of 63946 LinkedIn

Veiliger verkeer

© Shutterstock
© Shutterstock

De Tweede Kamer roept gemeenten op de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom waar mogelijk terug te dringen tot 30 kilometer. Dat moet meer veiligheid creëren voor fietsers en voetgangers. Willen gemeenten dat en kunnen ze het zomaar? Binnenlands Bestuur en ingenieursadviesbureau Sweco brengen de dilemma’s in beeld.

Nieuws in beeld

Helft wil minder hard
Dat maar de helft van de gemeenten overweegt de maximumsnelheid op (sommige) wegen te verlagen, komt voor expert verkeersveiligheid Hans Drolenga van Sweco niet als verrassing. ‘Het moet verkeerstechnisch ook kunnen.’ Eén gemeente geeft aan: ‘Als we alles 30 km/u zouden maken wordt het hele wegennet gelijkwaardig, waardoor er verkeer gaat rijden op plekken waar je dat niet wilt. Je hebt een netwerk van gebiedsontsluitingswegen nodig om bestemmingen goed bereikbaar te houden en ongewenst verkeer uit de woonwijken te weren.’ Ook de kosten spelen een rol: veel gemeenten zitten krap bij kas.

Groot verschil
‘Die 70 procent van de wegen waar 30 kilometer mag worden gereden is eigenlijk al best veel’, constateert Drolenga. ‘Maar de scores lopen per gemeente wel sterk uiteen. Vooral de gemeentegrootte is daarbij een bepalende factor. In grotere steden heb je relatief veel doorgaande wegen, waar vaak dus ook harder mag worden gereden.’ Ook hebben grotere steden relatief meer wegen op industrie- en bedrijventerreinen, waar doorgaans 50 kilometer de norm is.

Milieu mooi meegenomen

Driekwart van de gemeenten die de maximumsnelheid willen verlagen, doet dat omwille van een verbeterde veiligheid voor fietsers en voetgangers. Maar het percentage dat een beter milieu aanvoert, blijft daar nauwelijks bij achter. ‘Dan moet je denken aan minder geluidsoverlast of een betere luchtkwaliteit’, zegt Drolenga. ‘Veiligheid is het belangrijkste issue, maar je kunt als gemeente het milieu daarbij mooi meenemen.’

‘Alleen bordjes volstaan niet’

Was het maar zo, dat plaatsing van borden met de nieuwe snelheid volstond. Drolenga: ‘Om de autorijder te verleiden langzamer te rijden, zijn smallere wegen nodig en het vervangen van asfalt door klinkers. Dat zijn dure aanpassingen.’ Maar wel nodig omdat de politie van verkeerscontroles op 30- kilometerwegen doorgaans geen prioriteit maakt. Een complicerende factor vormt daarbij de maximale aanrijtijden van de hulpdiensten. Die moeten voldoende routes zonder verkeersdrempels of andere hindernissen beschikbaar hebben.

Verantwoording
De enquête werd door 550 respondenten ingevuld, waarvan 370 werkzaam bij gemeenten. Daarnaast maakte Sweco een data-analyse van alle 30- en 50-kilometerwegen in Nederland.

Lees ook: 30 kilometer: hoge kosten, weinig winst


Afbeelding

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.