of 59250 LinkedIn

‘Voer Duits milieuvignet in Nederlandse steden in’

Maastricht wil het voor zeventig Duitse steden verplichte milieuvignet gaan overnemen. Alleen auto’s die met dat vignet zijn uitgerust mogen dan nog de Maastrichtse milieuzone betreden. Wéér een gemeente die tot onbegrip van de Nederlandse automobilist z’n eigen milieuregels stelt? Welnee, vindt wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks). ‘Onze oplossing is juist pan-Europees.’

Maastricht wil het voor zeventig Duitse steden verplichte milieuvignet gaan overnemen. Alleen auto’s die met dat vignet zijn uitgerust mogen dan nog de Maastrichtse milieuzone betreden. Wéér een gemeente die tot onbegrip van de Nederlandse automobilist z’n eigen milieuregels stelt? Welnee, vindt wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks). ‘Onze oplossing is juist pan-Europees.’

Hoe bent u tot dit opzienbarende besluit gekomen? 

‘Januari 2017 werden de resultaten bekend van een onderzoek naar de Maastrichtse luchtkwaliteit, op verzoek van de gemeente door Royal Haskoning uitgevoerd. Daarin werd een milieuzone als een van de kansrijkste opties voorgesteld. Daar was de gemeente mee aan de slag gegaan. Toen ik hier in juni vorig jaar als wethouder aantrad, heb ik de plannen wat bijgesteld. Het is heel ingewikkeld om in Maastricht een milieuzone in te voeren omdat op sommige dagen bijna de helft van de bezoekers uit het buitenland komt. Je kunt die nummerborden wel met camera’s registeren, maar bij buitenlandse kentekens kun je er niet aan aflezen wat voor type auto het is en uit welk jaar. Dat zorgt voor rechtsongelijkheid. En je krijgt zo veel mazen in het net dat er eigenlijk helemaal geen net meer overblijft.’

En daarom alle Nederlandse automobilisten verplicht opzadelen met een Duits vignet.
‘Heel veel automobilisten hier in de regio hebben het al. Omdat ze geregeld Aken of een andere Duitse stad bezoeken. En ik zie het niet als een Duitse, maar als een pan-Europese oplossing. We werken met onze buurlanden al nauw samen in de Euregio. Waarom zouden we dan allemaal onze eigen milieuvignetten gaan hanteren?’

Hoe komt de Nederlandse dagjestoerist in Maastricht zo snel aan een vignet?
‘Je kunt ze voor 16,90 euro bij de ANWB kopen. Het is me overigens een raadsel waarom die er zo veel geld voor vraagt. We zijn aan het onderzoeken of we het vignet tegen kostprijs bij tankstations en kiosken rond de milieuzone kunnen aanbieden. Je hoeft per auto maar eenmaal zo’n vignet te kopen. Het gaat jaren mee. Daarnaast blijven we investeren in P+R-terreinen. We hebben er pas nog een opgeleverd bij station Maastricht-Noord. Als je daar gebruik van maakt, heb je helemaal milieuvignet nodig.’


Belangenorganisaties van Nederlandse automobilisten klagen over de telkens weer net andere milieuregels per stad. Daar dragen jullie weer verder aan bij.
‘Ik kan me die onvrede goed voorstellen. Maar ik vind dat ik juist aan de oplossing voor dat probleem bijdraag. Waar kun je beter bij aansluiten: bij de uniforme regels die al in zeventig Duitse steden gelden of bij die drie Nederlandse milieuzones? Ik vind dat we op dit punt Europees moeten denken. Ik zou zeker Arnhem, dat immers dicht bij de Duitse grens ligt, willen oproepen ook het Duitse systeem over te nemen.’

Zijn er nog juridische haken en ogen die invoering belemmeren?
‘Aangezien het vignet nog niet eerder in Nederland is toegepast, weten we niet of het standhoudt in een juridische procedure. En de staatssecretaris moet het nog goedkeuren. Het voormalige ministerie van Infrastructuur & Milieu liet eerder weten er geen voorstander van te zijn. Onbegrijpelijk, want het alternatief is veel duurder, levert meer rompslomp op en je kunt het bij je buitenlandse bezoekers niet handhaven.' 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op
Het is symboolpolitiek van een stel fanaten die weinig begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt. Meer als 90% procent van de vervuiling door onze consumptie vindt plaats in landen als China of elders in Azië of Zuid-Amerika. Daarnaast leidt zo'n heffing alleen maar tot bureaucratie en willekeur en biedt het geen enkele oplossing. Kerosine voor vliegtuigen en stookolie voor zeeschepen zijn niet belast en de uitstoot is nauwelijks gereguleerd, terwijl de vervuiling die van auto's verregaand overtreft!!
Noem bovendien een probleem bij naam: de extreme overbevolking in de wereld!! Ook een belangrijke oorzaak van de hedendaagse oorlogen en gewelddadige conflicten in de wereld! Maar ja dat wil meneertje Klaver niet horen, hij pest liever de burger met steeds meer onzinnige regeltjes en straffen als ware hij de moderne variant van de middeleeuwse, satanische pastoor....
Door Ad (stafjurist) op
In Frankrijk mogen burgemeesters milieuzones instellen, de daarbij behorende sticker voor degenen die wel mogen blijven rijden, is bij de rijksoverheid te verkrijgen voor € 4,85 en dan krijg je hem nog thuisgestuurd ook! Rijd al enige tijd met zo'n sticker die precies aangeeft wat voor uitstoot/Euronorm-combinatie jouw auto heeft, sticker gaat een autoleven mee want staat op kenteken. Prima oplossing, kan met nummer '1' op de sticker altijd blijven rijden, in heel Frankrijk, ook als buitenlander.
Door Caroline Raat (bestuursrechtjurist) op
Dat juridisch pragmatisch rondbreien is echt wel een ding hoor. Ik begrijp dat de ANWB (dat toch niet echt een Duitse of Nederlandse overheidsinstantie is) in Nederland die stickers verkoopt en die dus onder een semi-machtiging van de Duitse overheid hier bepaalt welke kleur sticker een auto krijgt. Het weigeren van een sticker van een bepaalde kleur (dat een soort van ontheffing of vergunning is) is een Awb-besluit. Waar moet een autobezitter bezwaar aantekenen als hij het daarmee niet eens is? Bij de Duitse overheid? Bij het college van B&W van Maastricht, of bij de ANWB?
Door Hans de Graaf (Gemeenteraardslid) op
Nu heb ik een Audi A4 TDI waarvoor ik €120 perm maand aan wegenbelasting betaal. Deze auto heeft typegoedkeuring en wordt ieder jaar APK gekeurd waarbij ook de emissie wordt gemeten. Dus ik voldoe aan alle nationale eisen die aan mijn auto worden gesteld. Maar volgens linkse lokale bestuurders is mijn te vervuilend als het gaat om roet, fijnstof, ultra fijnstof, stank en CO2 uitstoot. Hierdoor mag ik hun stad niet meer in. Maar al ik in Maastricht voor €16,90 een vignet koop dan is dit ineens geen probleem meer en mag ik er gewoon weer rondrijden. Deze milieugekte is voor Groen Links en D66 gewoon een verdienmodel. Alsof ik bij elke getankte liter en mijn maandelijkse wegenbelasting nog niet genoeg betaal. Mensen denk goed na welk hokje je op 21 maart rood kleurt!
Door Henk op
Iedere gemeente zijn eigen beleid en eigen sticker.
Nog even en mijn ruit is helemaal vol gestickerd......
Door ReindeR Rustema (meedenker) op
Het lijkt me juridisch wel rond te krijgen. Immers, je kan milieubeperkingen toch ook baseren op het meest linker (of rechter) cijfer op de kentekenplaat? Uit welke lidstaat die dan ook komt. Als die even of oneven is mag je de stad in. Als _dat_ juridisch kan dan zou je ook kunnen zeggen dat iedereen welkom is met een sticker op de auto dat eruit ziet als... exact dat Duitse vignet!

Alleen dan staat iemand die exact die sticker weet na te maken juridisch heel sterk. Het gaat dan niet om waar dat vignet voor staat. Op zich een marginaal probleem, want als iemand dan met een nep-vignet Duitsland in gaat zijn er vast wel sancties daar. De meeste mensen zullen het vignet ook braaf bij de ANWB bestellen. Geen gezeik, kost bijna niks, en je loopt geen risico in Duitsland.

Lekker pragmatisch die wethouder.
Door Caroline Raat (bestuursrechtjurist) op
Los van het feit dat de kwalificatie 'dom' niet echt bijdraagt aan de inhoud: dat Duitse vignet is gebaseerd op Duitse wetgeving. En een lagere overheid (gemeente) kan niet eigenmachtig regelen dat Duits recht in een klein stukje Nederland geldt. Dus de vraagtekens van het ministerie zijn m.i. terecht. Dit alles los van de vraag of je voor of tegen bent: denk even na over de houdbaarheid voordat je tonnen gaat uitgeven aan plannenmakerij...
Door Peter op
Even voorbijgaande aan het domme gezeur in de meeste reacties:
eindelijk een oplossing die kijkt naar de van toepassing zijnde euro-norm van een auto in plaats van naar het bouwjaar (wat natuurlijk nergens op slaat; er zijn immers enorme verschillen tussen merken en types).
Door Henk (div-er) op
Als ik naar Maastricht ga, dan parkeer ik mijn auto in Amby en ga verder met de bus naar het Centrum. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Door Pierre (ambtenaar) op
Gewoon wegblijven uit Maastricht. Er zijn dagtochtjes genoeg over.