of 60831 LinkedIn

Vattenfall plaatst 8000 laadpalen in Brabant en Limburg

Energiebedrijf Vattenfall gaat voor de provincies Brabant en Limburg de komende jaren 8000 extra laadinstallaties voor elektrische personenauto’s. De provincies verwachten dat het aantal elektrische auto’s tot 2030 meer dan vijftien keer zo groot wordt.

Energiebedrijf Vattenfall gaat voor de provincies Brabant en Limburg de komende jaren 8000 extra laadinstallaties voor elektrische personenauto’s. De provincies verwachten dat het aantal elektrische auto’s tot 2030 meer dan vijftien keer zo groot wordt.

Groei 

Noord-Brabant en Limburg tellen nu nog respectievelijk 19.600 en 2.500 volledig elektrische personenauto’s. De komende vijf jaar zal dit meer dan verdrievoudigen, en daarna gaat de groei alleen maar harder, zo blijkt uit een rapport van adviesbureau APPM.

 

Proactief

In veel gemeenten worden nieuwe laadpalen meestal pas geplaatst na een aanvraag van burgers als ze een nieuwe auto hebben gekocht. In het nieuwe contract met Vattenfall willen de provincies een meer proactieve benadering, zodat bestuurders al een laadpaal in de buurt hebben voordat de nieuwe auto is geleverd.

 

Laadbehoefte

De provincies en Vattenfall gaan daarvoor gebruik maken van het SparkCity-model, waarmee de laadbehoefte per gebied kan worden bepaald. Met gemeenten, inwoners en netbeheerder Enexis wordt dan een plan gemaakt voor een effectieve uitrol van de laadpaalinfrastructuur, waarbij de verwachte behoefte aan palen als basis wordt gebruikt. Zo kan ook beter rekening worden gehouden met de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk ter plekke. Bovendien hoeven automobilisten die overschakelen naar elektrisch rijden vaak zelf geen aanvraag voor een laadpaal meer in te dienen.

 

Innovatie

De infrastructuur moet ook innovatiever worden. Zo kan het netwerk slim laden door gebruik te maken van extra zon- of windstroom als de weersomstandigheden gunstig zijn. Daarnaast kunnen gebruikers straks kiezen van welke energiemaatschappij aan de laadpaal de stroom moet worden afgenomen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
Jan# Of een parkeerplaats meer, maar jij rijdt vast op benzine. Echt jammer is een laadplaats in een betaaldparkeren zone, echt gezien hoor b.v. in Groningen, daar mag Jan niet staan en Hans wil daar echt niet een paar uur gaan laden, daar heeft een ambtenaar het nog niet helemaal begrepen, haha.
Door Jan op
Elke laadplek betekent weer een parkeerplaats minder....

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners