Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Waterschap Rijnland schrapt helft regels

Met de maatregel brengt HHR de nieuwe bedrijfsfilosofie in de praktijk: meer verantwoordelijkheid voor bewoners en bedrijven, minder regels.

14 oktober 2014

Het Hoogheemraadschap van Rijnland (HHR) heeft het aantal regels in de verordening - de “Keur” - gehalveerd. Voor veel plannen van burgers, bedrijven en gemeenten is daardoor geen melding of vergunning meer nodig. Het waterschap bezuinigt daarmee jaarlijks 300 duizend euro.

Minder tijd en geld

Met de maatregel brengt HHR de nieuwe bedrijfsfilosofie in de praktijk: meer verantwoordelijkheid voor bewoners en bedrijven, minder regels. Het moet ervoor zorgen dat het particulieren, ondernemers en overheden minder tijd en geld kost om aan de regelgeving van het waterschap te voldoen. Naar eigen zeggen is Rijnland het eerste waterschap dat zo drastisch snijdt in de eigen regels om de regeldruk te verminderen.

Randvoorwaarden vooraf, controle achteraf

HHR behoudt alleen nog regels die noodzakelijk zijn om de veiligheid en het functioneren van het watersysteem te waarborgen. In de oude Keur stonden ook  tal van regels waaraan initiatiefnemers moeten voldoen wanneer hun plannen het watersysteem kunnen beïnvloeden. In een casusboek over de nieuwe werkwijze staat het voorbeeld van de aanleg van een steiger door een particulier. Als die voldoet aan randvoorwaarden van het waterschap (zoals een maximale steigerbreedte en minimale doorvaartruimte), is er geen vergunning meer nodig. Rijnland treedt wel handhavend op als blijkt dat niet zorgvuldig is gehandeld. Een te brede steiger zal bijvoorbeeld op kosten van de initiatiefnemer worden afgebroken.

Besparing op personeel

Ook voor gemeenten scheelt de nieuwe aanpak tijd en geld. Voor de aanleg van bruggen en aanlegplaatsen is bijvoorbeeld ook geen melding of vergunning meer nodig, mits de initiatiefnemer zich houdt aan de voorwaarden die zijn uitgewerkt in een zogenoemde erkende maatregel. Het waterschap zelf verwacht een jaarlijkse besparing van 300 duizend euro op personeelskosten, doordat er minder aanvragen worden behandeld.

Met burgers samenwerken

De nieuwe filosofie van Rijnland was eerder zichtbaar bij de manier waarop het waterschap omging met de vernieuwende plannen voor kustversterking in Katwijk en Noordwijk, zegt woordvoerster Marjorie Teunis. ‘Rijnland maakt een belangrijke ontwikkeling door, waarbij afstand wordt genomen van de historische positie om als overheid boven burgers en bedrijven te staan. Rijnland wil met burgers en bedrijven samenwerken omdat deze partijen zelf vaak beter weten wat goed is voor de directe leefomgeving, zolang de waterveiligheid niet in het geding komt. Een belangrijke stap hierbij is het geven van vertrouwen, flexibiliteit en verantwoordelijkheid.’

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

jan van den broek
Nu de watergraaf nog buitenschoppen en ander te duur personeel, en we komen in de goede richting daarna de waterschappen onder brengen bij een provincie waar het grootste opper vlakte zich bevind.
Bas van Horn / zelfstandig ondernemer in tekst en advies voor de leefomgeving.
Vertrouwen in en verantwoordelijkheid voor burgers en bedrijven. Mooi dat BB aandacht schenkt aan de nieuwe concept Keur en uitvoeringsregels van HH Rijnland. Nog mooier dat het artikel doorlinkt naar het casusboek waarvoor ik de teksten mocht schrijven!
criticus
Uit de praktijk van zowel Rijk als gemeenten blijkt dat dit een extra investering in hadnhaving vraagt. Geven van vertrouwen is goed, maar er zijn er genoeg die daar niet mee kunnen omgaan.
Rob / controller
Uitstekend. Nog nooit een ambtenaar ontmoet die een burger vertrouwd. He leidt altijd tot nog meer regels en nog meer handhaven. Dit is werkelijk uitstekend.

Hoeveel jaar was ervoor nodig voor het middenstandsdiploma werd afgeschaft? 90 jaar?
Paul / projectleider
Interessante keuze nieuwsgierig of het zo uitwerkt, past wel bij de maatschappij van vandaag.



Maar toch ik vraag me toch af wat ik als burger erger vind, vooraf lang moeten wachten tot mijn lullige steigertje is goedgekeurd of achteraf ontdekken dat ik het moet afbreken omdat het ene paar lullige cm te groot is...
K. de Beer / organisatie adviseur
Over dit soort deregulering moet je goed nadenken zo heeft de bankencrisis geleerd. Sommige mensen en bedrijven kunnen nu eenmaal niet omgaan met vrijheid, het spijt me om dat te moeten constateren. En de burger is bij misbruik de dupe, moet extra belasting ophoesten, wordt gekort enzovoorts. Zijn er in Nederland werkelijk veel onnodige regels. Er zijn in de afgelopen 10 jaar herhaaldelijk dereguleringsacties geweest maar aan de borreltafel klagen de ondernemers nog dagelijks. Kan BB dit niet eens onderzoeken? En wat verstaan we eigenlijk onder regeldruk.
Advertentie