of 59318 LinkedIn

Trolleybus zonder bovenleiding

In trolleystad Arnhem rijden vanaf deze week elektrische trolleybussen zonder bovenleiding. De bussen hoeven geen dieselmotoren meer te gebruiken om te kunnen rijden bij wegwerkzaamheden.

In trolleystad Arnhem rijden vanaf deze week elektrische trolleybussen zonder bovenleiding. De bussen hoeven geen dieselmotoren meer te gebruiken om te kunnen rijden bij wegwerkzaamheden.

Accu

De nieuwe trolley 2.0 bussen, die nu worden ingezet op lijn 1 tussen Oosterbeek en Velp, beschikken over een accu waarmee ze minimaal tien kilometer zonder bovenleiding kunnen rijden. Die accu wordt weer opgeladen tijdens het rijden aan de bovenleiding. Ze hoeven dus niet stil te staan ‘aan de stekker’, en kunnen lang genoeg zonder bovenleiding doorrijden om ingezet te worden op regionale lijndiensten. Bovendien kunnen ze schoner rijden om alternatieve routes bij wegwerkzaamheden. Daarvoor hebben de huidige trolleybussen nog gewoon een dieselmotor. Ook de energie van het remmen vloeit terug in de batterij.

 

Leren

De nieuwe bussen zijn bovendien voorzien van een zelflerend managementsysteem: de bus leert waar hij op een route de energie moet afnemen om het gehele traject uit te kunnen rijden.

 

Jubileum

Het Arnhemse trolleynetwerk, uniek in Nederland, viert dit jaar het 70-jarig bestaan. Sinds de start in 1949 is het net gegroeid tot 64 kilometer lang, en bestaat het uit zo'n 270 kilometer bovenleiding en 4026 masten. De 40 trolleybussen vervoeren jaarlijks zo'n 8 miljoen passagiers.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners