiliger straatbeeld, waardoor het met name voor kinderen veiliger zou moeten worden. ‘Zij wanen zich onbewust veilig op zebra’s’, aldus de gemeente. Een andere optie is een publiekscampagne. Een woordvoerder benadrukt dat het om een onderzoek gaat en dat er nog niets definitief is.

Reacties: 17

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Cees Fisser / weggebruiker
Volstrekt absurd om de enige bescherming die voetgangers in ht verkeer hebben, weg te halen ten gunste van de autolobby. Als er al schijnveiligheid zou zijn, dan is het zaak de veiligheid te verhogen, door bijvoorbeeld de zebra's aan te leggen op een plateau en een kripperend waarschuwingsbord, dat aangaat met een bewegingsdetector als een voetganger bij de stoeprand gedetecteerd wordt.
Bram Timmer / weggebruiker
Met zebra meer ongelukken. Feitelijke gegevens tellen niet. Het gaat om beleving. Veel emotie bij de voorstanders van zebra. Het is zo logisch. Schijnbare onveiligheid verhoogt het attentieniveau met een gunstiger ongevallenstatistiek. VOP is niet altijd het juiste antwoord.
Kees
Zelden zo'n kromme redenatie gehoord. Volgens de woordvoerder van Hilversum stoppen automobilisten 10x voor een leeg zebrapad, maar rijden ze de elfde keer gewoon door als er net wel iemand loopt. Logisch.
Jan Boon
‘Als je tien keer ergens stopt waar niemand oversteekt, rijd je de elfde keer door.'



Dat doet dan ook niemand, want dat hoeft niet. De grap van het zebrapad is nu juist dat je alleen moet stoppen als er iemand oversteekt.

Het weghalen van zebrapaden heeft als consequentie dat de voetganger ter plaatse geen voorrang meer heeft. Bij druk verkeer wordt oversteken daardoor een stuk moeilijker.
Lady
Onder het mom van 'mensen wanen zich veilig op het zebrapad, maar ze worden toch van de sokken gereden' gaat men nu over tot het volledig voor de wolven gooien van de voetganger. Regel het zelf maar met die automobilisten. Veel gezonde volwassenen zullen dat ook zeker kunnen, maar inderdaad kinderen en ouderen die slecht ter been zijn worden dan het kind van de rekening. Misschien moeten mensen weer eens opgevoed worden over het gebruik van zebrapaden. We zeggen toch ook niet: mensen trekken zich niets aan van de maximum snelheid, laten we die dan maar opheffen?
K. de Beer / organisatie adviseur
Slecht bedacht van Hilversum. Je hoeft namelijk helemaal niet te stoppen bij een zebrapad als er niemand oversteekt. Automobilisten moeten leren vooruit te kijken en te stoppen voor een zebrapad. Op overtredingen daarvan, net als het parkeren op een invalidenparkeerplaats, mag wat mij betreft een torenhoge boete staan, 1000 euro en opnieuw afrijden. Dan is het zo opgelost.
Robbert
Schijnveiligheid? Heeft dit gewoon niet te maken met fatsoen dat er niet meer gestopt word voor een zebrapad.

Tevens is het vreemd dat de politie ook geen handhaving meer toepast en dat het daardoor onveiliger word. Dus een zebrapad is zeker geen schijnveiligheid en denk erom een veiliger verkeerssituatie begint bij het houden aan de verkeersregels
Ton Sonneveldt
Het weghalen van zebrapaden op drukke verkeerswegen om zo de auto sneller "door te laten stromen" is een trend die ook in Roterdam wordt gevolgd, zelfs op de drukke toegangswegen Schieweg en Schiekade. Ruim baan voor de automobilist wordt belangrijker gevonden dan een veilige mogelijkheid om over te steken.

Ik zie geregeld mensen met een kinderwagen staan of ouderen die slecht ter been zijn die na en paar minuten maar 100 meter naar een verkeerslicht lopen om daar veilig over te kunnen steken.

Het fake-argument dat zebrapaden schijnveilgherid bieden honoreert hufterig gedrag van automobilisten. Maar voor de verkeerslobby is de voetganger natuurlijk alleen maar en lastige verstoorder van "de doorstroom van de auto".

En blijkbaar telt dat argument voor wethouders en raadsleden meer dan de veiligheid van de voetganger...
Criticus - NL
Ik sluit mij aan bij alle voorgaande schrijvers.



Wat een kromme redenering om VOP's weg te halen. De voetganger moet maar bekijken hoe hij oversteekt en als er dan wat gebeurt is het zeker ook nog zijn schuld? Voedt eerst de asociale automobilisten maar op die geen voorrang verlenen bij een zebra.

Zij overtreden immers de wet en niet de voetganger
Jan
Helaas heeft de politie "andere prioriteiten" (welke dat zijn weet bijna niemand en het blijkt in ieder geval niet uit de oplossingscijfers). Maar anders was er geen probleem, want dan werden de automobilisten die nu vaak niet stoppen voor voetgangers die een zebrapad willen oversteken, wel eens aangepakt. En dan was er geen "schijnveiligheid". Ik heb sterk de indruk dat de verkeersambtenaren die hun wethouder adviseren over zaken zoals zebra's louter bestaan uit automobilisten. Voetgangers (en ook fietsers trouwens) doen er niet toe in hun visie.
Wim Speckmann / Geen
Wij komen regelmatig in Australie en het valt ons daar op dat als je in de buurt van een zebra loopt, dan stoppen alle auto's. Als je daar een voetganger op een zebra aanrijdt kom je in het gevang. Het kan dus wel. Kwestie van handhaven door de politie en eventueel fors straffen.
Ellen
Eignelijk kunnen verkeerslichten ook wel weg, want dat geeft ook schijnveiligheid. Immers, je verwacht dat als je groen licht krijgt, je veilig naar de overkant kan; maar er kan altijd iemand door rood licht rijden, al dan niet met sirene aan.

Overigens ligt het probleem in Nederland altijd bij het slachtoffer ("TomTom weg? Da's stom stom" als politiecampagne, geweldig zo'n pleidooi voor "steel maar van die sukkels, ze verdienen niet beter") en niet bij de dader, want het slachtoffer vroeg er immers om? Wie zet er nou zijn fiets niet op slot, wie steekt er nou over op een zebrapad in het vertrouwen dat de auto's dan doen wat ze bij hun theorie-examen moesten weten, nl. stoppen?



Kunnen we rij-examens dan ook maar gelijk afschaffen want die geven ook nogal schijnveiligheid.
Karel
Dit is echt de omgekeerde wereld.
burger
De argumenten van betere doorstroming en van schijnveiligheid worden regelmatig weer eens van stal gehaald, kennelijk inderdaad door ambtenaren of bestuurders die de weg alleen maar vanuit de auto bekijken (en mogelijk ook geen kinderen hebben die naar school gaan (of oudere familieleden). Ik ben het dan ook van ganser harte eens met vrijwel alle voorgaande reacties, vooral diegenen die aandacht vragen voor heropvoeding van de (paar?) misdadige automobilisten, die denken dat de weg er alleen maar voor hen is aangelegd en dat voetgangers er dus niet thuis horen.
t. faber / gepensioneerd
Of er nu zebraoversteekplaatsen zijn of niet, dan maakt niet zoveel uit in Nederland. Het gebruik maken daarvan staat hier voor de voetganger toch gelijk aan Russische roulette. In o.a. de Scandinavische landen en in Duitsland, ja, ook Duitsland!!, toont de weggebruiker over het algemeen meer respect voor zijn medemens en kun je zonder gevaar voor eigen leven gebruik maken van een zebrapad. Maar ja, wij Nederlander staan nu eenmaal bekend als hufters in het verkeer en die naam willen we graag waarmaken, daarbij geholpen door een laks opsporings- en handhavingsapparaat.
Ina de Vos / voorzitter Wijkplatform IJmuiden Zee- en Duinwijk
Inderdaad speelde zich in onze wijk anderhalf jaar lang een bittere strijd af over het verwijderen van zebrapaden. Het gaat dan om de Planetenweg in IJmuiden zoals in bovenstaand artikel staat genoemd. Er wordt echter gezegd dat in eerste instantie twee zebrapaden zouden worden weggehaald en dat er één is gehandhaafd, maar dat klopt niet. De gemeente Velsen (waar IJmuiden onder valt) wilde alle vijf zebrapaden weghalen in het kader van schijnveiligheid. Op zebrapaden gebeuren de meeste ongevallen zo vertelde de wethouder. Dat de meeste mensen oversteken op een zebrapad vertelde hij er niet bij. De meeste mensen overlijden in bed, moeten we daarom ook alle bedden maar afschaffen??Daarop is zo ontzettend veel onrust in de wijk ontstaan; aan de weg liggen drie scholen, een sporthal, diverse winkelgebieden en in de buurt is een zorgcentrum!! Ouders leren hun kinderen oversteken bij een zebrapad, wat moeten zij hun kinderen dan gaan vertellen? 'Steek maar over waar je wilt?' Ons Wijkplatform werd niet in de plannen betrokken, kregen tekeningen pas te zien toen alles al in kannen en kruiken was en de inspraak was een lachertje! We kregen steun van de scholen, ouderenbonden, gehandicaptenberaad en niet te vergeten veel bewoners en we hebben een bittere strijd met verantwoordelijk wethouder gevoerd. Er zijn vele honderden handtekeningen opgehaald om het plan van tafel te krijgen, maar helaas. Uiteindelijk hebben we de Gemeenteraad ingeschakeld en een motie tegen de wethouder is aangehouden op voorwaarde dat hij nogmaals met ons om tafel zou gaan. Twee dagen voordat de motie zou worden aangenomen (er was een forse Raadsmeerderheid) heeft het College bakzeil gehaald en is besloten dat vier van de vijf zebrapaden zouden mogen blijven. Eén zebrapad is helaas gesneuveld en die ligt op een route waarvan veel schoolkinderen gebruik maken. Het bizarre is echter dat in Santpoort-Noord (ook onderdeel van de gemeente Velsen) op afstand van minder dan 10 meter van een bestaand zebrapad een nieuwe is aangelegd in het kader van 'een veilige schoolroute'. Echt een belachelijke maatregel! Wij hebben ingesproken tijdens de hoorzitting over 'onze' zebrapaden en toen gaf de verkeersambtenaar aan dat dit gedaan was 'speciaal voor de kinderen die 's morgens over het ene en 's middags over het andere pad naar school wilden'.. ik verzin het niet, dit is echt zo verteld. Ik zal u maar besparen wat de reactie van de bezwaarcommissie hierop antwoordde, maar het was niet in het voordeel van de Gemeente Velsen.
ton
Eens in de zoveel tijd wil iemand zebrapaden weg omdat ze 'schijnveiligheid' zouden geven. Maar de positie van de voetganger in het verkeer wordt er uiteindelijk niet beter op als we steeds meer ruimte voor de voetganger gaan weggeven. Handhaaf zebrapaden (een dubbel bedreigde diersoort blijkbaar) en verbeter de signalering. En durf eens handhavend op te treden (en zorg dat dat bekend is). Overigens zal niemand ontkennen dat sommige zebrapaden overbodig zouden kunnen zijn. Omgekeerd zijn er al veel verdwenen die misschien terug zouden mogen komen...
Advertentie