Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Tegenstem PVV komt te laat

De PVV is sinds de kabinetsval weer tegen de aanbesteding van het openbaar vervoer in Den Haag. Volgens regiobestuurder Peter Smit gaat de aanbesteding van het Haagse busvervoer gewoon door.

26 april 2012

Na de val van het kabinet is de PVV weer tegen de aanbesteding van het openbaar vervoer in Den Haag. Maar volgens regiobestuurder Peter Smit heeft dit geen gevolgen voor de aanbesteding van het busvervoer in Den Haag.

Voor en tegen
In eerste instantie was de PVV tegen de aanbesteding, maar tijdens de formatie van de samenwerking met VVD en CDA leverde de PVV dit standpunt in tot grote woede van Haagse trambestuurders. Nu de PVV niet meer is gebonden aan het regeerakkoord, is de PVV weer tegen de aanbesteding. Het wetsvoorstel is al aangenomen door de Tweede Kamer, maar raadslid en Tweede Kamerlid Richard de Mos zei tegen TV West dat de PVV in de Eerste Kamer tegen zal stemmen. Die stemming zou begin mei zijn. De Mos was woensdag niet voor nader commentaar bereikbaar.

Geen gevolgen aanbesteding
Volgens regiobestuurder Peter Smit (VVD) van het Stadsgewest Haaglanden en tevens de Haagse wethouder voor Verkeer en Vervoer heeft een tegenstem van de PVV in de Eerste Kamer en een afwijzing van het wetsvoorstel aldaar echter geen gevolgen voor de busconcessie voor de stad Den Haag. Dat zei hij meerdere malen in een vergadering van de commissie Leefomgeving van de gemeente Den Haag. Zijn woordvoerder Lia Bos legt uit dat de draai van de PVV te laat komt: ‘Deze aanbesteding gaat gewoon door, want deze valt onder de huidig geldende wetgeving. Er is nog geen nieuwe wet, dus voeren we de geldende wet uit.’

Aanbesteding tramvervoer
Aanstaande vrijdag is al de sluitingsdatum voor vervoersbedrijven om een offerte in te dienen voor het busvervoer. ‘Daarna zal het regiobestuur daarnaar kijken en bepalen aan wie de concessie wordt gegund.’ Een besluit van de Eerste Kamer, mocht die begin mei al genomen worden, kan wel gaan gelden voor de aanbesteding van het tramvervoer in Den Haag die voor 2017 staat gepland. ‘Als voor die tijd andere wetgeving gaat gelden, dan heeft dat wel invloed op die aanbesteding.’

Kwaliteit verslechtert
De openbare aanbesteding is al lange tijd tegen het zere been van het personeel van HTM dat nu verantwoordelijk is voor het Haagse stadsvervoer. Tijdens raadsdebatten lieten zij duidelijk merken dat zij tegen de aanbesteding zijn. Zij vrezen dat de kwaliteit van het stadsvervoer bij een andere aanbieder zal verslechteren, net als hun arbeidsvoorwaarden.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Al jaren zit het openbaar vervoer in Nederland in een impasse. Het imago is slecht, zeker in relatie tot andere Europese landen. Helaas is aanbesteding een doel op zich geworden - een soort mantra - en gaat het in Nederland niet zelden om gunning van contracten tegen dumpprijzen. In landen als Duitsland of Zweden heeft aanbesteding en verzelfstandiging tot grote successen geleid en heeft het OV een goed imago. Jaarlijks is er sprake van mooie groeicijfers. Speerpunt voor succes is een krachtige regierol voor regionale overheden, die bij aanbesteding heldere doelen vastleggen en de criteria nauwlettend bewaken. Er wordt elders aanbesteed op een sterke mix van prijs en kwaliteit.

De laatste jaren is het imago van het OV in Nederland helaas mede verziekt door de vele stakingsacties. Een relatief kleine kern van dogmatische vakbondsleden weet regelmatig het stadsvervoer stil te leggen. Ze bekommeren zich totaal niet om de reizigers of hun andere collega's. Vergeet niet dat buschauffeurs bij de stadsvervoerbedrijven prima betaald worden, maar dat bijvoorbeeld de tramconducteurs in Rotterdam op slechte arbeidsvoorwaarden via uitzend- en detacheringsbureaus worden ingehuurd. Lange en onregelmatige diensten, geen uitbetaling bij stakingen en ook geen uitzicht op een vaste aanstelling. Zo wordt niet alleen de kwaliteit van het OV afgebroken, maar er ontstaat ook een tweedeling in de personeelsformatie bij OV bedrijven. Een ander taboe dat hier wil noemen, is dat het begrip marktwerking maar beperkt opgeld doet. De aandelen van de grote OV-concerns, zoals Arriva of Transdev zijn voor meer dan 50 procent in handen van respectievelijke de Duitse of de Franse overheid. Afsluitend wil ik opmerken dat het getuigt van degelijk politiek leiderschap dat wethouder Smit in Den Haag rustig en onverstoorbaar de aanbestedingsprocedure afmaakt. Nu de procedure afbreken zou alleen maar tot rechtszaken, hoge schadeclaims en een verdere achteruitgang van het OV in Haaglanden leiden. De PVV heeft in deze laakbaar draaikontengedrag vertoond.
O. ten Hove
De gemeentee Den Haag is een boedhstische gemeente geworden en kunnen alleen mantra's prevelen. Geen discussies of waarheidsvinding... En dat strekt zich uit tot de bestuursdienst die het begrip 'integriteit' op een bijzondere eigen wijze uitlegt.



En Smit, was toch vvd? Kun je niets anders verwachten.
Advertentie