Tweede bierboot voor Utrecht in de vaart
Utrecht breidt het vervoer over water uit van goederen voor de binnenstadse horecabedrijven. Volgend jaar komt de tweede ‘bierboot’ in de vaart, een volledig elektrisch aangedreven vrachtschip.
Bevoorraden
De Havendienst van gemeente Utrecht bracht in 1996 de eerste bierboot in de vaart om het verkeer en de monumentale bruggen en wegen bij de grachten te ontzien van zwaar vrachtverkeer. Aanvankelijk werd de boot alleen door drankhandelaren gebruikt voor het bevoorraden van horecagelegenheden in de Utrechtse binnenstad. Na verloop van tijd kwam daar ook een groothandelscentrum met vers-, koel- en diepvriesproducten bij.
Succes
Het succes van de bierboot is zo groot dat een tweede boot noodzakelijk is. Utrecht onderzoekt nu of naast horecabedrijven ook andere winkels langs de gracht hiermee kunnen worden bevoorraad. Volgens gemeentewoordvoerster Antje Velthuis heeft dat voor ondernemers grote voordelen. ‘Ze kunnen ook buiten de venstertijden bevoorraden. Een vrachtwagen moet voor 11 uur de stad uit zijn, de boot vaart heel de dag.’ Een kraan aan boord van het schip kan de goederen bovendien eenvoudig tot op straatniveau uitladen.
Groene stroom
Volgens de gemeente is de boot die nu met Europese subsidie wordt gebouwd het eerste elektrisch aangedreven schip van Nederland zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Hij wordt opgeladen met groene stroom en kan per keer bijna een complete werkdag varen. Ook de overslag van goederen gebeurt straks met een elektrische kraan.
CO2-besparing
De boot levert in vergelijking met vrachtverkeer een CO2-besparing op van bijna 17 ton op jaarbasis, wat gelijk staat aan elf voetbalvelden bosaanplant, heeft de gemeente becijferd.
Blijft trouwens een uitstekende oplossing.