of 59244 LinkedIn

Waterschap Rivierenland mijdt de auto

Waterschap Rivierenland gaat het aantal autokilometers drastisch terugdringen, omwille van het klimaat en vanwege bezuinigingen.

Met een ambitieus programma dringt waterschap Rivierenland de eigen autokilometers met 15 procent terug.

Reisgedrag veranderen
Waterschap Rivierenland wil het aantal autokilometers eind 2015 met 15 procent terugdringen. ‘We willen de mensen verleiden om actief mee te werken en hun reis­gedrag te veranderen. Omwille van het klimaat, vanuit bezuinigingen en om als overheid het goede voorbeeld aan de burgers te geven’, zeggen de projectleiders Eric Kuindersma en Kim van Baal.

Op de racefiets
Dat ‘goede voorbeeld’ begint bij de directie. Secretaris-directeur Eric Jongmans komt niet zelden per racefiets vanuit het vijftig kilometer verderop gelegen Brabantse Drunen naar zijn werk. ‘Hij carpoolt als dat mogelijk is. Als hij op kantoor is en zijn leaseauto niet nodig heeft, kan elke medewerker erover beschikken’, zegt Kuindersma.

Voorkeursladder vervoersmobiliteit
Kernpunt in de gedragsverandering is een door het waterschap zelf opgestelde Voorkeursladder vervoers­mobiliteit.  ‘We vragen iedere medewerker zich allereerst af te vragen of het overleg wel nodig is’, zegt Kim van Baal. Als het cruciaal blijkt, komt de volgende afweging: is er een reis nodig voor een live-ontmoeting of kan het ook per skype of facetime. Kan het overleg niet per moderne telecommunicatie plaatsvinden, dan komt de derde stap in beeld. ‘Is het mogelijk per fiets of per openbaar vervoer te gaan’, aldus Kuindersma. ‘Als dat niet mogelijk is, reserveer dan met een collega een plek om te carpoolen of neem zoveel mogelijk mensen mee in de bedrijfsauto’, valt Van Baal bij. Tegen carpoolen bestond aanvankelijk aversie. ‘Het loopt nu beter en hopelijk nóg beter als we straks een door onszelf ontwikkelde interactieve kaart hebben. Elke werknemer kan dan zien wie er bij hem in de buurt woont.’

Functioneringsgesprekken
Helemaal onderaan de ladder komt tenslotte de eigen auto. Medewerkers worden geacht hun eigen kilometerverbruik in te vullen. Dat is geen vrij­blijvende invuloefening. De ontwikkelingen in de mobiliteit van de hele afdeling wordt op een groot vel getoond. Kuindersma: ‘Tijdens functioneringsgesprekken wordt nadrukkelijk gevraagd: wat is jouw bijdrage aan duurzame mobiliteit.’

Mobiliteitsplannen
Alle afdelingen hebben intussen hun eigen mobiliteitsplan gemaakt. Het waterschap probeert nadrukkelijk ideeën vanaf de werkvloer te laten opborrelen. Want er zijn natuurlijk verschillen. Een meer beleidsmatige afdeling die veel moet vergaderen en veel met samenwerkingspartner waterschap Hollandse Delta in Ridderkerk moet zijn, kan gemakkelijker een videoconference organiseren dan de afdeling bestrijding van muskusratten die vangkooien controleert.

Veiligheid en droge voeten
Toch draagt ook die een steentje bij, vertelt Kim van Baal. ‘Ze gaan daar bijvoorbeeld meer gebruik maken van zenders in de kooien, zodat de frequentie van live-controle naar beneden kan, zonder dat de kwaliteit van het werk eronder lijdt.’ Want, benadrukken Kuindersma en Van Baal, veiligheid en droge voeten gaan voor alles. ‘Het is niet de bedoeling dat we minder autokilometers maken en dat vervolgens bij het eerste hoogwater de dijken doorbreken’, zegt Kuindersma.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bert op
Wat een vreselijk profilerent artikel zeg. Moet je weten dat de heer Jongmans zijn fietskilometers maakt onder werktijd. Ten tweede zijn er een aantal medewerkers die hun slakkensnelheid drastisch verlagen. Zelf ben ik begin dit jaar een medewerker tegengekomen langs de Waal in Dreumel. Lag heerlijk op dinsdagochtend in het zonnetje op het strand. Had mijn weg geblokkeerd met zijn grote jeep. Zo halen ze de reductie wel. Weer een bevestiging dat ze bij een waterschap helemaal niks doen.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners