of 59162 LinkedIn

Turbofiets mag in Gelderland op het fietspad

De provincie Gelderland laat speed-pedelecs op bepaalde trajecten gebruik maken van het fietspad langs de weg. Sinds 2017 moeten de snelle elektrische fietsen, die een snelheid van 45 kilometer per uur kunnen rijden, wettelijk gebruik maken van de rijbaan.

Speed-pedelecs mogen van de provincie Gelderland op bepaalde trajecten gebruikmaken van het fietspad langs de weg. Sinds 2017 moeten de snelle elektrische fietsen, die een snelheid van 45 kilometer per uur kunnen halen, wettelijk gebruik maken van de rijbaan.

Uitzondering

De provincie handhaaft een tijdelijke uitzonderingsmaatregel voor het gebruik van zestien fietspaden na een onderzoek naar de effecten daarvan door adviesbureau Keypoint. Daaruit blijkt dat de speed-pedelecrijder zelf liever gebruik maakt van het fietspad en dat de gemiddelde snelheid op die trajecten niet boven de 33 kilometer per uur komt. Met name de snelle fietsroutes zijn volgens de provincie zeer geschikt voor speed-pedelecs.

 

Probleemgeval

Sinds de introductie op de Nederlandse wegen is de speed-pedelec een probleemgeval. Door de hoge snelheid is het verschil met gewone fietsers te groot en is er een grote kans op ernstig letsel bij een ongeval. Om die reden wordt de turbofiets sinds vorig jaar beschouwd als bromfiets. Het voertuig moet dus voorzien zijn van bijbehorend plaatje en remlichten en bestuurders zijn verplicht een helm te dragen. Bovendien moet er gebruik worden gemaakt van de rijbaan in plaats van het fietspad. Maar voor veel automobilisten is het gebruik van de rijbaan door een voertuig dat lijkt op een fiets verwarrend. En vooral buiten de bebouwde kom kan de snelheid van auto's op 50 kilometer per uur of hoger liggen en dan is het verschil met de speed-pedelec weer te groot. 

 

Maatwerk

‘Er is maatwerk nodig’, stelt Marina van Dijk van de Fietsersbond. De organisatie is in principe blij met de wettelijke maatregel die de speed-pedelec naar de rijbaan dirigeert. ‘Maar er zijn situaties waarin het gebruik van het fietspad veiliger is. Dit zal door wegbeheerders per situatie bekeken moeten worden.’ De uitzonderingsmaatregel van Gelderland past helemaal in het straatje van de Fietsersbond. ‘Gelderland loopt nu voorop, maar het is belangrijk dat ook andere wegbeheerders hiernaar kijken.’ Volgens Van Dijk leidt de toestemming voor slechts bepaalde wegen in Gelderland niet tot meer verwarring. ‘Meestal wordt de speed-pedelec gebruik voor woon-werk verkeer. Gebruikers weten dus wel waar ze op het fietspad mogen rijden en waar niet.’ De provincie Gelderland wil dat er een landelijke aanpak komt met meer passend beleid voor de speed-pedelec.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Krijn op
Een speed pedelec zou, net als de stint, gewoon verboden moeten worden.
Het zijn levensgevaarlijke voertuigen, voor de berijders zelf en voor andere langzame weggebruikers.
Door Fons op
Hulde voor de provincie Gelderland om dit genuanceerder te bekijken dat de veel te rigide bepalingen uit de wet. Ik hoop als bezitter van een speed-pedelec dat dit in heel Nederland een vergelijkbaar vervolg krijgt. Ik heb inmiddels in iets meer dan twee jaar 35.000 kilometer gefietst en mij tweede auto (een oude stinkende diesel) ingeruild voor zo'n milieuvriendelijke fiets. Het is goed voor mijn gezondheid en goed voor het milieu om op deze manier mijn woon-werk verkeer in te vullen. Ik pas mijn snelheid aan op het fietspad, ik draag natuurlijk een helm, ik geef een belsignaal voor ik ga inhalen en ik rijd defensief. En met mij doen vele gebruikers van een speed-pedelec dat.. Natuurlijk zijn er enkele gebruikers die dit niet doen . Hey, die heb je in iedere categorie weggebruikers. Mijn stelregel is dat je niet alles en iedereen over één kam moet scheren en dat je als gebruikers van het fietspad of de openbare weg rekening moet houden met elkaar.
Niet met twee of drie naast elkaar fietsen op een smal fietspad, niet tegen de rijrichting in fietsen, geen koptelefoon dragen met luide muziek zodat je een belsignaal niet kunt horen, goede verlichting op de fiets, reflecterende kleding in het donker, dat valt allemaal onder het begrip rekening houden met elkaar.
Op die manier kan iedereen prima gebruik maken van het fietspad en blijft het veilig.
Dus ik hoop van harte dat dit goede initiatief van de provincie Gelderland en ook van de provincie Overijssel in heel Nederland navolging krijgt
Door D te N (adviseur) op
Wat een negatieve reactie! Klopt ze zijn er eerder dan je bedenkt als automobilist maar de bestuurder van een snelle fiets weet dit zelf ook en rijdt defensief. Ze dragen in ieder geval bij aan vermindering van de uitstoot in het verkeer en hebben daarvoor flink geinvesteerd..
Door Joop (medewerker) op
Speedpedelecs zijn wel een probleem op de fietspaden. De bestuurders van dergelijke fietsen vertikken het om te remmen of in te houden en passeren te pas en te onpas, wat gevaarlijke situaties oplevert. Men rijd gewoon onbeschoft rond met ik, ik en nog eens ik. Verder kom ik dagelijks speedpedelecs tegen die geen plaatje hebben en waarbij geen helm wordt gedragen, maar wel richting de 35km/u rijden over het fietspad. Verder mankeert het sinds de introductie van ledverlichting aan de afstelling van de koplampen. Van de 100 voertuigen (dus ook auto's) wordt ik door ongeveer 90% verblind, je ziet dan even niets meer en vaak wordt in zo'n situatie ook nog eens riskant gemanoeuvreerd terwijl ik niets zie. Voorbeeld, een auto zou moeten stoppen vanwege een obstakel op zijn weghelft, maar doet dit niet en rijd gewoon door waarbij ik dan de berm in wordt geduwd. Andersom heeft men wel een grote mond, even fijn met de lampen knipperen, zie je gedurende een korte tijd helemaal niets meer. Een enkele keer zet ik de zaak dan op de rem, maar het lukt me nooit om verhaal te halen. De oorzaak van veel ongelukken is dat de meeste fietspaden in Nederland niet voldoen aan de wettelijk vastgestelde maximale maten van een fiets. Dit staat gewoon beschreven. Bij wegen voor gemotoriseerd verkeer wordt toch ook rekening gehouden met de wettelijk vastgestelde maten van een motorvoertuig?, waarom dan niet bij de fiets?