Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Trendbreuk: koopavond trekt weer meer publiek

Na jaren van neergang zit de koopavond weer in de lift. Met name de vrijdagavond blijkt succesvol. Wel bestaan er grote verschillen tussen gemeenten.

20 augustus 2018

Na jaren van neergang zit de koopavond weer in de lift. Met name de vrijdagavond blijkt succesvol. Wel bestaan er grote verschillen tussen gemeenten.

Trendbreuk

Dat blijkt uit onderzoek van Bureau RMC onder de 25 grootste gemeenten. Gemiddeld trokken winkelcentra in de eerste helft van dit jaar op vrijdagavonden 9 procent meer bezoekers dan in de eerste zes maanden van 2017. Op donderdagavonden was de stijging 4 procent. De stijging is een trendbreuk. De voorgaande jaren nam het publiek op donderdagavond in totaal met gemiddeld circa 40 procent af. Op de vrijdagavonden daalde het met ongeveer een kwart.

Internetverkoop
De sterk gestegen internetverkoop veroorzaakte de afgelopen jaren een daling van het winkelende publiek. Het gebrek aan bezoekers en sfeer in de binnenstad versterkte die ontwikkeling. Ook besloten steeds meer winkeliers hun zaak op koopavonden wegens gebrek aan klandizie gesloten te houden. Die tendens lijkt nu dus gekeerd.


Tweede kwartaal het best
De betere cijfers over 2018 kwamen hoofdzakelijk tot stand in het tweede kwartaal. Arnhem (+22 procent), Breda (+21) en Zwolle (+20) boekten de sterkte stijging op de donderdagse koopavond. In Den Bosch (donderdag, -21), Emmen (donderdag, -10) en Delft (vrijdag, -10) zette de daling van het winkelende publiek ook in 2018 door.  Veel gemeenten proberen met sfeerbevorderende activiteiten en kortingsacties meer bezoekers naar het centrum te trekken. Ook concentratie van winkels in een kleiner gebied en gedwongen openstelling moet tot meer reuring leiden.

Mythe doorgeprikt
Volgens directeur Huib Lubbers van Bureau RMC wordt met de nieuwe cijfers de mythe doorgeprikt dat openstelling van winkels op zondag de doodsteek voor de meeste gemeentelijke koopavonden zou zijn. ‘Ze trekken verschillend publiek. De donderdagavondkoper is doelgerichter. Die koopt gemiddeld meer.’ Ook zie je volgens Lubbers de stijging van het aantal tweeverdieners in de cijfers terug. Door gebrek aan winkeltijd overdag, zijn die op avonduren en de weekends aangewezen.


Meer dan evenredige stijging
Recent onderzoek van Locatus onderschrijft de resultaten van RMC. Daaruit blijkt dat geregelde openstelling van de winkels op zondag leidt tot 4 procent meer verkoop op de voorafgaande zaterdag. Een ruimere winkelopenstelling lijkt dus een meer dan evenredige toename van winkelend publiek te veroorzaken.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie