of 59250 LinkedIn

Wethouder Van Hooijdonk na ophef tramlijn: het kon beter

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) erkent dat de communicatie over de grote problemen rond de aanleg van een nieuwe tramlijn ‘beter had gekund’. De aanleg van de zogeheten Uithoflijn wordt 84 miljoen euro duurder dan begroot. Die kostenoverschrijding wekt grote politieke beroering in Utrecht. Provinciebestuurster Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) stapte op nadat namens de regiogemeenten een zeer kritische brief over de Uithoflijn was verschenen.
5 reacties

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) erkent dat de communicatie over de grote problemen rond de aanleg van een nieuwe tramlijn ‘beter had gekund’. Ze zei dat woensdag voor de camera van RTV Utrecht, na overleg met collega-wethouders uit de regio.

Kostenoverschrijding
De aanleg van de zogeheten Uithoflijn wordt 84 miljoen euro duurder dan begroot. Die kostenoverschrijding wekt grote politieke beroering in Utrecht. Provinciebestuurster Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) stapte op nadat namens de regiogemeenten een zeer kritische brief over de Uithoflijn was verschenen. Over het schrijven ontstond ophef toen bleek dat de uiteindelijke tekst niet door alle betrokken wethouders was goedgekeurd. De oppositie in Provinciale Staten zag daar een poging in om de wethouders uit de stad Utrecht uit de wind te houden en de rol van de provincie groter te maken.

Leugens
Gedeputeerde Verbeek-Nijhof stelde vervolgens dat zij was ‘opgestapt op basis van leugens’. Wethouder Van Hooijdonk (Mobiliteit) erkent nu dat fouten zijn gemaakt. ‘We hadden graag met elkaar meer tijd gehad om goed af te stemmen, zodat alle colleges zich achter de brief hadden kunnen scharen. We betreuren dat dat niet is gebeurd.’ (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Daan op
Hoe komt het dat - zoals de NRC onlangs berichtte - op dit dossier namens de aanbestedende dienst een persoon aan de knoppen zat die aandelen in de aannemer had?
Door Bernard Tomlow (Burger) op
Kunt u mij uitleggen,welke criteria u hanteert om in 2016 en 2017 de Utrechtse GroenLinks wethouder uit te roepen tot beste jonge bestuurder, terwijl zij gisteren van de gemeenteraad 2 onderzoeken aan haar broek kreeg,omdat ze 40 Miljoen schade veroorzaakte in de Uithofllijn?
Door Burger op
Is inmiddels al inzichtelijk gemaakt wat de gevolgen zijn voor de andere in de U10 deelnemende gemeenten?
Want het mismanagement binnen dit megalomane Utrechtse flutpretproject gaat per direct ten koste van vele noodzakelijke sociale ontwikkelingen in andere gemeenten.
'In een Uithoftram kun je niet wonen'.
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Ik heb nog eens even de begroting 2018 van de gemeente Utrecht erop nagelezen, maar op pagina 203 is de gemeente reeds voor 645,9 miljoen, dus voor 75,2% afhankelijk van de Haagse subsidiekraan. De eigen inkomsten van Utrecht bestaan dus slechts voor 24,8% uit eigen inkomsten uit lokale heffingen, dus dat soort uitglijders van wethouder van Hooijdonk kan onze stad echt niet meer trekken.
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Dezelfde wethouder Verkeer oppert nu in haar verkiezingsprogramma voor 21 maart a.s. dat er maar liefst 600 straten autoluw gemaakt moeten worden met een maximum snelheid van 35 kilometer, waardoor er duizenden flitspalen en honderden ambtelijke handhavers fysiek in gemeentedienst moeten komen. Voorlopig kostenplaatje 200 miljoen euro, dus voorlopig volstrekt onuitvoerbaar omdat Utrecht, als voormalige artikel 12 gemeente al jaren aan het subsidieinfuus van Den Haag ligt.