of 59082 LinkedIn

Weggebruiker verward door zelfbedacht verkeersbord

In Nederland is een wildgroei aan verkeersborden ontstaan. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) komt dat doordat de beheerders van provinciale en gemeentelijke wegen zelf borden kunnen plaatsen. De organisatie stelt dat ongeveer 600.000 borden overbodig zijn. Dat is 20 procent van het totaal aantal verkeersborden.
2 reacties

In Nederland is een wildgroei aan verkeersborden ontstaan. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) komt dat doordat de beheerders van provinciale en gemeentelijke wegen zelf borden kunnen plaatsen. De organisatie stelt dat ongeveer 600.000 borden overbodig zijn. Dat is 20 procent van het totaal aantal verkeersborden.

Afspraken

De VVN pleit voor landelijke afspraken. Op die manier moet er eenduidigheid komen voor weggebruikers.

Volgens de VVN komt het nu vaak voor dat weggebruikers in de war raken door wat de organisatie noemt 'creatieve verkeersborden,' borden die door de provinciale en gemeentelijke wegbeheerders zelf zijn bedacht. Dat kan leiden tot onveilige situaties. De organisatie is voorstander van innovaties en experimenten, maar die moeten dan wel leiden tot meer verkeersveiligheid. Nederland telt in totaal zo'n 3 miljoen verkeersborden. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Peter op
Het lijkt mij een taak voor de rijksoverheid om handhav end op te treden den te zorgen dat er in Nederland uniforme borden zijn. In een bijlage van het RVV staan de geldende verkeersborden. Daarnaast heb je in de eerste plaats het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) waar onder andere staat wie bevoegd is verkeersborden te plaatsen en onder welke omstandigheden. In art. 7 staat dat andere verkeerstekens, waaronder ook verkeersborden vallen, niet worden geplaatst. Daarnaast heb je nog de Uitvoeringsvoorschriften BABW, met o.a. afmetingen, afstanden e.d. Zo worden bijv. ook de minimum maten en bordaanduiding van een zebra (voetgangersoversteekplaats) genoemd. Uitdrukkelijk staat vermeld dat deze uit witte strepen moet bestaan. Een zebra met alternatieve kleuren is dus geen zebra in de zin van de wegenverkeerswetgeving en pleeg je formeel geen strafbaar feit als je niet zou stoppen.
Door Spijker (n.v.t.) op
Hoe minder borden, hoe beter! Het is vooral een verdienmodel van lobbyisten, bedrijven en zgn. verkeersdeskundigen die hun budgetten zo nodig moeten opmaken.
Nederland is zo langzamerhand één oerwoud met verkeersborden, die door de hoeveelheid hun functie verliezen. Burgers zijn geen robots en worden het ook niet!