of 59250 LinkedIn

Vliegtaks moet Eindhoven leefbaar houden

De Eindhovense gemeenteraad is gisteravond akkoord gegaan met de invoering van een lokale vliegtaks. Die behelst een extra belasting op alle vluchten vanaf Eindhoven Airport van 1 euro. De vliegtaks moet volgend jaar worden ingevoerd.

De Eindhovense gemeenteraad is gisteravond akkoord gegaan met de invoering van een lokale vliegtaks. Die behelst een extra belasting op alle vluchten vanaf Eindhoven Airport van 1 euro. De vliegtaks moet volgend jaar worden ingevoerd. 

Lokaal leefbaarheidsfonds

De opbrengst van de vliegtaks komt ten goede aan een eerder dit jaar opgericht lokaal leefbaarheidsfonds. Daarin is door het rijk, de provincie Noord-Brabant, de gemeente en Eindhoven Airport elk 200.000 euro gestort. Het fonds moet projecten van omwonenden van het vliegveld mogelijk maken die het milieu en het leefklimaat verbeteren. Maar het beschikbare budget is onvoldoende om bij te kunnen dragen aan de kosten van geluidsisolatie voor individuele bewoners.

 

Eerder toezegging niet hard
Eerder zegde Eindhoven Airport toe de komende jaren nog eens een kleine 2,5 miljoen euro in het fonds te storten. Die afspraak bleek echter minder hard dan door wethouder Mary-Ann Schreurs (duurzaamheid, D66) aan de raad werd voorgespiegeld. Met de opbrengsten van de vliegtaks kan dat worden gecompenseerd. Eindhoven telt ruim vijf miljoen passagiers per jaar.

Minderheidsbelang Eindhoven
Of het daadwerkelijk tot een vliegtaks komt, hangt in eerste instantie af van de andere aandeelhouders van het vliegveld. De gemeente Eindhoven bezit met een kleine 10 procent van de aandelen slechts een minderheidsbelang. Grootaandeelhouder is Schiphol (69 procent). Ook Amsterdam (20 procent) en Rotterdam (2 procent) participeren. Als ‘maatschappelijk activistisch aandeelhouder’ wil Eindhoven de andere partijen overtuigen.

Nationale vliegtaks
Met de invoering van de vliegtaks loopt Eindhoven voor op plannen van het kabinet. Dat onderzoekt de mogelijkheid om vanaf 2021 een nieuwe vliegbelasting te introduceren van 7 euro op Europese vluchten en 40 euro voor verdere bestemmingen. Overigens heft Schiphol op alle vliegtickets nu al een ‘geluidsisolatietoeslag’ van 50 cent.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door H. Wiersma (gepens.) op
Om dit soort wild west besluiten (precedentwerking) tegen te gaan is ingrijpen van de Rijksoverheid (BZK) dringend noodzakelijk. Straks heeft ieder vliegveldje zijn eigen vliegtaks.
Door A. v.d. Schoot (medewerker Planning & Control) op
Aandeelhouders

De aandelen van Eindhoven Airport NV zijn in handen van Schiphol Nederland B.V., de Provincie Noord-Brabant en de Gemeente Eindhoven.
Door Reiziger (Ambtenaar) op
Het wordt steeds gekker hier in Ned . Steeds meer geld wordt uit de zakken van de burgers gesleept om alle geld smijterijen van al die leiders op elk niveau te blijven en kunnen bekostigen . Schandalig wat er gebeurt allemaal of nu regering ,Europarlementariërs,of andere figuren in raden allemaal met zelfde sop overgoten . En Nederland altijd beste jongetje van de klas willen zijn ten koste van de burgers
Door Spijker (n.v.t.) op
Het moet niet gekker worden. Straks gaan de Haarlemmermeer en Amsterdam ook vliegtaks innen voor Schiphol. En krijgen we naast lokale - ook nog
provinciale - en landelijke vliegtaks. In wat voor een bananenkoninkrijk leven we eigenlijk?