Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Wassenaar wil parkweg maken van A44

Als de Rijnlandroute in 2023 klaar is, wil de gemeente Wassenaar dat de rijkstraatweg N44 wordt omgetoverd tot een ‘Royal Park Lane’. De wens om de weg te ondertunnelen is definitief van de baan, maar het is de vraag of het college voor dit plan alle partijen meekrijgt.

14 september 2020
N44.jpg

Als de Rijnlandroute in 2023 klaar is, wil de gemeente Wassenaar dat de rijkstraatweg N44 wordt omgetoverd tot een ‘Royal Park Lane’. De wens om de weg te ondertunnelen is definitief van de baan, maar het is de vraag of het college voor dit plan alle partijen meekrijgt.

Rijnlandroute

De N44 is nu nog een drukke route voor het autoverkeer tussen Den Haag en Leiden/Amsterdam, die dwars door Wassenaar loopt en aansluit op de A44. De Rijnlandroute die nu wordt aangelegd, moet de A44 verbinden met de A4, waardoor veel (vracht)verkeer die route zal nemen. De 2x2-baansweg die de N44 nu is, is na de totstandkoming van de Rijnlandroute niet meer nodig, zo redeneert de gemeente.

 

Tunnel

Oorspronkelijk wilde dit college dat de N44 in een tunnel komt te liggen, maar de kosten daarvoor zijn te hoog, erkent wethouder Caroline Klaver-Bouman (Verkeer) tegenover Omroep West. ‘Daar krijgen we de handen niet voor op elkaar.’ Het gemeentebestuur wil de weg daarom versmallen en de snelheid terugbrengen van 70 naar 50 kilometer per uur. De weg functioneert dan nog voornamelijk als een toegangsroute voor bestemmingsverkeer. De gemeente wil een parkachtige inpassing, zodat Wassenaar een ‘groene oase van rust’ wordt tussen alle bouwactiviteiten in de aangrenzende gemeenten, zoals de woningbouw op het oude vliegkamp Valkenburg.

 

Files

Maar de gemeente is geen beheerder van de weg. Dat is het rijk. Bovendien zijn de buurgemeenten er niet gerust op: het beperken van de route A44 zou kunnen leiden tot een flinke toename van het sluipverkeer tussen de beide steden. Immers, verkeer tussen het noorden van Den Haag en het gebied aan de westkant van Leiden, moeten dan een enorme omweg maken, via A4 en Rijnlandroute, om de bestemming te bereiken. Ook de provincie Zuid-Holland vreest dat een capaciteitsverlies op de N44 meer files tot gevolg kan hebben.

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Frank
Jaren gereden. N44 wordt helemaal niet ontzien door de aanleg van de RL-Route omdat je onwijs om moet rijden als je in Noord Den Haag moet zijn dus dat gaat

niemand accepteren. De files voor de stoplichten A44-N44- is op de lossen door er stoplichten weg te halen zodat doorstroming verbetert richting DH. Maar mijn vermoeden is dat er in Wassenaar wat rijke machtige lui wonen die rust willen en de weg N44 graag zien verdwijnen.
Advertentie