of 60220 LinkedIn

Verkeer gevaarlijkst voor fietsende ouderen

Het aantal dodelijke ongevallen van 70-plussers met de fiets steeg in de afgelopen twintig jaar met 68 procent. Dat blijkt uit een analyse van het CBS. De Fietsersbond wil dat overheden in hun infrastructuurplannen meer rekening houden met kwetsbare verkeersdeelnemers.

Het aantal dodelijke ongevallen van 70-plussers met de fiets steeg in de afgelopen twintig jaar met 68 procent. Dat blijkt uit een analyse van het CBS. De Fietsersbond wil dat overheden in hun infrastructuurplannen meer rekening houden met kwetsbare verkeersdeelnemers.

Discrepantie

Volgens de CBS-cijfers daalt het aantal dodelijke verkeersslachtoffers sinds 1999 gestaag. Toch is er wel een duidelijke discrepantie tussen verkeersdeelnemers: Tussen 1999 en 2019 daalde het aantal omgekomen verkeersdeelnemers in een auto met 60%. Het aantal omgekomen fietsers daalde met 11%. Maar van de omgekomen fietsers in 2019 was 59% 70 jaar of ouder. Slechts 12% was jonger dan 30.

 

Investeringen

Volgens Fietsersbond-woordvoerder Douwtje de Vries moeten overheden meer doen om ervoor te zorgen dat het fietsen veiliger wordt. ‘Er ligt in Nederland 150.000 kilometer fietspad, maar investeringen in nieuwe fietspaden en onderhoud blijven achter bij die in het autoverkeer. De meeste dodelijke ongevallen vinden plaats op wegen waar 50 en 80 kilometer per uur wordt gereden. Het zou goed zijn om daar te beginnen: maak de kruisingen veiliger en laat het autoverkeer binnen de bebouwde kom standaard 30 rijden.’

 

Stadsverkeer

Ook in het stadsverkeer wordt het voor senioren onveiliger. ‘Steeds meer senioren pakken tegenwoordig de fiets. Dat is goed, maar we zien ook dat het drukker wordt op de fietspaden, en dat het fietsverkeer steeds diverser wordt: met snellere en grotere fietsen als cargo bikes en e-bikes. Dat maakt het verkeer, zeker voor oudere verkeersdeelnemers, onoverzichtelijker.’ De Vries pleit ervoor om de weg daar meer op aan te passen. Want het gaat niet alleen om aanrijdingen: veel ongevallen met fietsers gebeuren door een botsing met een onbeweeglijk object. ‘Het weghalen van paaltjes bijvoorbeeld, en het verharden van bermen. En op drukke oversteekplaatsen op wegen is het vaak goed om midden op de weg een rustpunt te maken.

 

E-bike

Onduidelijk is in hoeverre de stijging van de dodelijke ongevallen van senioren toe te schrijven valt aan het gebruik van de e-bike. Minister Van Nieuwenhuizen (Verkeer) maakte zich eerder dit jaar nog zorgen over het grote aantal ongevallen van senioren met e-bikes. Maar bij dodelijke ongevallen wordt niet geregistreerd of er een gewone fiets of e-bike bij betrokken was. De fietsersbond probeert met speciale fietscursussen ouderen wel te helpen om beter om te gaan met hun elektrische fiets.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
Oplossing: maximum snelheid voor 65+ invoeren, fietshelm en zijwieltjes verplicht stellen.
Door P.J. Westerhof LL.M MIM op
Andere bronnen zijn een stuk genuanceerder dan de Fietsersbond.

Het groeiend aantal verkeersdoden op e-bikes betreft vooral ouderen.
Reeds in 2017 waren 87% van de verkeersdoden op een e-bike 60 jaar of ouder.
Van alle fietsdoden was in 2019 jaar 59% 70 jaar of ouder.
En daarbij blijkt het merendeel van de ongelukken bij e-bikers te gebeuren bij de ogenschijnlijk eenvoudige handeling van op- en afstappen.

Ik had van de Fietsersbond een zuiverder berichtgeving verwacht.
Door Piet Bervoets op
Jammer dat de makers van een kop (Verkeer gevaarlijkst voor fietsende ouderen) niet kunnen rekenen. De cijfers van het aantal verkeersdoden zijn:
Personenauto 237 doden
Fiets 84 doden jonger dan 70
119 doden ouder dan 70
Motor 52 doden
Voetganger 49 doden
Scootmobiel 42 doden
Brom- of snorfiets 42 doden
Bestel- of vrachtauto 28 doden
Overig 8 doden