of 63372 LinkedIn

Verkeerscirculatieplan Den Haag goed voor stad

Het omstreden Verkeerscirculatieplan is goed voor Den Haag.
1 reactie
Het omstreden Verkeerscirculatieplan is goed voor Den Haag. Dat blijkt uit een uitgebreide effectmeting, die de Haagse wethouder Peter Smit (Verkeer) dinsdag heeft gepresenteerd.

Luchtkwaliteit
De binnenstad heeft minder last van doorgaand verkeer, auto’s rijden op de nieuwe centrumring sneller door dan voorheen en de luchtkwaliteit in een aantal gebieden in de binnenstad is aanzienlijk verbeterd.

Autovrij
Met de invoering van het VCP in 2009 beoogde de gemeente de binnenstad grotendeels autovrij te maken en meer ruimte te bieden aan voetgangers en fietsers.

Meer ongelukken
De invoering was niet onomstreden. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) was gebleken dat de kans op ongelukken zou toenemen doordat auto’s langer onderweg zijn. Bovendien klaagden bewoners van de centrumring over meer verkeer voor hun deur en ondernemers in de stad, vooral bij monde van oppositiepartij PVV, over omzetdaling als gevolg van het plan.

Oordeel

De rest van de gemeenteraad wilde eerst de evaluatie van de gemeente afwachten, alvorens een oordeel te vellen over het functioneren van het VCP. Het onderwerp komt vermoedelijk na de zomer aan bod in de raad.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door bas (logicus) op
De totale stilstand - veroorzaakt door het VCP - op de randwegen kunnen niet anders dan extra uitstoot van fijnstof veroorzaken. Tenzij degene die het heeft geëvalueerd in staat is om de huidige Natuurkundige en Scheikundige wetten m.b.t. massa weet te weerleggen.
Ik weet niet welke persoon daadwerkelijk verantwoordelijk is voor de inhoud van de evaluatie maar dubieus is de uitkomst wel te noemen. Want wat is er volgens de opdracht onderzocht? En zo kan men sturen opdat het gemanipuleerd resultaat altijd gunstig uitpakt. Er is in twee bewuste straten, die in elkaars verlengde liggen en samen ongeveer 300 meter lang zijn, inderdaad een veel lagere roetmeting. Niet echt vreemd want een deel is min of meer doodlopend en beide straten zijn van tweebaans naar eenbaans teruggebracht. Doordat de ontsluiting in dit deel de Wagenstraat/Stationsweg is staat deze nu regelmatig muurvast- vroegere doorrijtijd 1 hooguit 3 minuten, nu vaak 20 minuten of langer- en dat geld ook voor de Parallelweg. Maar op het stukje Stationsweg zullen ze wel geen roetmetingen hebben gedaan. En de Parallelweg ligt naast een brede baan voor tram en trein+ rangeerterrein. In het stukje wordt gesteld dat de auto’s op de centrumring nu sneller dan voorheen rijden. Dat klopt deels maar wordt niet veroorzaakt door een beter verkeersbeleid maar doordat de autorijder uit ergernis daar niet meer komt. Op jaarbasis loopt de binnenstad daardoor een enorme omzet mis. En dit wordt voornamelijk door het MKB gevoeld. Door de opbrekingen voor de aanleg tramtunnel, aanleg VCP, overige herinrichtingen en in bedrijf name van het VCP zijn al een tiental MKB zaken gestopt of hebben zelfs een faillissement aangevraagd. Iets dat ook al door de kranten is bevestigd. Veel toeleveringsbedrijven brengen nu extra kosten in rekening bij de winkelier voor bezorging van hun koopwaar binnen en rond het VCP.
Dit zet opnieuw de winstmarges onder druk omdat de winkeliers dit niet in hun prijzen kunnen doorberekenen. Want dan prijzen zij zich uit de markt t.o.v. elders gelegen winkels.
Doordat de bedenkers hun werk niet goed gedaan hadden zijn er nu buitenproportioneel meer verkeersongevallen(fietser, brommer , voetganger) in de binnenstad dan toen er nog door auto’s gereden mocht worden. Dit naast het gegeven van de SWOV. Een echte gezelligheid zoals de Antwerpse Keyserlei heeft de Haagse binnenstad niet verworven. De verbeteringen worden voornamelijk waargenomen door de blinde optimist.

Vacatures

Van onze partners

De nieuwste whitepapers