Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Utrecht trots op 'grootste stalling ter wereld'

Tokio verbleekt bij 12.500 stallingsplaatsen onder Utrecht CS, denkt wethouder Victor Everhardt

25 juni 2013

Tokio verbleekt straks bij Utrecht. De Japanners kunnen met wat aan elkaar geknutselde gebouwen in hun grootste stalling zo’n achtduizend fietsen kwijt. Utrecht overtreft dat straks ruimschoots met 12.500 fietsparkeerplekken in één stalling. Wethouder Victor Everhardt, verantwoordelijk voor het stationsgebied: ‘We kunnen met recht zeggen dat wij de grootste fietsenstalling ter wereld gaan bouwen.’

Totaal 33.000 stallingsplekken

Utrecht is trots, zegt Everhardt, maar deze ambitie is ook noodzakelijk voor het goed laten functioneren van het station en de stationsomgeving. ‘We willen de fiets alle ruimte gaan bieden en dat betekent dat we de duizenden fietsende treinreizigers een goede plek moeten bieden. In totaal hebben we straks rondom het station 33.000 stallingsplekken.’ Dat zouden er precies genoeg moeten zijn voor alle fietsers in dat gebied, heeft de gemeente becijferd. Overlast van fietsen in de openbare ruimte moet hierdoor sterk verminderd worden.

Ook doorgaand fietsverkeer

De ondergrondse stalling komt te liggen onder het nieuwe stationsplein, dat Utrecht CS straks verbindt met het vernieuwde Hoog Catharijne en de binnenstad. Op een animatiefilmpje is te zien dat de roodgekleurde fietspaden in de stalling ook te gebruiken zijn voor doorgaand fietsverkeer.

Sociale veiligheid en bereikbaarheid

Everhardt, die zelf dagelijks op weg naar zijn werk door het stationsgebied fietst, ziet zich er al doorheen racen. ‘Om echt een kwaliteitsslag en schaalsprong te realiseren, moeten we het professioneel aanpakken: Veel aandacht voor sociale veiligheid en bereikbaarheid, snel kunnen parkeren en je weg vervolgen, met de trein, de bus of straks de nieuwe Uithoflijn. Dat hoort bij de ambitie van dit college om fietsstad van Nederland te zijn en bij de groei van Utrecht naar 400.000 inwoners.’

Automobilist gedoogd

En de automobilisten? Het is niet de bedoeling om die definitief te weren uit de stad, zegt Everhardt. ‘Maar de kijk op bereikbaarheid van binnenstedelijke gebieden is nu wel anders dan toen we in de jaren zeventig Hoog Catharijne bouwden. Toen hadden we de primeur van de kortste snelweg, met die twee-keer-tweeautobaan eronderdoor. Die tijd is voorbij. Je kunt met de auto straks nog steeds in het centrum van Utrecht komen – er wonen ten slotte ook mensen – maar we geven voorrang aan fietsers en voetgangers, de automobilist wordt gedoogd.’

Investering door derden betaald

De totale investering in het project Stationsplein oost – voor de stalling, het plein en nieuwe infrastructuur voor de tram – bedraagt 200 miljoen euro. Het grootste deel daarvan wordt betaald door derden, zoals de NS, Prorail en vastgoedbelegger Corio. De gemeentelijke bijdrage is circa 16 miljoen euro. Stationsplein oost is een deelproject van de grootschalige herinrichting van het stationsgebied, waar onder andere ook een nieuw Stadskantoor komt en een nieuw Jaarbeursplein met een megabioscoop, casino, kantoren en een hotel.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie