of 59162 LinkedIn

'Uitbreiding Lelystad Airport komt er nooit'

Raadslid Vermast (GroenLinks) vindt dat het college de raad had moeten informeren over het loslaten van kaders over vliegtuiglawaai bij Airport Lelystad.

Uitbreiding van het aantal vluchten boven Lelystad leidt tot onaanvaardbare overlast, meent het Drontense raadslid Paul Vermast (GroenLinks). Hij gaat raadsvragen stellen aan het college. Want hoe kon het gebeuren dat een jarenlange voorwaarde over toegestaan vliegtuiglawaai van Lelystad Airport zomaar van tafel is verdwenen?

Raad informeren
Volgens Vermast had het college de raad moeten informeren over dat zij en andere gemeenten aan de Alders Tafel buiten de vastgestelde kaders uit 2004 voor vliegtuiglawaai aan het spreken waren. ‘Door die kaders los te laten is een veelvoud van het aantal vluchten mogelijk’, aldus Vermast. Afgelopen vrijdag presenteerde kabinetsadviseur Hans Alders zijn advies over de toekomst van Lelystad Airport na overleg met betrokkenen aan de Alders Tafel. Hij adviseerde van Lelystad Airport een toeristische luchthaven te maken met maximaal 45.000 vluchten per jaar.

Onverkoopbare woningen
Volgens Vermast krijgt de gemeente Dronten bij deze uitbreiding te maken met een onverantwoorde hoeveelheid overlast. ‘Een aanvliegroute zou over een Drontense woonwijk in ontwikkeling komen. Die wordt daardoor minder aantrekkelijk. We adverteren met rust, ruimte en groen, maar die eerste term kan dan worden geschrapt. Het zal de verkoop van woningen geen goed doen en de woningen van mensen die er al wonen worden onverkoopbaar.’

Zware metalen

Vermast wijst op een kernbesluit uit 2004 waarin Lelystad Airport een zakenvliegveld zou blijven met minder vliegbewegingen en ver van de woonkernen. ‘Nu gaat een aanvliegroute over de Oostvaardersplassen en een over Dronten. Die zorgen voor ernstige geluidshinder. De luchthaven wordt ook een probleem voor een school voor biologisch-dynamische landbouw in het gebied. Als daar straks zware metalen neerslaan is daar weinig biologisch meer aan. Gelukkig vond ook Alders dat deze risico’s nog moeten worden onderzocht. Wij vinden dat alle gevallen van overlast moeten worden onderzocht.’

Meer banengroei door Oostvaarderswold
Gemeenten zouden de voorwaarden voor de toegestande hoeveelheid vliegtuiglawaai hebben laten vallen vanwege de verwachte banengroei door uitbreiding van de luchthaven. ‘Wij vinden dat ook belangrijk, maar banengroei bereik je niet door een zesde baan voor Schiphol te worden. Uitbreiding van Lelystad Airport zou 1500 banen moeten opleveren. De aanleg van het Oostvaarderswold, dat onlangs is afgeschoten, zou 6200 banen opleveren. Bovendien zorgt dat niet voor aantasting van de leefomgeving, maar juist voor een verbetering.’

Herrie, stank en overlast
Toch verwacht Vermast niet dat de uitbreiding van Lelystad Airport er ooit gaat komen. Hij denkt dat onder meer de uitbreiding van vliegveld Charles de Gaulle in Parijs een grote bedreiging wordt voor Schiphol. ‘Als daardoor het aantal passagiers op Schiphol afneemt, zal de noodzaak voor verplaatsing van vluchten naar Lelystad ook afnemen.’ Volgens Vermast leidt uitbreiding van Lelystad Airport enkel tot ellende. ‘Herrie, stank en overlast is het enige dat Dronten ervan terugziet. Iedereen die iets anders zegt, praat onzin.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jan (ondernemer) op
Paul vermast is inderdaad weer een linkse met idealistische ideeen en enorm ver weg staat van de werkelijke wereld/maatschappij. Uitbreiding Airport Lelystad is namelijke een unieke kan die veel meer dan 1500 banen gaat creeeren. en dat weten we allemaal. het zal de regio een enorme boom geven, modern maken zodat het mee kan komen en daarnaast kan groeien in deze moeilijke tijd. ik weet niet of de heer Mast ooit wel eens zelf op Charles de Gaulle in Parijs geweest? een dramatisch en chaotiisch vliegveld dat nooit aan schiphol zal kunnen tippen. Hopelijk wordt dhr Mast eens wakker en komt hij er achter dat hij alleen maar onrust aan het stoken is puur uit eigenbelang om in de belangstelling te komen en er zo zelf beter van te worden. Typisch (s)linkse politiek ...!!!
Door Gerrit op
Wat een procedures, al jaren wordt er wat af vergadert, de ene procedure na de andere. Ik wil niet zeggen dat we over een nacht ijs moeten gaan maar zoals de politiek nu bezig is snijd geen hout. Met name vanuit de tegen hoek "links" worden er altijd bezwaren geuit. Ben zelf bewoner van het gebied waar dit raadslid voor opkomt, maar dit ligt op een dusdanige afstand van de luchthaven dat vliegtuigen hierom heen kunnen vliegen.
Neem als voorbeeld de luchthaven Weeze, vlak bij Nijmegen in Duitsland. Deze luchthaven ligt ingesloten door de luchthavens van Düsseldorf en Munster en heeft voor een enorme economische boost in deze regio gezorgd. Denk met name aan het aantal banen dat dit gaat opleveren. Politiek wordt eens wakker en ga voor vooruitgang van onze provincie!
Door Jorg Jacobs (Milieudefensie-Lelystad) op
De heer Alders heeft in zijn rapport aangegeven dat naast Schiphol Airport (en Rotterdam Airport dat nu al helemaal vol zit en niet verder kan groeien) alleen Eindhoven Airport vanuit zijn eigen regio een zelfstandig achterland heeft met een vraag naar luchtvaartvluchten.
Lelystad Airport heeft geen vraag vanuit de eigen regio en zal dus slechts als bijwagen en zesde baan van Schiphol vluchten uitvoeren voor randstedelingen die willen vliegen.
Schiphol is altijd verder gegroeid, maar nu heeft het kabinet besloten dat er een grens aan die groei op Schiphol komt en dat ongeveer 10% van de vluchten van Schiphol moeten worden uitgeplaatst naar plekken waar nu nog totaal geen vliegtuigoverlast is.
Zo heeft het kabinet aan Eindhoven gevraagd om 35000 vluchten op te vangen, maar daar wou Eindhoven niet aan meewerken vanwege de verwachte overlast. Toen heeft het kabinet een rapport/onderzoekje op laten stellen met de strekking dat er in de eigen regio rond Eindhoven al behoefte bestaat aan 25000 vluchten. Daarop heeft Eindhoven eieren voor zijn geld gekozen en toch maar ingestemd met uitbreiding op het reeds bestaande vliegveld Eindhoven Airport, onder voorwaarde dat het dan maximaal 25000 vluchten mogen worden.
Voor de overige uit te plaatsen vluchten van Schiphol moet er dan dus worden uitgeweken naar een andere plek. Voor die andere plek heeft het kabinet zijn oog laten vallen op de recreatieve luchthaven Lelystad Airport. Lelystad Airport moet dan nog wel worden opgewaardeerd tot een luchthaven voor grote vliegtuigen en de recreatieve vliegtuigjes moeten dan ook nog even vertrekken naar een andere plek in Nederland (bijvoorbeeld de Noord-Oost-Polder?). Dan krijgt Lelystad op korte termijn minimaal 25000 vluchten voor grote vliegtuigen, met uitzicht op verdere doorgroei naar 45000 vluchten in 2020 (en er is door Alders ook al even gekeken of daarna doorgroeien naar 90000 vluchten nog mogelijk is en dat is volgens hem ook totaal geen probleem).
De enige manier waarop je dit nog kunt tegenhouden is als je de provincie Flevoland en alle afzonderlijke gemeenten in Flevoland weet te overtuigen dat uitbreiding van Lelystad Airport slecht is voor de hele regio en dat ze die 10% overlast beter in de Randstad kunnen houden want daar valt 10% extra overlast toch niet op (want iedereen die er last van had was toch al verhuisd naar de 'rustige, ruime, groene en stille' flevopolder).
Maar de provincie en gemeenten zijn juist voorstander van uitbreiding van Lelystad Airport omdat ze denken dat dat leidt tot een enorme werkgelegenheid. Maar dat is helaas een fabeltje wat Schiphol Airport verspreid met ondersteuning van allerlei dubieuze rapporten/onderzoekjes en erg veel lobbywerk/geld. In het rapport van Alders staat namelijk een prioriteitenlijstje voor Schiphol met 5 punten. En de eerste prioriteit voor Schiphol heeft het behouden van de intercontinentale/internationale hub-functie, want de overstappende transferpassagiers zijn erg lucratief voor Schiphol omdat die uit verveling tijdens hun wachttijd op de aansluitende vlucht erg veel geld uitgeven in de dure winkels en restaurants van de vastgoedbeheerder Schiphol. De vijfde prioriteit voor Schiphol hebben de vakantiecharters, dus die plaatsen ze graag uit naar Lelystad. Maar dat is nog lang niet genoeg om het gewenste aantal uit te plaatsen vluchten te halen, dus wordt ook de vierde prioriteit van Schiphol uitgeplaatst naar Lelystad en dat zijn de vrachtvluchten die erg veel lawaai overlast veroorzaken. En heel misschien wordt dan ook nog iets van de derde prioriteit van Schiphol overgeplaatst naar Lelystad en dat zijn dan de 'low-cost-carriers' zoals EasyJet en RianAir. Deze drie categorieën met de laagste prioriteit voor Schiphol leveren wel veel overlast in de flevopolder, maar helaas nauwelijks werkgelegenheid voor de inwoners van Flevoland. Bij deze drie categoriën gaat het namelijk allemaal om 'prijsvechters' die zo min mogelijk personeel gebruiken en zo min mogelijk service verlenen. Als passagier kom je met de auto aanrijden, je parkeert (betalen!), checked zelf in bij een digitale automaat (want aan een balie kost personeel) en gaat met je handbagage aan boord van het vliegtuig (baggagekoffer voor in het baggageruim kost flink extra geld per kilogram), tijdens de vlucht krijg je geen maaltijd of drinken (tenzij je daar flink voor betaald want het bedienendpersoneel en het extra gewicht moet betaald worden). Winkels, restaurants en andere service-verlenende bedrijven met personeel zullen op Lelystad Airport ook niet ontstaan, want na terugkomst stapt de luchtreiziger meteen weer in zijn auto en rijdt direct naar huis over de A6.
De verschillende gemeenteraden zijn al wel een beetje bang dat de inwoners gaan klagen over geluidsoverlast maar tot nu toe realiseren ze zich nog onvoldoende de uitwerking die het gaat krijgen. Hopelijk worden ze nog wijs voordat het allemaal al in kannen en kruiken is en niet meer terug te draaien valt. De gemeente Dronten heeft nu al een voorbehoud gemaakt omdat de route precies over de nieuwe woonwijk Dronten-West loopt, maar dat wist de gemeenteraad natuurlijk al lang (daarom hebben ze ook als een haas de woningbouwkavels in Dronten-West verkocht toen de mensen zich daar nog niet realiseerden wat hun boven het hoofd hing en de huizen toen nog een goede prijs opleverden omdat de economie nog mee zat). De bewoners van Almere-Hout protesteren ook al heel lang tegen de uitbreiding van Lelystad Airport omdat de route ook precies over hun villa's loopt. bovendien wil Almere eigenlijk het gebied tussen Almere-Hout en het geplande trace van OostvaardersWold/Grote-Trap nog vol bouwen met luxe-woningen vanwege de schaalsprong van Almere. Zeewolde maakte eerder ook al bezwaar tegen de uitbreiding omdat de uitvliegroutes aanvankelijk precies over de bebouwdekom van Zeewolde waren geplanned. In Lelystad is ook nog niet iedereen in slaap gesust door de geruststellende woorden van de voorstanders. Want momenteel staat er een belangrijke uitvliegroute geplanned direct-rechtsaf-naar-het-noorden (dwars over de Oostvaardersplassen). En met die route waait bij de overheersende wind uit westelijke richtingen al het lawaai over de gehele bebouwdekom van Lelystad. Met name voor de aan het open water gelegen woonwijk Lelystad-Haven, villawijk Hollandse-Hout en de woonwijken aan de kust zal dat een totaal andere beleving geven dan de huidige stilte.
Door theo op
wat een geklets al jaren!! laat komen die uitbreiding in alle landen om ons heen zie je een verschuiving naar kleine vliegvelden rondom grote steden lelystad is ideaal centraal gelegen on 60 km van alle steden
en het word tijd dat men in den haag eens een keer aan lelystad denk na jaren het ondergeschoven kindje te zijn geweest door gaan volgend jaar vliegen!!!
Door Jan (genieter) op
Ten aanzien van de kreet "rust, groen en ruimte" die te loor gaat door de expansiedrift van een kleine groep mensen ben ik het geheel eens met het Drontense raadslid. De houding van de AlbersTafel vind ik onbegrijpelijk. Iedereen kan zien dat de prijzen van aardolieproducten blijven stijgen. Voorlopig houden regeringen zich nog aan de afspraak geen accijns te heffen op kerosine maar de vraag is hoe lang dit standpunt nog houdbaar is. Zeker in tijden van economische malaise en toenemende overheidstekorten. De burger is zo'n beetje "uitgeknepen" en daar valt niet zo erg veel meer te halen. Logisch lijkt het dan dat ook de vliegtuigbrandstof niet meer aan de accijns kan ontkomen. Gekoppeld aan de steeds stijgende prijzen zal het vliegen op termijn steeds duurder worden. In dit licht is het misschien verstandig wat minder hard van stapel te lopen en een hoop onverstandige investeringen niet te doen. Dat scheelt een hoop geld en dat geeft in de polder ook weer de rust die in de partijprogramma's veelal bovenaan op het streef lijstje staan.
Door Hirundea op
Baan Eelde (Groningen) wordt verlengd voor grotere vliegtuigen, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht hebben er één en straks ook Twente met een eigen luchthaven. Kortom Nederland gaat te onder aan vliegvelden. Een toekomstig economische luchtbel. Ik neem binnenkort goedkoop het vliegtuig vanaf Dusseldorf. Geen duur gedoe met alle belastingen en toeslagen.
Door wijnschenk (eigenaar) op
Wat een negatieve onzin weer van links
Altijd tegen economische ontwikkeling
Vleigen maakt geen lawaai !!!???? U maakt lawaai.
Door Medialoek (Inwoner van nederland) op
Luchtvaart is een belangrijke economische motor voor heel Nederland.
Het kan toch niet zo zijn dat dat betekent de lusten voor heel Nederland maar de lasten zijn voor het westen?
Door Laurens op
@ Gerard Jan: het zou wel eerlijker zijn om te melden dat het noemen van een gemiddelde groei het beeld vertekent, want juist de laatste tijd is die groei er uit. Niet verwonderlijk, want door de prijzenstijging van fossiele brandstoffen gecombineerd met een economische crisis zal het aantal passagiers afnemen.
Door Gerard Jan de Ruiter op
Er is al jaren een constante gemiddelde groei van de luchtvaart van 5 % per jaar.Een groei die gedragen wordt door een groot deel van de bevolking dat regelmatig vliegt voor werk, studie of vakantie. Dat impliceert dat op enig moment Schiphol vol is. En dan moet je wel ergens anders gebruik gaan maken van een vliegveld. Lelystad is daarbij een voordehand liggende keuze, dichtbij de Randstad, en relatief weinig overlast. Als het Drontense raadslid dit niet wenst, moet hij starten met het overtuigen van de bewoners van de polders niet langer gebruik te maken van het vliegtuig. Zo lang ze dat wel doen, zijn zij zelf de veroorzakersvan de overlast.