Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Tweerichtingrotondes Den Bosch niet onveiliger

Fietsers mogen twee kanten op rijden. Dat voorkomt spookrijden en leidt nauwelijks tot ongelukken, zegt de gemeente.

05 juli 2012

De zes rotondes waar fietsers in twee richtingen mogen rijden blijven gehandhaafd in ’s-Hertogenbosch. Volgens de gemeente voldoen de rotondes aan de eisen en zijn ze veilig.

Voorkomt spookrijden

Het idee achter de tweerichtingrotondes is dat fietsers niet drie keer een drukke weg over hoeven steken. Dit scheelt veel wachttijd en voorkomt spookrijden, volgens de gemeente. Na vragen van de VVD-fractie heeft het college een onderzoeksbureau de veiligheid van de rotondes in kaart laten brengen.

Nauwelijks ongelukken

Daaruit blijkt dat de zes rotondes voldoen aan alle eisen en grotendeels voldoen aan de richtlijnen. Bovendien gebeuren er nauwelijks ongelukken. ‘Enkele rotondes hadden bijvoorbeeld nog geen pijlen op het fietspad en een waarschuwingsdriehoek op het wegdek’, licht een gemeentewoordvoerder toe. Die maatregelen vallen onder de aanbevolen richtlijnen. Naar aanleiding van het onderzoek heeft het college wel besloten dat in 2012 alle zes de rotondes ook moeten voldoen aan de richtlijnen.

Fietsstad 2011

’s-Hertogenbosch heeft niet onderzocht hoe gebruikers de rotonde ‘ervaren’. Maar het is volgens de woordvoerder niet voor niets dat de gemeente in 2011 door de Fietsersbond is uitgeroepen tot Fietsstad van het jaar. Wijkbewoners vragen overigens wel aandacht voor automobilisten die niet goed opletten bij de rotondes, ondanks de opvallende waarschuwings- en voorrangsborden, meldt de gemeente.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan / adviseur
En dit is nieuw????? In de praktijk is dit elke rotonde in Nederland. Dit zullen de eerste rotondes zijn waar het echt mag. Fietsers zoeken altijd de kortste weg...! En als er eentje aangereden wordt, is de automobilist altijd de pineut. Dus waarom formaliseren??
Rob / adviseur milieu en ruimte
Ik verwonder mij over een overheid die handelt op basis van 'If you can't beat them, join them'. De hire gevolgde neiging 'regels' te aanvaarden die fietsers in de praktijk ontwikkelen is te gek voor woorden. Al jarenlang is het 'goed gebruik' onder fietsers om géén richting aan te geven. Daar sta je (ik) dan, als motorrijder/ automobilist, wachtend om rechtsaf te slaan, terwijl een fietser zonder blikken of blozen 'last minute' óók rechtaf gaat - helaas dus zonder richting aan te geven.

Bij de 'moderne' rotonde is het niet-richtinggeven van fietsers echter ge-evolueerd: De fietser - in het algemeen, al! - geeft tegenwoording richting aan als hij/zij meent in doodsnood te verkeren:

'Rechtdoorgaand' geeft deze nl. met vér uitgestrekte arm aan dat hij/zij rechtdoorgaat: Het geheel lijkt mij een uiterlijk signaal van een soort van lamlendigheid, aantonend dat er puur eigenbelang mee gemoeid is. Dat geldt natuurlijk ook voor de automobilisten en motorrijders, 'netjes' richtingaangeven kan nog wel eens gestimuleerd worden omdat deze groepen weggebruikers een kenteken hebben ..

En fietsers die linksom en desverkiezend rechtsom een rotonde ronden, in de praktijk is het gemeengoed. Evenals fietsers die 'tegen de stroom in' een weg 'benutten', ik schrik er vaak al - bijna!! - niet meer van.

En daarin zit nu de kneep. In rustig verkeer is het een 'kleine schrik', maar in drukker en onoverzichterlijker situaties is het regelmatig een 'grote schrik', en bijna-ongelukken kan ik wel van getuigen. Het kan ook niet anders, of anderen zullen wel van echte ongelukken kunnen spreken. Vooral in de donkere uurtjes - wanneer een andere verworvenheid van fietsers zich voordoet, het rijden zonder licht - kan je deze onverantwoordelijke gedragingen er als motorrijder/ automobilist niet bij hebben.

Regelgevers en handhavers hebben echter gelijk als zij stellen dat zij moeten dweilen met de kraan open. De verantwoordelijkheid voor het geheel - met zijn allen hebben we belang bij goed gedrag - zou gevoeld moeten worden door eenieder. Niet dus van 'samen komen we er wel uit', maar 'alleen samen kunnen we er wat van bakken'.
Jan
"en voorkomt spookrijden"

Conclusie als we toestaan dat je tegen het verkeer in mag rijden op de snelweg dan is dat ook goed want dat voorkomt net zo goed spookrijden.



"Wijkbewoners vragen overigens wel aandacht voor automobilisten die niet goed opletten bij de rotondes, ondanks de opvallende waarschuwings- en voorrangsborden, meldt de gemeente."

En dit geeft dus aan hoe veilig het daadwerkelijk is, want het is niet het opletten waar het mis gaat, maar het afwijken van wat normaal is in het verkeer als er een rotonde ligt. Een Rotonde is al een obstakel waar de automobilist op moet letten om veilig in te voegen met fietsers komende van dezelfde kant als de auto's, het wordt er niet veiliger op als hij tevens ogen in z'n achterhoofd moet hebben voor verkeer dat opduikt van de andere kant. Daar helpt borstklopperij over het zo'n grandioze fietsstad zijn echt niet.
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Persoonlijk zou ik dergelijke rotondes als automobilist weren. Heb je goed naar links gekeken word je vervolgens verrast door een fietser van links en omgekeerd. In gevallen van drukte kom je er vervolgens helemaal niet meer overheen tenzij je lef toont en het risico aangaat, want inderdaad zoals Jan zegt, je hebt altijd ongelijk en daar heeft de gemeente hier nog eens eventjes in formele zin de fietser meer ruimte gegeven. Onzin en waanzin zo'n tweeverkeersrotonde, want waarom dan ook niet eenzelfde oplossing voor de auto, wordt het helemaal FUN! En de scooter, die gaat gewoon voor beide mogelijkheden. Wat nog handiger is en een stuk goedkoper, gewoon al die formele regeltjes en toepassingen verwijderen en iedereen zoekt het gewoon lekker zelf uit. Leren we wellicht ook minder aanspraak te maken op de geldende regel die vervolgens toch weer overboord wordt gegooid omdat het een fietser of voetganger betreft. Worden we misschien ook gewoon weer wat socialer en oplettender. Geen onderhoud of beheerkosten, geen toezichthouder nodig...... Tip?
Advertentie