of 59244 LinkedIn

Topman Prorail wil snellere treinen

De treinverbinding tussen de Randstad en steden als Enschede, Groningen, Middelburg en Maastricht moet een half uur sneller worden. ProRail-topman Pier Eringa vindt dat het kabinet meer oog moet hebben voor het spoor in de provincie, zegt hij in het AD.
2 reacties

De treinverbinding tussen de Randstad en steden als Enschede, Groningen, Middelburg en Maastricht moet een half uur sneller worden. ProRail-topman Pier Eringa vindt dat het kabinet meer oog moet hebben voor het spoor in de provincie, zegt hij in het AD.

Spoorboekloos

In de politieke discussie zou het nu nog vooral gaan over extra treinen in de Randstad en spoorboekloos rijden. Frequentie is volgens Eringa voor het zuiden, noorden en oosten echter veel minder van belang. 'Daar heeft men liever een snelle verbinding met het westen.’ Nu nog is de maximale snelheid op het gewone spoor 140 kilometer per uur, maar als treinen met 200 tot 250 kilometer per uur zouden kunnen rijden en stops worden geschrapt, kan de reistijd op trajecten als Amsterdam-Middelburg of Groningen-Rotterdam soms wel een half uur korter worden. Daarvoor moet het gewone spoor echter wel op de schop en die hele operatie kan al gauw enkele miljarden euro’ s kosten. Dat bedrag kan volgens Eringa over tien tot vijftien jaar worden uitgesmeerd.

 

Testen

Overigens gaat de NS in de nacht van vrijdag op zaterdag de snellere intercity tussen Groningen, Zwolle en Den Haag testen. De trein slaat onderweg verschillende stations over en rijdt, met 160 kilometer per uur, met een hogere snelheid over de Hanzelijn. Daar wordt nu 140 kilometer per uur gereden. Met deze aanpassingen is de trein een kwartier korter onderweg. Met de test wil de NS bekijken welke aanpassingen nodig zijn om intercity’s sneller te maken.(ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Christian op
Vooral zou er ook geinvesteerd moeten worden in de verbindingen tussen de steden buiten de Randstad: Snellere intercity Zwolle-Roosendaal, spoorverdubbeling op de IJssellijn (na 1945 nog steeds niet geheel hersteld), intecitys tussen Enschede en Arnhem en Arnhem en Maastricht.

Als reizigers uit Noord- en Oostnederland naar Brabant en Limburg niet meer via de Randstad hoeven te reizen, levert dat zelfs iet op voor de Randstad!
Door Pim op
Terecht punt. Ik snap die voorkeursbehandeling van de Randstad niet. Twee van de drie Nederlanders woont niet in de Randstad of in de grote steden. In de Tweede Kamer is dat een constitutionele meerderheid.