Vergunningvrij bouwen treft klimaat
Wethouder Paulus Jansen (SP) pleit voor landelijke monitoring van het effect van vergunningvrij bouwen.
Dat particulieren tegenwoordig zonder vergunning dakkapellen, aanbouwen en overkappingen kunnen bouwen, is fijn voor de betreffende bewonder, maar slecht voor de leefbaarheid van de wijk. Groen verdwijnt, waterbergend vermogen loopt terug en hittestress neemt toe.
Utrecht onderzocht als eerste gemeente de impact van vergunningvrij bouwen op de stad en ziet een zorgelijke ontwikkeling. Het is hoog tijd voor het landelijk monitoren van het beleid, waarmee sinds 2003 de bouwregels voor particulieren steeds verder zijn versoepeld, stelt de Utrechtse wethouder Paulus Jansen (SP, Wonen). Een eerste verkenning van de effecten van de bouwderegulering laat zien dat vergunningvrij bouwen heeft geleid tot een substantiele groei van bebouwing in stedelijk gebied. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid en milieukwaliteit van de woongebieden en daarmee van de leefbaarheid voor bewoners, zegt Jansen. ‘De optelsom van al die kleine verbouwingen bepaalt uiteindelijk het beeld voor de totale wijk. Landelijke monitoring is nodig om te zien of het effect van dit bouwbeleid ook de bedoeling was van de wetgever.’
Dertien jaar geleden zette de lichte bouwvergunning voor kleine bouwwerken de trend in naar meer ruimte voor particulier bouwinitiatief. In 2010 volgde een sterke verruiming van de categorie vergunningvrije bouwwerken, die in navolgende jaren nog verder is uitgebreid. De gevolgen van deze wetswijzigingen zijn nooit in kaart gebracht, stelde Utrecht vast. Opmerkelijk, vindt Jansen, die destijds als woordvoerder in de Tweede Kamer betrokken was bij de verruimingen van de bouwregels. ‘We waren toen al kritisch, omdat ik voorzag dat het zou kunnen leiden tot leefbaarheidsproblemen in wijken waar op grote schaal wordt bijgebouwd. Precies dat beeld komt nu naar voren in een wijk als Tuindorp, die je inmiddels haast de naam Betondorp zou geven.’
Eerste verkenning
Utrecht vroeg Lex Verhoeff, stadsingenieur-in-opleiding aan de Hogeschool Utrecht, om een eerste verkenning uit te voeren naar de ruimtelijke effecten van vergunningvrij bouwen in zeven woonwijken. Hij deed dat door luchtfoto’s te vergelijken uit de jaren 2009-2015. Alleen de duidelijk zichtbare bouwwerken zijn geteld, zoals dakkapellen, dakramen, aanbouwen, overkappingen en zonnepanelen. Uit de inventarisatie blijkt dat het effect van vergunningvrij bouwen per wijk verschilt, maar vrijwel altijd substantieel is. Vooral in Tuindorp (een jarendertigwijk met ruime tuinen) en Lombok (wijk uit 1900 met kleine achtertuinen) is veel bijgebouwd. ‘Tuindorp is een gewilde wijk. Mensen bouwen liever uit, dan dat ze verhuizen’, licht Verhoeff toe. Het verschil met wijken die nieuw zijn of veel huurwoningen hebben, is groot. Dat pleit ervoor om het mogelijk te maken dat gemeenten kunnen differentiëren in vergunningvrij bouwen, vindt de aankomend stadsingenieur.
Welke gevolgen deze bouwdrift heeft voor de leefbaarheid en het klimaat in de wijk, heeft Verhoeff niet onderzocht. Wethouder Jansen pleit voor aanvullend onderzoek, maar stelt op basis van de luchtfoto’s al vast dat de gevolgen voor flora, fauna en klimaat evident zijn. Wat hem betreft zouden gemeenten wijken waar vergunningvrije bebouwing de kwaliteit, de ecologie of het klimaat schaadt, moeten kunnen beschermen tegen particuliere bouwdrift. ‘Als overheid moet je de balans tussen particuliere en collectieve belangen kunnen bewaken.’
Het Besluit omgevingsrecht, waarin het vergunningvrij bouwen is geregeld, komt straks onder de Omgevingswet. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kondigde voor de zomer in een Kamerbrief aan dat gemeenten meer ruimte krijgen om zelf te bepalen voor welke situaties in het omgevingsplan een vergunning nodig is voor bouwwerken. Mogelijk krijgen gemeenten via een instructieregel opdracht om bepaalde veel voorkomende bouwwerken in ieder geval vergunningvrij te maken. Gemeenten kunnen er vervolgens per locatie voor kiezen om meer bouwwerken vergunningvrij toe te staan via het omgevingsplan. Of gemeenten ook kunnen kiezen om juist per gebied minder vergunningvrij te maken, moet bij de verdere uitwerking worden bezien worden, aldus de woordvoerster. ‘Dat wordt pas besloten in het kader van het Invoeringsbesluit en zal uiteraard politiek van belang zijn; het belang van lastendrukvermindering en deregulering tegenover het belang dat gemeenten regie op ruimtelijke kwaliteit zouden moeten kunnen voeren in de achtertuin.’
Reacties: 20
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Bovendien: met het stellen van algemene regels (bijvoorbeeld over de verhouding bebouwd/onbebouwd oppervlak en over de regenwaterafvoer) kan je veel bereiken, ook zonder vergunningplicht.
En dan te bedenken dat de afgelopen jaren nou niet echt de meest rooskleurige waren als het gaat om (particuliere) bouwinitiatieven.
Nee, een landelijke tendens om een terugtrekkende beweging te maken als het gaat om overheidsbemoeienis moet je niet op lokaal niveau willen tegenwerken.
Ik verwacht dat vooral in middelgrote en kleinere gemeenten deze terugtrekkende beweging zal toenemen. Wanneer de Omgevingswet verdere verruiming biedt, zullen daar door de gemeenteraad de grenzen opgezocht worden. Op de agenda staan dan niet alleen verruiming voor (particuliere) bouwinitiatieven (onder het mom van 'als ze dat zichzelf aan willen doen, moeten ze het zelf maar weten'- eigen verantwoordelijkheid), maar ook administratieve lastenverlichting en bezuiniging op het ambtenarenapparaat (Afdelingen VTH-taken mogen verdwijnen)... Om deze na enkele onoverkomelijke excessen of ongevallen/rampen weer opnieuw op te laten bouwen :-) Elke 15-20 jaar vinden we onszelf opnieuw uit...
Overigens Utrecht is natuurlijk de minst groene grote stad van NL. Wees wat creatiever dan... nieuwe station is ook één groot betondorp.
Gaat u eens praten met uw grijze Ruimtelijke Ordening (lekkere oude term) ambtenarenapparaat of dat van de buren. Of zoek eens in een kastje naar wat verstofte Ruimtelijke Ordening geschiedenis. Het is wel eens handig om bij een belangrijke post enige achtergrondbagage mee te dragen.
Ik citeer een zekere (....) Schaeffer: in lullen kun je niet wonen"
Oplossing 2 dakkapellen zonder vergunning plaatsen .
Waarom moet hier een ambtenaar van de gemeente zich met bemoeien. Laat 2 takt brommers verdwijnen ambtenaar dan doe je wat aan het milieu of durf je als wethouder zijnde de rookmachine van de jonge Marokaan, Turk, of Nederlander niet af te pakken omdat anders de ruit uit je dakkapel verdwijnt.
Ook kan het zijn dat in vermeld stuk de ambtenaar aan zijn dik betaalde job denkt, Conclusie het is al een minder fraai uitzicht in woonwijken, Echter oorzaak bekend stapel verder ,
Ik woon in Tuindorp, inmiddels al bijna 40 jaar, en ik zie dus vanaf de stoep wat er zoal gebeurd.
Tuindorp is een zeer geliefde Utrechtse wijk, met huizen die in de jaren 30 van de vorige eeuw zijn gebouwd. In die tijd waren deze huizen met 120 m² heel ruim, daar zit dan wel een zolder zonder dakkapellen bij.
De nieuwbouwwoningen die de stad Utrecht elders voor deze doelgroep, hoog opgeleide 2 verdieners met 2 á 3 kinderen, bouwt beginnen bij 145 m² en lopen op tot 200 m².
Dat de bewoners van Tuindorp hun huis uitbreiden met dakkapellen en uitbouw ligt dan ook geheel in de lijn van de verwachtingen.
Bovendien mag er dan nu vergunningsvrij worden gebouwd, maar dat is pas sinds kort en iedere uitbreiding heeft nog steeds de instemming van welstand nodig. Welstand keurt standaard brede dakkapellen aan de voorkant af. Uitbouw van 3 meter in de achtertuin is al 30 jaar mogelijk.
Blijkbaar moet je nog steeds met beide benen op de grond staan om ontwikkelingen in hun juiste perspectief te plaatsen.
Voor jonge ingenieurs die al werken bouwt Utrecht starterswoningen van 50 á 60 m². Voor gezinnen van 4 á 5 personen staat dat gelijk aan 200 m² á 300 m² per woning. Tuindorpse woningen halen dat bij lange na niet.
Ingenieur in opleiding L.V. trekt een onzinconclusie.
(NB. Zo'n Paulus Jansen is natuurlijk een totaalmalloot. Tussen de andere 149 kamerleden viel dat niet op. Nu hij wethouder is komt zijn gekte in alle hevigheid aan de oppervlakte).
En zoals gezegd: het is fijn voor de betreffende bewonder hoewel ik niet weet wat een bewonder is.......
"Dat gaat ten koste van de leefbaarheid en milieukwaliteit van de woongebieden en daarmee van de leefbaarheid voor bewoners, zegt Jansen." en vervolgens "Welke gevolgen deze bouwdrift heeft voor de leefbaarheid en het klimaat in de wijk, heeft Verhoeff niet onderzocht."
Natuurlijk wordt, zoals in elk onderzoeksrapport, nader onderzoek aanbevolen.
Ik kan er niets mee.