of 63946 LinkedIn

Stoomtrein in reguliere dienstregeling Apeldoorn-Arnhem

Mochten de plannen doorgaan om de oude spoorlijn tussen Arnhem en Apeldoorn weer open te stellen voor regulier personenvervoer, dan zal het huidge stoomtreintje dat er rijdt waarschijnlijk  in de zomerdienst worden opgenomen. Met 100.000 passagiers per jaar is de toeristentrein een te grote attractie om op te geven.

Als er weer reguliere personentreinen gaan rijden over de oude Koningslijn tussen Arnhem en Apeldoorn, dan zal het huidige toeristen-stoomtreintje in de zomerdienstregeling moeten worden opgenomen. Het Veluwe Bureau voor Toerisme wil de toeristentrekpleister niet kwijt, de provincie zegt er alles aan doen om de stoomtrein te behouden.

16.000 forensen per dag
De provincie Gelderland onderzoekt de mogelijkheden om het oude spoor langs de IJssel tussen Apeldoorn en Arnhem te gaan gebruiken als forensenspoor tussen de twee steden. Per dag zouden er tussen de 10- en 16 duizend reizigers gebruik maken van de verbinding, zo blijkt uit onderzoek dat de provincie liet uitvoeren.

 

Viaducten uit 1880
De kosten om de oude Koningsbaan klaar te maken voor personenvervoer schat een woordvoerder van Gelderland op 100 miljoen euro. Er zijn veel onbeveiligde overwegen, de in 1880 aangelegde viaducten moeten worden opgeknapt en verstevigd. ‘Daar kun je niet zomaar een sneltrein overheen laten rijden’.

 

Veluwsche Stoomtrein Maatschappij
Andere kwestie is dat er momenteel in het vakantieseizoen een stoomtrein over het spoor rijdt, beheerd door de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Deze vervoert 100 duizend dagjesmensen per jaar en is daarmee een toeristische trekpleister voor de hele Veluwe. Reden voor het Veluwe Toeristen bureau om de stoomtrein niet zomaar te willen inruilen voor een dagelijkse forensentrein.

 

Atractie
‘We zien daar als regiobewoners zeker het belang van in, maar vanuit de toeristensector bekeken mag de stoomtrein niet zomaar verdwijnen’, aldus woordvoerder Jurgen Hillaert. Het gaat toch om een van de grootste attracties in ons gebied.

 

Stoom en diesel op één lijn
De provincie beaamt dat en wil graag onderzoeken of de oude stoomtrein in een reguliere dienstregeling is in te passen. ‘Als we de verbinding weer gaan gebruiken, dan als het even kan met behoud van het oude treintje’.

 

VSM wijst- en wacht af
De VSM is eigenaar van een deel van het spoor en wijst een reguliere dienstregeling over het spoor overigens als ‘onhaalbaar en onbetaalbaar’ van de hand. Verder wil de maatschappij niet reageren op de plannen. ’We wachten wel af of we onteigend worden, daar doe je toch niets tegen’.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
Wat kunnen we in Nederland met z'n allen toch weer heerlijk bekrompen denken. Onze industrieel erfgoed stelt vergelijken met andere landen bar weinig voor omdat er door gebrek aan visie en inleving nauwelijks ruimte voor geboden wordt om deze draaiend te houden. Juist stoom als die van de VSM moet ernstig gekoesterd worden en de ruimte gegeven worden. Zeuren over geluidsoverlast en het milieu is makkelijk, maar we vergeten tegelijkertijd dat snelwegen, auto's en Schiphol en z'n herrie van vliegtuigen en milieuvervuiling juist wel ruim baan baan krijgen omdat we dat wel belangrijk vinden. En wat te denken van de milieubelasting die het opwekken van stroom met zich meebrengt om al onze mooie lcd- en plasmaschermen te voeden? Die zogenaamde overlast van rollend industrieel erfgoed is zeer relatief. Durf eens positief mee te denken in plaats van af te kraken. Die milieuvervuling is helemaal niet gigantisch.
Door joost op
De stoomtrein is zoals gezegd een grote toeristische attractie.
deze moet zeker behouden blijven!
echter word er gedaar alsof er geen andere mogelijkheid meer is dan de koningslijn.
Kijk eens naar de Emperboog, de kosten vallen de helft zo hoog als het opknappen van de koningslijn, de treinen rijden niet met hoge snelheid midden door dorpen heen en het verschil in reistijd tussen de koningslijn en emperboog zal hooguit een paar minuten zijn.

Met de Emperboog zouden de mensen alsnog een snelle verbinding tussen apeldoorn en arnhem hebben en de toeristische stoomtrein kan gewoon verder met het exploiteren van hun geweldig mooie en grote collectie spoorwegmaterieel.
Door Jannie op
@Ingmar: nee, 25 keer per dag een sneltrein dwars door verschillende dorpen laten razen, dat is geen vervuiling? Geluidshinder? Enorm. Veiligheid? Ver te zoeken.
Dat stoomtreintje rijdt alleen in de zomer (een paar maanden) enkele malen per dag. Helemaal geen probleem en groot plezier voor velen. Ik ken fabrieken die veel meer vervuilend zijn.
Milieubewustzijn kan ook doorslaan...
Door Jan Kijlstra (nvt) op
Huiswerk maken, meneer van Wijland.
We hebben het over de lijn Apeldoorn-Dieren, niet over Apeldoorn-Arnhem. Die heeft nooit bestaan. Al waren daar ooit wel plannen voor.
En Dieren ligt wèl aan de Ijssel, maar "het oude spoor" niet. Daar ligt wel de lijn Arnhem-Zwolle.
En viaducten uit 1880? Waar dan? U bedoelt spoorbruggen, op maaiveldniveau.
't Lijkt trouwens meer op een opzetje om die oude plannen voor een rechtstreekse lijn Apeldoorn-Arnhem weer leven in te blazen.
Kansloze zaak. Al was het maar omdat de genoemde aantallen reizigers niet haalbaar zijn. En ook nergens op gebaseerd zijn: 10- tot 16-duizend per dag, dat is een wel erg grote spreiding, dat duidt niet op onderbouwde cijfertjes.
Door Ingmar op
Dit moeten we niet willen met zijn allen. De milieuvervuiling van deze trein is gigantisch. Greenpeace gaat over zijn nek van een kolengestookte centrale en de vvv op de veluwe laat voor het plezier (ik zie geen nut of noodzaak) een zwaar vervuilende trein rijden.
Toeristen: HTFU