of 59212 LinkedIn

'Wij voelden ons misleid door Dales'

De Amsterdamse oud-wethouder Noord-Zuidlijn Geert Dales wil dat Amsterdamse raadsleden hun beschuldigingen tegen hem over zijn Noord-Zuidlijn-beleid onder ede en in het openbaar herhalen voor de raadsenquetecommissie Noord-Zuidlijn. Dat schrijft hij in een brief aan de commissie.
3 reacties
De Amsterdamse oud-wethouder Noord-Zuidlijn Geert Dales wil dat Amsterdamse raadsleden hun beschuldigingen tegen hem over zijn Noord-Zuidlijn-beleid onder ede en in het openbaar herhalen voor de raadsenquetecommissie Noord-Zuidlijn. Dat schrijft hij in een brief aan de commissie.

Verkeerde gronden
Voor de waarheidsvinding vindt Dales het ‘uiterst relevant’ de raadsleden te horen, schrijft hij. De raadsleden beschuldigen Dales onder meer van misleiding en het achterhouden van informatie. Daardoor zou de raad in oktober 2002 op verkeerde gronden hebben besloten met de aanleg van de lijn te beginnen.

Slecht geïnformeerd

In zijn brief toont Dales zijn inziens ‘relevante uitspraken’ van raadsleden in de media. Zo zegt GroenLinks-raadslid Jeanine van Pinxteren, initiatiefnemer van de raadsenquete, bijvoorbeeld dat Dales de raad willens en wetens slecht heeft geïnformeerd.

 

Ongepast
Van Pinxteren vindt dat Dales weer breed uitpakt met zijn brief. ‘We zijn niet anders van hem gewend.’ Ze vindt het heel ongepast om erop te reageren. ‘De enquete is een zeer serieuze aangelegenheid. Ik ga dus niet inhoudelijk in op Dales’ brief.’ Wel is Van Pinxteren altijd bereid voor de commissie te verschijnen. ‘Ik heb nog niets gehoord en weet niet of de brief van Dales nog invloed heeft op de keuzes van de commissie. Of Van Pinxteren bij haar uitspraken blijft, wil ze eerst aan de commissie vertellen.

 

Wassen neus
SP-raadslid Meta Meijer zal ‘met plezier’ de enquetecommissie tegemoet treden. ‘Ik hoop dat Dales zelf ook onder ede eerlijk zal zijn en niet gaat jokken. Ik verwacht dat hij de zaken mooier zal voorstellen dan ze zijn.’ Volgens Meijer zijn haar bedenkingen uitgekomen en blijken Dales’ beweringen een wassen neus. De brief van Dales verbaast Meijer dan ook niet. ‘Dit is precies hoe ik Geert Dales ken. Nu gaat hij wild om zich heen slaan.’

 

Misleid
Ook D66-fractievoorzitter Ivar Manuel vindt de brief ‘typisch Geert Dales’. ‘Dit is puur voor zijn eigen rekening. Hij voelt zich schuldig verklaard en neemt zo een woest voorschot op zijn verdediging.’ In het citaat wat Dales’ van Manuel opvoert, stelt hij dat Dales de gemeenteraad heeft misleid. Nu nuanceert hij dat: ‘Ik kan niet onder ede verklaren dat Dales ons willens en wetens heeft misleid. Daar heb ik geen bewijs voor. Wij voelden ons wel misleid. Ik had het idee dat we meer zekerheden kregen dan reeel is gebleken. De commissie bepaalt nu of dat echt zo is.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Kees Cornelder (strateeg) op
'Iedereen' weet in dit land (of kán dit weten) dat wanneer grote infrastructurele projecten aan de orde komen, er vooraf qua kostenberekeningen altijd gefabuleerd worden tot de muggen dood van het plafond vallen. En dat wanneer zulke projecten gerealiseerd worden, al-tijd 'tegenvallers' worden gemeld. Waarover dan geheid alle politieke fanfare van de wereld losbarst. Uiteindelijk gaat zulke projecten dan toch wel door - extra kredieten erbij - maar het toneelstukje dat dan is opgevoerd laat bij elke betrokken partij een vervelende smaak in de mond achter.
De oorzaak of beter, oorzaken?
Die zijn meervoudig: onvoldoende expertise dienaangaande bij overheden, de 'werking' van de wettelijk voorgeschreven aanbestedingscaroussel (dat al zo prachtig aan het licht kwam tijdens zittingen van de Tweede Kamer enquettecommissie Bouwfraude).
Maar ook speelt psycholigie in de formele besluitnamefase van een groot project een rol.
Een wethouder met zo'n Ding in zijn portefeuille, die weet gewoon dat raadsleden -zoals vrijwel iedereen in de samenleving- zich 'niets' bij Grote Bedragen van zulke projecten kunnen voorstellen. Verhoging van uitleenbedragen bij de gemeentebibliotheek met twintig eurocent, daar kan indereen wel inkomen.
Maar een investeringskrediet van bijvoorbeeld 1.800.000 euro helemaal NIET.

De tendens dan al vrij groot kan worden dat zo'n project meteen onder heftig politiek vuur komt te liggen en er van alles (aan onzinnigs, technisch gesproken) geamendeerd gaat worden. Met de kans dat uiteindelijk het gehele project op allerlei niveaus wordt aangetast

En dus wordt een financiële voorstelling van zaken gegeven - lagere kosten - die een béétje ingewijde in de uitvoerende sector als lachwekkend voorkomt.
Maar het blijkt wel 'politiek haalbaar' op het formele beslissingsmoment.
Waarmee het 'tegenvallers-draaiboek' eigenlijk al meteen in werking is gezet.

Zullen we eens iets beters, transparanters, eerlijker zelfs gaan verzinnen bij het aangaan van grotre infrastructurele projecten.
Leuk bijeffect daarvan kan zijn - ik wil niet al te revolutionjair doen - dat de politiek in de ogen van de burger zijn geloofwaardigheid bewaard. Bewaard? Nee, vergroot.
Toch mooi meegenomen. Dan.


Door J Harper op
Weer begonnen?

Was het ooit afgelopen dan?
Door Hannes Haganum (als lezer) op
Het politieke gedraaikont en het elkaar de zwarte piet toespelen is dus weer begonnen in de Amsterdamse poltiek.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners