of 59345 LinkedIn

‘Voer Duits milieuvignet in Nederlandse steden in’

Maastricht wil het voor zeventig Duitse steden verplichte milieuvignet gaan overnemen. Alleen auto’s die met dat vignet zijn uitgerust mogen dan nog de Maastrichtse milieuzone betreden. Wéér een gemeente die tot onbegrip van de Nederlandse automobilist z’n eigen milieuregels stelt? Welnee, vindt wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks). ‘Onze oplossing is juist pan-Europees.’

Maastricht wil het voor zeventig Duitse steden verplichte milieuvignet gaan overnemen. Alleen auto’s die met dat vignet zijn uitgerust mogen dan nog de Maastrichtse milieuzone betreden. Wéér een gemeente die tot onbegrip van de Nederlandse automobilist z’n eigen milieuregels stelt? Welnee, vindt wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks). ‘Onze oplossing is juist pan-Europees.’

Hoe bent u tot dit opzienbarende besluit gekomen? 

‘Januari 2017 werden de resultaten bekend van een onderzoek naar de Maastrichtse luchtkwaliteit, op verzoek van de gemeente door Royal Haskoning uitgevoerd. Daarin werd een milieuzone als een van de kansrijkste opties voorgesteld. Daar was de gemeente mee aan de slag gegaan. Toen ik hier in juni vorig jaar als wethouder aantrad, heb ik de plannen wat bijgesteld. Het is heel ingewikkeld om in Maastricht een milieuzone in te voeren omdat op sommige dagen bijna de helft van de bezoekers uit het buitenland komt. Je kunt die nummerborden wel met camera’s registeren, maar bij buitenlandse kentekens kun je er niet aan aflezen wat voor type auto het is en uit welk jaar. Dat zorgt voor rechtsongelijkheid. En je krijgt zo veel mazen in het net dat er eigenlijk helemaal geen net meer overblijft.’

En daarom alle Nederlandse automobilisten verplicht opzadelen met een Duits vignet.
‘Heel veel automobilisten hier in de regio hebben het al. Omdat ze geregeld Aken of een andere Duitse stad bezoeken. En ik zie het niet als een Duitse, maar als een pan-Europese oplossing. We werken met onze buurlanden al nauw samen in de Euregio. Waarom zouden we dan allemaal onze eigen milieuvignetten gaan hanteren?’

Hoe komt de Nederlandse dagjestoerist in Maastricht zo snel aan een vignet?
‘Je kunt ze voor 16,90 euro bij de ANWB kopen. Het is me overigens een raadsel waarom die er zo veel geld voor vraagt. We zijn aan het onderzoeken of we het vignet tegen kostprijs bij tankstations en kiosken rond de milieuzone kunnen aanbieden. Je hoeft per auto maar eenmaal zo’n vignet te kopen. Het gaat jaren mee. Daarnaast blijven we investeren in P+R-terreinen. We hebben er pas nog een opgeleverd bij station Maastricht-Noord. Als je daar gebruik van maakt, heb je helemaal milieuvignet nodig.’


Belangenorganisaties van Nederlandse automobilisten klagen over de telkens weer net andere milieuregels per stad. Daar dragen jullie weer verder aan bij.
‘Ik kan me die onvrede goed voorstellen. Maar ik vind dat ik juist aan de oplossing voor dat probleem bijdraag. Waar kun je beter bij aansluiten: bij de uniforme regels die al in zeventig Duitse steden gelden of bij die drie Nederlandse milieuzones? Ik vind dat we op dit punt Europees moeten denken. Ik zou zeker Arnhem, dat immers dicht bij de Duitse grens ligt, willen oproepen ook het Duitse systeem over te nemen.’

Zijn er nog juridische haken en ogen die invoering belemmeren?
‘Aangezien het vignet nog niet eerder in Nederland is toegepast, weten we niet of het standhoudt in een juridische procedure. En de staatssecretaris moet het nog goedkeuren. Het voormalige ministerie van Infrastructuur & Milieu liet eerder weten er geen voorstander van te zijn. Onbegrijpelijk, want het alternatief is veel duurder, levert meer rompslomp op en je kunt het bij je buitenlandse bezoekers niet handhaven.' 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
Allemaal politiek correct gebabbel natuurlijk, roet, fijnstof, ultra fijnstof, stank, CO2, NO2, 'schone' diesels die je niet ruikt, schone benzine motoren?? Wat stel ik me daarbij voor? Misschien gewoon dicht gooien die vervuilde wijken, en alleen open stellen voor voertuigen zonder brandstofmotor, maar wie durft? Niet de politiek, en dan bovendien maar hopen dat het niet gaat waaien......
Door Opmerker (orig) op
Niks op tegen. Maar wellicht suggestie andere aanschafmethode:
bij aankoop auto tegen redelijke prijs regelen via RDW; beloning is daarna voor die prijs iets mindere "wegenbelasting".......,zoiets..
Dit was een gratis tip, waarde overheden..!
Door Hsl (V.m. milieuambtenaar/docent) op
Schepen en vliegtuigen die een miljoenfout aan roet en fijnstof uitstoten ten opzichte van die oude diesels mogen doorvaren tot zij economisch niet meer rendabel zijn, fabrieken mogen jaren gevaarlijke stoffen lozen terwijl dat bij de overheden bekend is, maar Jan met de Pet mag zijn zijn oude diesel voortijdig aan de kant zetten. En dan te bedenken dan een significant aandeel van energie verbruik en milieuverontreiniging wordt veroorzaakt om een auto te maken; maar daar denkt niemand over na.
Lekker de publieke opinie bewerken met het zwart maken van die paar oude rotauto's en al die andere zaken die veel meer bijdragen aan milieuvervuiling en opwarming van de aarde buiten de discussie houden.
Door André Braam (Ambtenaar) op
Wel de volle pont wegenbelasting betalen maar mag niet het volledige wegen net gebruiken. Moet wel volledige accijnzen over de brandstof betalen maar mag niet rijden.Betaal me scheel aan belasting bij aanschaf over een nieuwe auto maar mag er niet mee rijden. Wat een flessentrekkerij.
Door John Stribos op
Eindelijk een gemeente die kiest voor een uniforme oplossing. Zelfde kategorie indeling als Duitsland en met één vignet kun je vele steden in. Waarom volgen de ander Nederlandse en Belgische steden die voorbeeld niet?! Eerste wat ik doe als ik een nieuwe auto krijg is zo'n vignet bestellen. Dan ben je klaar voor de hele levensduur van de auto (althans van de voorruit:-))