of 59130 LinkedIn

Veel reacties op snorfietsplan Amsterdam

De gemeente Amsterdam wil de snorfietsers binnen de ringweg A10 met helm op de rijbaan laten rijden, om de verkeersveiligheid in de stad te vergroten. Op de fietspaden wordt het steeds drukker en zijn er steeds meer ongelukken. De Tweede Kamer stemde vorig jaar in met een regeringsplan om gemeenten de mogelijkheid te geven snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Dit is sinds 1 juli mogelijk.
6 reacties

Ruim 4500 mensen en organisaties hebben gereageerd op de plannen van de gemeente Amsterdam om snorfietsers van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen. Dat is een ‘ongekend hoog aantal’, schrijft de gemeente op de website. De komende tijd worden alle zienswijzen gelezen en bekijkt de hoofdstad wat dit betekent voor het definitieve verkeersbesluit, dat eind november wordt genomen.

Snorfietsen met helm naar rijbaan
De reacties komen van zowel voor- als tegenstanders, van Amsterdammers en van mensen buiten de stad, van particulieren en organisaties. De gemeente wil de snorfietsers binnen de ringweg A10 met helm op de rijbaan laten rijden, om de verkeersveiligheid in de stad te vergroten. Op de fietspaden wordt het steeds drukker en zijn er steeds meer ongelukken. De Tweede Kamer stemde vorig jaar in met een regeringsplan om gemeenten de mogelijkheid te geven snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Dit is sinds 1 juli mogelijk.

Gevaar voor snorfietser
Een snorfiets heeft een blauw kenteken en mag niet harder dan 25 km per uur. De bestuurder hoeft nu nog geen helm op, maar dat dus gaat veranderen. Het plan van de gemeente leidde al direct tot kritiek, onder meer van de RAI Vereniging. Die noemde het onbegrijpelijk. Volgens de organisatie is wetenschappelijk bewezen dat snorfietsers door deze maatregel juist in gevaar worden gebracht. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door janneke op
Er reageren hier alleen maar mannen hoe kan dat nou.

De beste maatregel is het invoeren van de dienstplicht tussen 16 en 26 zodat het tuig de straat af is. We hebben geen scooterprobleem maar een verwende jongens probleem. Het ergste nog is dat t verwende tuig volwassen mannetjes worden en dan in het openbaar bestuur boevenstreken uithalen ten koste van ons allemaal.
Maar dan zijn ze van het fietspad af aan het plezierluchtbederven in een auto.
Je kan t ook oplossen maar dat is natuurlijk het stomste wat je kan doen, door het rijbewijs te vervroegen van 18 naar 16, dat het tuig meteen in de auto gaat, zonder de scooterfase. Waarschijnlijk gaan de pedogays die de baas hier zijn dat toch binnenkort een keertje toelaten. En dan na een jaar of tien is Nederland een woestijn.
Door Martin op
Zorg dan meteen dat mensen op die idiote elektrische 'fietsen' een helm op moeten en op de rijbaan moeten. Ophoepelen met die veredelde scooters. Het gros van deze 'fiets' trappen letterlijk en figuurlijk in het luchtledige. Ze maken zichzelf wijs dat, omdat ze gemotoriseerde ondersteuning hebben, meer zullen fietsen, wat beter is voor de gezondheid. Ik kan je verzekeren dat de intensiteit waarmee het gros van deze 'fietsers' fietst, omdat ze motor nogal hard moet werken, er nooit een significante gezondheidswinst zal zijn.

Op z'n best vergroot het de mobiliteit van ouderen waardoor ze een grotere vorm van levenskwaliteit ervaring, door bijvoorbeeld een extra stukje zelfvoorziening en meer sociaal contact. Maar dat weegt volgens mij niet op tegen het feit dat deze ouderen cognitief en motorisch niet meer in staat zijn om met zulke snelheden over het fietspad te gaan. Wie bejaarden op zulke fietsen goed observeert kan maar tot één conclusie komen: levensgevaarlijk.
Door Johan op
Niet erg slim. Ten eerste rijden snorfietsen/scooters 25 kilometer per uur. Wanneer deze van het fietspad af moeten de openbare weg op, is veel gevaarlijker en een ergernis voor het snellere verkeer. Ten tweede hebben mensen voor een snorfiets/scooter gekozen om geen helm te hoeven dragen. Nu dat verplicht wordt zullen menen niet meer kiezen de 25 km/u variant, maar voor de 45 km/u variant wat de scooter betreft. Want er is geen enkele reden meer om voor de langzamere variant de kiezen.
Door Ivo op
Zorg dat de meeste wegen binnen de bebouwde kom 30 km wegen worden, daar wordt de rijbaan gedeeld.

Daarnaast kan je beter aangeven dat de maximum snelheid op het fietspad 20 km/u is. Dan kunnen langzamere fietsers (op elektrische of snorfiets) het fietspad nemen en de snellere de rijbaan.

Tenslotte gaat het niet om het verschil tussen tweewielers en de rest maar tussen langzaam en snel rijden.
Door Alfred op
Het lijkt me eigenlijk een veel beter idee dat de gemeente Amsterdam eens gaat handhaven op bestaande regelgeving (wat domweg niet gebeurt), ipv het probleem weer eens te verleggen naar de inwoner, in dit geval naar de automoblist op rijbaan. Minstens 90% van de snorfietsen kan en rijdt te hard. Minstens 90% van de berijders doet niets met verkeersregels. Innemen en gelijk vernietigen, die krengen, en op de bon slingeren van de berijders. Slappe hap/gepolder weer!
Door Theo Reinerink (Wijkagent ) op
Lijkt een goed plan. Geeft rust/veiligheid voor de fietsers op de fietspaden. Snorfietser op de rijbaan hoeft geen problemen op te leveren. Na korte tijd van gewenning zal dat goed gaan verlopen. Goed idee om helmplicht voor snorfietsen in te voeren. Zou landelijk moeten worden ingevoerd.