Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Verdubbeling laadpalen in Rotterdam

De stad Rotterdam verdubbelt in bijna twee jaar tijd het aantal laadpunten voor elektrische auto’s naar ruim 3600. Tot eind 2018 komen er ongeveer 1800 openbare laadpunten bij. Het is één van de maatregelen om elektrisch vervoer te stimuleren en zo de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

28 mei 2016

1800

Rotterdam telt nu ongeveer 1400 openbare laadpunten en nog eens 500 private laadpunten bij bewoners en gemeentelijke terreinen, samen 1900. 'Gezien het gebruik denk ik dat er eind 2018 nog ongeveer 1800 openbare laadpunten nodig zijn’, zegt wethouder Pex Langenberg (duurzaamheid). Hoeveel private laadpunten daar nog bij komen is onbekend.


2,8 miljoen kilowatt per uur
In 2013 telde Rotterdam nog maar 97 laadpunten in de openbare ruimte. Het gebruik is inmiddels enorm gestegen. Waar in 2013 nog 99.000 kilowatt per uur werd geladen, is dat nu 2.8 miljoen kilowatt per uur. 'Naar verwachting staan er dit jaar 11.710.000 'schone kilometers' op de teller van verschillende elektrische auto’s.’ De stad doet ook mee in een project om laadpunten effectiever te gebruiken. Via een speciale app kunnen elektrische rijders communiceren met andere elektrische rijders die hun auto staan op te laden. Vaak blijven die auto’s onnodig gekoppeld aan de lader staan. Via die app kunnen mensen de laadpaal met elkaar delen. (ANP)

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Ten eerste: het zijn pas schone kilometers als de gebruikte stroom daadwerkelijk van zonne-, wind- of getijdenenergie afkomstig is. Anders is het alleen maar een verplaatsing van de milieuvervuiling. Ten tweede: de parkeerplaatsen bij openbare laadpalen worden onttrokken aan de hoeveelheid openbare parkeerplaatsen, dus ook als er geen elektrische auto staat te laden. Het parkeerprobleem wordt dus groter, vooral in grote steden. Ten derde: je breekt als voetganger vaak bijna je nek over de kabels vanaf particuliere laadpalen die over het trottoir hangen of liggen naar de auto die op de weg staat. Ten vierde: veel mensen kiezen alleen maar om fiscale redenen voor een elektrische auto. En iedere belasting betalende Nederlander draait daar voor op. Wat mij betreft is de elektrische auto pas een succes als deze problemen zijn opgelost.
Advertentie