of 60775 LinkedIn

‘Voer Duits milieuvignet in Nederlandse steden in’

Maastricht wil het voor zeventig Duitse steden verplichte milieuvignet gaan overnemen. Alleen auto’s die met dat vignet zijn uitgerust mogen dan nog de Maastrichtse milieuzone betreden. Wéér een gemeente die tot onbegrip van de Nederlandse automobilist z’n eigen milieuregels stelt? Welnee, vindt wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks). ‘Onze oplossing is juist pan-Europees.’

Maastricht wil het voor zeventig Duitse steden verplichte milieuvignet gaan overnemen. Alleen auto’s die met dat vignet zijn uitgerust mogen dan nog de Maastrichtse milieuzone betreden. Wéér een gemeente die tot onbegrip van de Nederlandse automobilist z’n eigen milieuregels stelt? Welnee, vindt wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks). ‘Onze oplossing is juist pan-Europees.’

Hoe bent u tot dit opzienbarende besluit gekomen? 

‘Januari 2017 werden de resultaten bekend van een onderzoek naar de Maastrichtse luchtkwaliteit, op verzoek van de gemeente door Royal Haskoning uitgevoerd. Daarin werd een milieuzone als een van de kansrijkste opties voorgesteld. Daar was de gemeente mee aan de slag gegaan. Toen ik hier in juni vorig jaar als wethouder aantrad, heb ik de plannen wat bijgesteld. Het is heel ingewikkeld om in Maastricht een milieuzone in te voeren omdat op sommige dagen bijna de helft van de bezoekers uit het buitenland komt. Je kunt die nummerborden wel met camera’s registeren, maar bij buitenlandse kentekens kun je er niet aan aflezen wat voor type auto het is en uit welk jaar. Dat zorgt voor rechtsongelijkheid. En je krijgt zo veel mazen in het net dat er eigenlijk helemaal geen net meer overblijft.’

En daarom alle Nederlandse automobilisten verplicht opzadelen met een Duits vignet.
‘Heel veel automobilisten hier in de regio hebben het al. Omdat ze geregeld Aken of een andere Duitse stad bezoeken. En ik zie het niet als een Duitse, maar als een pan-Europese oplossing. We werken met onze buurlanden al nauw samen in de Euregio. Waarom zouden we dan allemaal onze eigen milieuvignetten gaan hanteren?’

Hoe komt de Nederlandse dagjestoerist in Maastricht zo snel aan een vignet?
‘Je kunt ze voor 16,90 euro bij de ANWB kopen. Het is me overigens een raadsel waarom die er zo veel geld voor vraagt. We zijn aan het onderzoeken of we het vignet tegen kostprijs bij tankstations en kiosken rond de milieuzone kunnen aanbieden. Je hoeft per auto maar eenmaal zo’n vignet te kopen. Het gaat jaren mee. Daarnaast blijven we investeren in P+R-terreinen. We hebben er pas nog een opgeleverd bij station Maastricht-Noord. Als je daar gebruik van maakt, heb je helemaal milieuvignet nodig.’


Belangenorganisaties van Nederlandse automobilisten klagen over de telkens weer net andere milieuregels per stad. Daar dragen jullie weer verder aan bij.
‘Ik kan me die onvrede goed voorstellen. Maar ik vind dat ik juist aan de oplossing voor dat probleem bijdraag. Waar kun je beter bij aansluiten: bij de uniforme regels die al in zeventig Duitse steden gelden of bij die drie Nederlandse milieuzones? Ik vind dat we op dit punt Europees moeten denken. Ik zou zeker Arnhem, dat immers dicht bij de Duitse grens ligt, willen oproepen ook het Duitse systeem over te nemen.’

Zijn er nog juridische haken en ogen die invoering belemmeren?
‘Aangezien het vignet nog niet eerder in Nederland is toegepast, weten we niet of het standhoudt in een juridische procedure. En de staatssecretaris moet het nog goedkeuren. Het voormalige ministerie van Infrastructuur & Milieu liet eerder weten er geen voorstander van te zijn. Onbegrijpelijk, want het alternatief is veel duurder, levert meer rompslomp op en je kunt het bij je buitenlandse bezoekers niet handhaven.' 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door loekoek (vm. jur.medew.gsd) op
@p (en anderen) op 16 maart 2018 15:18 Inderdaad symboolpolitiek. Ik beschik sinds 1965 over een/meer bromfietsen. Op een gegeven moment moet die van Rijkswege gekeurd worden (schouw), kentekenbewijs enz. . . Kassa. Geen enkele insteek om bijv. een gezondheidsprobleem te tackelen.
Thans gescheiden inzameling enz. en ondertussen breekt er toch nog ergens een gletsjer af. De opwarming van de aarde is zo een item geworden terwijl die al miljoenen jaren op en neer gaat. Zo nu en dan zet ook de aarde nl. uit zichzelf de verwarming iets hoger; er schuiven platen over elkaar zonder dat de doemensen (Rutte's VVD) enige invloed hebben. Een vulkaan gaat werken. Gebeurt dat een beetje structureel en vooral in de MSM toegelicht dan zijn er politici en andere mensen die daar op inspelen en er aan kunnen verdienen. Met belastingheffing of CO2-rechtenverkoop los je echter het echte probleem nl. teveel mensen op deze aarde nooit op.
Door Reiziger (Ambtenaar) op
Weer te gek voor woorden die onzinnige ideeën van groen slinks . Zelfde onzin in Rotterdam samen met D66 wel jezelf in dikke BMW van hot naar her laten rijden op kosten van de burgers maar wel diezelfde burger laten bloeden met zijn oude auto . En natuurlijk wel de Nederlanders met Hollandse kentekens want al die oude bakken zowel vracht als luxe wagens uit Polen Bulgarije Roemenië worden niet herkend en rijden gewoon rond in die zones zonder boete te krijgen . Nog maar niet te spreken van de Bulgaaars en Roemeense (gewoon Nederlandse allochtonen die het weer net als toen met die oude diesels uitgevonden hebben) auto's hier rondrijden en totaal niets betalen . Zelfde geld voor de polen hier betalen ook niks omdat ze zgn twee keer per jaar naar huis gaan . Als je hier ingeschreven staat waar je ook vandaan komt en je rijdt hier moet je ook betalen . Ze krijgen wel parkeer vergunningen dus waarom dan geen wegenbelasting voor al deze groepen . Het is gewoon krom hier en wordt steeds gekker .
Door p op
Symboolpolitiek.

'het vignet gaat jaren mee' betekent dus extra geldklopperij om een hele kleine minderheid uit de binnenstad te houden.

Sluit dan de stad af (ook voor brommers en houtkachels!)
Door alexander (oud-raadslid) op
Prima, gezondheid staat op 1 !! Nu nog de kerosine van ons vliegverkeer belasten. Ik hoorde onlangs dat kerosine fiscaal onbelast is. Gelijke monniken, gelijke kappen !
Door M H Weijs op
Uitstekend idee om zo te proberen de uitwassen van het autogebruik ten nutte van de gezondheid te beperken zonder zelf weer iets nieuws te moeten laten zien.
Door doeterniettoe (-) op
Goed plan. Sterker: zeer goed plan, duidelijk en uniform. Als je zo'n vignet hebt hoef je niet na te denken wat er nu op het bord staat en of jouw auto nu wel of niet mag doorrijden, dus ook nog veel veiliger.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Wanneer zou BZK eens ingrijpen tegen dit soort flessentrekkerij en bureaucratie? Een vergelijking met Duitland gaat helemaal niet op want daar betalen ze geen motorrijtuigenbelasting. Desnoods -zonder extra kosten- combineren met de motorrijtuigenbelasting.
Door jhr van Avazathe en Zottegem (vrolijke en kritische burger) op
Straks zit je hele voorruit vol geplakt met stickers voor milieu- en tolheffingen!! Het is pure geldklopperij en het milieu en de levenskwaliteit van burgers interesseert de overheid geen bal!!
Nieuwe luchthavens worden geopend en bestaande mogen bijna ongebreideld uitbreiden... De burger moet zijn smoel houden. Vliegen blijft ook onbelast, daar vliegen we voor 49 euro naar Barcelona. Helaas, de verontreiniging, de kosten en overlast worden op de burger afgewend. Juist in de hogere luchtlagen in NXo een heel ernstig milieuprobleem.
Het draait gewoon om de kassa en de macht en regelzucht van de ambtenaren.

En mevrouw Merkel was in Duitsland al wel eerder flink de weg kwijt.... Moeten wij dat dan volgen?
Stop met die onzin.
Door Wottsjer (Watcher) op
Europese moed in Maastricht. Zou de opvallende helderheid en eerlijkheid in de argumentatie van de Maastrichtse wethouder met al zijn Duitse en Belgische dieselronkers in het Haagse enige indruk maken, of winnen daar weer de Nederlandse lobby's om er zelf geld aan te verdienen. In Duitsland zelf kost die plaquette nog steeds maar een paar €,-.
Door Dirk op
Waarom leiden dit soort maatregelen altijd tot inkomsten voor de overheid?
Vignet, rekeningrijden, accijns...

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners