Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Utrecht verliest regie eigen vervoersregio

Tot grote verbazing en teleurstelling van de gemeente Utrecht heeft het ministerie besloten om de stad buiten de vervoersregio te houden en na 2015 de regie bij de nieuwe superprovincie te leggen.

19 juni 2013

De gemeente Utrecht is verbaasd en teleurgesteld over de keuze van het ministerie om de stad buiten de vervoersregio te houden en de regie na 2015 bij de nieuwe superprovincie te leggen.

Regie bij superprovincie
Het kabinet heeft besloten om de Bestuursregio Utrecht op te heffen en geen nieuwe vervoersregio in het leven te roepen waar de gemeente Utrecht of omliggende gemeenten in kan plaatsnemen. De regie over wegen, dienstregelingen en investeringen in openbaar vervoer moet bij de nieuwe superprovincie komen te liggen.

Alleen Utrecht niet in vervoersregio
Opvallend is dat voor Amsterdam-Almere wel een nieuwe vervoersregio wordt opgericht, net als voor de gemeenten Rotterdam en Den Haag. Dat is tegen het zere been van de Utrechtse wethouder Frits Lintmeijer (GroenLinks) die dit oneerlijk noemt. Jaarlijks wordt 100 miljoen euro in de vervoersregio Utrecht gestoken en daar wil hij invloed op houden.

Utrecht is drukste ov-plek
Het bericht van het ministerie kwam na een discussie die al heel lang loopt, vertelt Lintmeijer. ‘Ze konden kiezen uit verschillende opties. Dit was er een van. In die zin was de uitkomst niet verrassend, maar we zijn er wel teleurgesteld en erg verbaasd over dat de minister geen oog heeft voor de bijzondere positie van utrecht als drukste openbaar vervoersplek van Nederland met een enorme dynamiek.

Utrecht heeft ook eigen trambedrijf
Het feit dat de andere steden van de G4 wel invloed op hun eigen vervoersregio houden verklaart Lintmeijer zij eigen trambedrijven hebben. ‘Maar die heeft Utrecht ook, al is het op kleinere schaal. Er zitten ook politieke afwegingen achter.’ Toch rekent Lintmeijer op meer begrip van de Kamer. ‘De Kamer kan een andere opvatting hebben.’

Hele gekke beslissing
Zorg van Lintmeijer is dat besluiten over openbaar vervoer en het regelen van ov-zaken straks niet meer in de regio gebeurt. ‘Dat zou dan bijvoorbeeld in Lelystad gebeuren, zo ver bij ons vandaan. Ik vind het een hele gekke beslissing om de regie dan bij een provincie te leggen die nog niet eens bestaat. We hebben het hier over een dubbele terminal.’

Alle opties onderzoeken
Wellicht dat de goede contacten met Amsterdam nog kunnen helpen om het tij voor Utrecht te keren. ‘In de discussies hierover binnen de G4 waren geen grote verschillen van mening. Natuurlijk heeft ieder wel zijn eigen belang. Misschien dat we ook in G4-verband nog iets tegen deze beslissing kunnen doen. We onderzoeken alle opties.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie