Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Utrecht heeft geen moeite met uitstel verbreding ring

De gemeente Utrecht heeft geen moeite met de beslissing van de Raad van State dat de ring rond Utrecht voorlopig niet verbreed mag worden. De recente stikstofuitspraak van de Raad van State is ook van toepassing op de A27 en A12-verbreding, zo blijkt uit de uitspraak vandaag. Minister Cora van Nieuwenhuizen noemt het besluit in een reactie een 'zware tegenvaller.'

17 juli 2019
beeldbank-rws---lunetten.jpg

De gemeente Utrecht heeft geen moeite met de beslissing van de Raad van State dat de ring rond Utrecht voorlopig niet verbreed mag worden. De recente stikstofuitspraak van de Raad van State is ook van toepassing op de A27 en A12-verbreding, zo blijkt uit de uitspraak vandaag. Minister Cora van Nieuwenhuizen noemt het besluit in een reactie een 'zware tegenvaller.'

Leefbaar

In de stad was de weerstand tegen de plannen van het rijk altijd al groot. ‘Stikstof heeft grote impact op de bodem en natuur. Het is goed dat de rechter vanuit deze invalshoek naar geplande projecten kijkt,’ aldus wethouder Lot van Hooijdonk (Mobiliteit) in een reactie. Volgens de gemeente is een verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet nodig. ‘Utrecht groeit tussen nu en 2024 van 350.000 naar 400.000 inwoners. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, zijn slimme mobiliteitsoplossingen nodig.’

Verheugd

De Kerngroep Ring Utrecht (KRU), een samenwerkingsverband van bewonersgroepen, natuur- en milieuorganisaties en een van de bezwaarmakers, is zeer verheugd met het besluit. 'Wij zijn blij en tevreden met deze uitspraak', aldus woordvoerder Jos Kloppenborg. 'De verbreding zoals deze is voorgesteld, is hiermee van de baan. Ik kan me voorstellen dat de minister nu weer zint op een nieuw plan, maar dat lijkt me niet slim. Ze moet dan opnieuw een tracébesluit maken, waartegen dan weer bezwaar zal komen.' Volgens de KRU is het beter als de minister met de gemeente en provincie om tafel gaat om een plan op te stellen dat zorgt voor 'goede bereikbaarheid en tegelijk de natuur ontziet', aldus Kloppenborg.

Teleurgesteld

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat reageert teleurgesteld. 'De verbreding van de wegen bij Utrecht, de draaischijf van ons wegennet, is erg belangrijk voor de doorstroming van het drukke verkeer in Nederland, en voor de verbetering van de verkeersveiligheid op de Ring Utrecht', zegt het ministerie en benadrukt dat er meer natuur in de plaats komt voor het project. 'Er zijn meer en hogere geluidsschermen voorzien en er komt een groene verbinding over de A27.'

PAS

De verbreding van de Ring Utrecht is van groot belang voor het kabinet. Het project werd genoemd in het regeerakkoord. De plannen waren gebaseerd op het Programma Aanpak Stikstof (PAS), maar in mei zette de Raad van State een streep door dat programma.(ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Gerard
Zo kennen we Lot van Hooijdonk weer. Niet in staat om überhaupt een goede OV-verbinding als de Uithoflijn normaal te realiseren. Fout op fout. Blunder op blunder. Maar zij blijft zitten. En dan nu zeggen dat er slimme mobiliteitsoplossingen nodig zijn.... Tja; Lot zal ze niet zonder gigantische tekorten realiseren in ieder geval.
M. Sanders
Waarom altijd de vervuiler tegemoetkomen? Laat de automobilisten in dit geval zelf een oplossing verzinnen om uit de file te blijven. Een baan dichtbij huis, OV etc. Wegen verbreden is sowieso niet de oplossing omdat het uiteindelijk toch weer dicht slipt. Je nodigt alleen nog meer verkeer uit op deze weg. Bovendien zijn bomen van essentieel belang voor onze gezondheid. Dat zou het ministerie van Infrastructuur toch ook moeten weten in een tijd waarin we onderhand wel weten dat we niet nog meer stikstof kunnen behappen. Een beter en goedkoper OV zou heel welkom zijn. Investeer het geld daarin!
Wottsjer
Er zullen nog een aantal uitspraken als deze nodig zijn vooraleer er op de Rijnstraat, de vroegere Plesmanweg, echt eens iemand begint met het denken dat het wellicht anders moet, héél anders.

En met een minister als Mona van Nieuwenwegen met vooral asfaltambities, naast premierschap natuurlijk, valt er vast ook al weinig anders te verwachten, of?
Advertentie