Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Vught maak zich zorgen over budget drukker spoor

Vught vreest dat de kabinetsmaatregelen voor het goederenvervoer zal leiden tot een verdrievoudiging van het treinverkeer door en langs de plaats.

12 februari 2012

Vught is bezorgd over het budget dat beschikbaar is voor maatregelen om een flinke toename van het goederenvervoer op het spoor tussen de Betuweroute en Eindhoven mogelijk te maken. De rijksoverheid onderschat de consequenties voor de Brabantse gemeente, waar het spoor dwars doorheen loopt. 

Spoorbomen vaak dicht
Verkeerswethouder Wilbert Seuren zegt dat zondag aan de vooravond van het moment dat het ministerie en spoorbeheerder ProRail in Vught het slechte nieuws aan de inwoners komen vertellen. Seuren vreest dat de spoorbomen op de overwegen in Vught in de toekomst vaker dicht dan open zijn en vreest voor de bereikbaarheid in de gemeente.

150 per etmaal 
Het kabinet heeft besloten het goederenvervoer via Breda, Tilburg en Eindhoven te beperken en goederentreinen via de Betuweroute naar het zuiden te leiden. Het aantal goederentreinen dat Vught doorkruist verdubbelt of verdrievoudigt de komende jaren tot uiteindelijk maximaal 150 treinen per etmaal. Bovendien gaan tussen Utrecht en Eindhoven per uur 6 intercity’s per uur rijden in plaats van de huidige 4.

Helft meebetalen Voor maatregelen die in het hele land nodig zijn voor de toename van het goederen- en reizigersvervoer is in totaal ruim 4 miljard euro beschikbaar. De rijksoverheid zorgt in Vught voor de ongelijkvloerse spoorkruising (boven- of onderlangs) die nodig is voor de uitbreiding van de capaciteit en betaalt bovendien omwille van de veiligheid een ongelijkvloerse overweg. Aan een extra ongelijkvloerse overweg voor de bereikbaarheid moeten regio en de gemeente minimaal de helft meebetalen. Precieze keuzes zijn nog niet gemaakt. De exacte kosten zijn nog niet bekend.

Meedenken 

Wethouder Seuren wil de vraag of de gemeente wil bijdragen nog niet beantwoorden. Op een bijeenkomst maandagavond wil ProRail de Vughtenaren laten meedenken over oplossingen. De gemeente en ProRail rekenen op een hoge opkomst.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

nijland
Tunnel in de Laagstraat want daar zit ook de Brandweer die heeft ook regels om zo snel mogelijk naar een melding te gaan.En de Helvoirtseweg is niet druk maar het station moet verhuizen in zuid bij de Laagstraat bovenop de tunnel en de overweg Repelweg is dan overbodig weg ermee die Overweg is gewoon een sluiproute en zorgt ook veel voor overlast voor de mensen de bussen rijden toch ook om via de Laagstraat.Met een tunnel in zuid is het ineens 2 overwegen minder en een station erbij en de drukte bij de Helvoirseweg is ook over als daar geen stoptrein meer stilstaat.Maar de Helvoirtseweg is nog even druk de n65 heeft straks geen kruispunt meer daar maar bij de 4 kolommen en dan zal het verkeer afnemen en in Zuid toenemen en daarom is een Tunnel daar een goede optie ook al omdat dit een route van de A2 en n65 is als alternatief bij calamiteiten omleidingsroute door zuid.En uit Zuid kun je ook makkelijk naar het Centrum rijden via parralelweg naast de A2 de Helvoirtseweg is een rustige weg maar velen gaan via die weg naar de stad tja gewoon via de snelweg dan daar zijn ze voor.Seuren Tunnel in zuid met station erop en je zult zien dat de drukte afneemt zeker voor de brandweer en bor is dit zeker belangrijk ook voor de vele rommelwagens naar de mileustraat die met puin niet meer het spoor moeten kruisen wat soms stenen op het spoor valt door dat hobbelen op de rails en een trein het versplintert.
Advertentie