Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Utrecht meest lawaaiige gemeente

De gemeente Utrecht scoort het slechtst qua geluidsoverlast, blijkt uit onderzoek naar omgevingslawaai, meldt KRO-NCRV.

21 september 2019
lawaai.JPG

De gemeente Utrecht scoort het slechtst qua geluidsoverlast, blijkt uit onderzoek naar omgevingslawaai, meldt KRO-NCRV

Grootste herriemaker
Uit een vergelijking van De Monitor en Pointer, platform voor datajournalistiek, blijkt dat van alle Nederlandse gemeenten Utrecht de grootse herriemaker is. Gemeenten zijn verplicht om iedere vijf jaar de geluidsbelasting in kaart te brengen. Het Europees Milieuagentschap verzamelt die cijfers. Daaruit blijkt dat 20 procent van de bewoners in Utrecht en omliggende gemeenten, zoals Nieuwegein en Houten, wordt blootgesteld aan niveaus van 55 tot 60 decibel per dag. Dat maakt Utrecht, in vergelijking met andere gemeenten, de meeste lawaaiige plek van Nederland.

Amsterdam in middenmoot

Hilversum staat op de tweede plaats, Amsterdam staat opvallend genoeg in de middenmoot en de minste geluidsoverlast wordt gemeten in Almere. In oktober publiceerde de Wereldgezondheidsorganisatie WHO het dringende advies aan overheden om omgevingslawaai drastisch te verminderen. Een op de drie Nederlanders wordt dagelijks blootgesteld aan niveaus die volgens de WHO onverantwoord hoog zijn. Het wetenschappelijk bewijs voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten is inmiddels zeer sterk.

Overlijden

Het Europees Milieuagentschap schat dat jaarlijks 12.000 Europeanen voortijdig overlijden aan door lawaai veroorzaakte hart- en vaatziekten. Op basis van de gemeentecijfers over blootstelling aan verkeerslawaai schatten de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) en deskundigen van de GGD dat zo'n 80.000 mensen ernstig in hun slaap worden verstoord. Rond de duizend Nederlanders ontwikkelen hart- en vaatziekten. Circa 80 mensen per jaar gaan eerder dood door verkeerslawaai.

Alle wegen

In een reactie aan De Monitor laat de gemeente Utrecht weten: ‘In Utrecht nemen we maatregelen om geluidshinder zo veel mogelijk te voorkomen. Zo gaan we bij het vervangen van wegdek wel voor stil asfalt, stimuleren we schonere en stillere vervoersmiddelen en hanteren we voor nieuwbouwgebieden strengere geluidsnormen dan de wet vraagt.’ De verklaring zoekt de gemeente bij de manier waarop geluidshinder in kaart wordt gebracht. Bij geluidsmetingen nemen we ook alle wegen in de stad mee (niet alleen het hoofdwegennet), iets wat niet alle overheden doen.'

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toine Goossens
Een bblabla verhaal om meer kijkers naar de uitzending te trekken. Meer is dit niet. Van enig onderzoek is geen sprake. Het is de wereld in geslingerd door NSG, de Nederlandse Stichting Geluidshinder. Dat is een ANBI stichting, een belangenorganisatie en voldoet op generlei wijze aan de eisen die aan wetenschappelijk onderzoek worden gesteld. De enige in Nederland die daar betrouwbare uitspraken over kan doen is het RIVM. Haar onderzoek volgt in het komende jaar.



Voor NSG hebben enkele journalisten van Pointer wat gegevens bij elkaar gezet. Die komen van één medewerker van de Apeldoornse GGD. Die heeft daar een programmaatje voor gemaakt. Er heeft geen wetenschappelijke publicatie plaats gevonden. Deze medewerker heeft naast zijn baan een adviesbureau G…… Natuur en Milieu, dat in opdracht akoestisch onderzoek doet. Een helder dubbele petten feit. Zou dat programmaatje soms privé eigendom zijn?



Pointer legt verantwoording af over de gebruikte termen.



1. Pointer en Groenewold gaan uit van de WHO begrippen. Die hebben geen enkele status. Voor geluidshinder geldt een EU richtlijn, waar de Nederlandse wetgeving van is afgeleid. Nederland is verplicht die richtlijn te volgen.

2. P. en G. tellen dag- en nachtwaarden bij elkaar op, om vervolgens zelf te onderkennen dat dat een positieve fout naar boven veroorzaakt. Onwetenschappelijker kan niet.



De EU richtlijn is 10 dB hoger dan het advies van de WHO, namelijk 63dB. Wat is namelijk geluid en wanneer is het schadelijk of hinderlijk?

Schoonenberg hoorsupport publiceert op haar website een onthutsende grafiek over hoe hard een decibel klinkt. Dat valt reuze mee; een stofzuiger produceert 70 dB. Dat is ruim boven de streefwaarde van 63 dB. (De dB schaal is een logaritmische schaal 73 dB is 10 maal zo luid als 63 dB!) https://www.schoonenberg.nl/meer-over-beschermin …



Het ervaren van de hardheid van geluid is zeer subjectief. Er zijn grote verschillen tussen mensen, net als bij het ervaren van pijn. Niet de schadelijkheid is het thema, maar de ervaren hinderlijkheid. Dat is maatschappelijk van belang, maar is geen grond voor wet- en regelgeving.



Wet- en regelgeving houden alleen rekening met vastgestelde of vast te stellen schade. Laten we dat vooral zo houden. Als de gehinderden het nog meer voor het zeggen krijgen, belanden we in een politiestaat.
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Volgens de begroting 2018 en 2019 van de gemeente In Utrecht staat de teller qua geluidsoverlast op 29 respectievelijk 27% van de bevolking die continu geluidsoverlast ondervinden. Niet alleen van verkeer, maar ook vanwege renovaties aan wegen en oudere woningen.
Advertentie