of 59281 LinkedIn

Veghel sleutelt aan 'binnenstad van de toekomst'

Een leeglopend centrum met een worstelende middenstand; Veghel probeert dat spookbeeld voor te zijn en verleidt de eigen inwoners tot meer lokaal winkelen.

Een leeglopend centrum met een worstelende middenstand; Veghel probeert dat spookbeeld voor te zijn met het project 'Veghel achter digitale stadsmuren', dat met name de eigen inwoners moet verleiden lokaal te winkelen. Alle zintuigen worden daarbij ingezet.


Tegen leegloop
Wat Veghel neerzet, moet 'de toekomst van de detailhandel in binnensteden' worden, stelt het persbericht van de gemeente. Een samenwerkingsverband van onder andere de gemeente, de ondernemersvereniging, Philips, retail-professor Cor Molenaar, het ROC en de Rabobank wil met het project de dreigende ontwinkeling van het centrum tegengaan.

Koopkrachtbinding vergroten
"In Veghel is er wel leegstand, al is het niet dramatisch", zegt wethouder economische zaken Jan van Burgsteden. "Maar je wilt geen leegstand. Er zijn veel plaatselijke ondernemers en weinig winkelketens. Dat willen we zo houden. Niets doen is geen optie, anders hebben we over twee jaar een centrum met lege winkels en dan krijg je een sneeuwbaleffect; dat zet de leefbaarheid zeer onder druk." Van Burgsteden wil de 'koopkrachtbinding' met de eigen inwoners van Veghel verbeteren van 35 naar 45 procent. "Dat levert 8 miljoen euro meer omzet op in het centrum."

Lichtstraat
Een belangrijk (afgelopen vrijdag geopend) onderdeel van het plan is een door Philips bedachte interactieve licht- en geluidsomgeving, die naast de verbeterde groenvoorziening de openbare ruimte opnieuw vorm moet geven. Het Steegje, waarlangs veel mensen het centrum bereiken, is uitegrust met een 'interactief lichtgordijn'. "Door sensoren lopen geluid en licht met de mensen mee. We proberen dat nu op één plek, maar er ligt een verlichtingsplan voor het hele centrum klaar." Dat die verlichting overdag weinig uithaalt, heeft van Burgsteden de afgelopen dagen veel gehoord. "Het grootste rendement is er natuurlijk als het donker is. Maar misschien zullen de openingstijden in de toekomst meer in de avonduren liggen."

Digitale benadering
De digitale wereld kan uiteraard niet genegeerd worden; de opkomst van het internetwinkelen is immers een factor bij de leegloop van centra. Daartoe is door de ondernemers een gezamenlijk e-commerce-platform opgezet. "De ondernemers zijn bezig gezamenlijk een website te vullen waar ze hun productbeleving laten zien. Studenten van de ROC helpen ze daarbij; er is steeds een student gekoppeld aan een ondernemer als E-buddy." Begin 2014 komt er ook een Veghel Centrum App.


Kennis verzamelen

De multidisciplinaire aanpak is nodig, want een gemeente kan zoiets niet alleen, stelt Van Burgsteden. Hij hoopt dat Veghel een soort kenniscentrum wordt op het gebied van het tegengaan van leegstand in centrumgebieden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Ronald Pateer op
Eindelijk wat optimisme, dit Veghelse lichtpuntje in donkere economische tijden. Maar heeft de wethouder vergeten te bellen met de op retailgebied actieve onderzoeksbureaus die voor 2014 wederom een volumedaling van de totale detailhandelsbestedingen van circa 2% voorspellen en een online omzetstiiging van 9%? Waar komen die consumenten toch vandaan die jaarlijk € 8 mln. extra gaan besteden in het Veghelse centrum?
Door Peter Mul op
Weer zo'n mooi voorbeeld hoe een lichtgigant een College om de vinger kan winden.

Wanneer is kunstlicht interessant? Als het donker is. Maar een groot deel van de dag is het licht en dan zijn de winkels ook open ......... Heeft Philips dit gratis geleverd?

Concurreren tegen de luie stoel is alleen maar mogelijk als je de mensen makkelijk in het centrum krijgt, dat wil zeggen gratis parkeren (gekoppeld aan een daadwerkelijk bezoek van die winkels), vertier in het winkelhart, winkeliers die acties op touw zetten waarbij de fysieke aanwezigheid van de klant in het winkelhart noodzakelijk is. Wat ik bv. nog steeds mis in een winkelhart is een speelparadijs voor kinderen, een Quick Office concept waarbij kleine zelfstandigen even een stoel, een internetaansluiting en een bureautje kunnen huren en een Readers Corner waar voornamelijk mannen ;) even kunnen wegzakken in de (digitale) krant terwijl vrouwlief heerlijk aan het shoppen is. Natuurlijk zijn die Quick Offices en Readers Corners voorzien van reclame uitingen en kunnen de gebruikers profiteren van speciale aanbiedingen van de winkels in het winkelhart.