Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Stikstofuitspraak zit Lelystad dwars

Het wordt "niet eenvoudig" om de vernieuwde luchthaven in Lelystad volgend jaar te openen, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Dat komt door het recente besluit van de Raad van State om het Nederlandse stikstofbeleid ongeldig te verklaren.

12 juni 2019
Lelystad-Airport.jpg

Het wordt "niet eenvoudig" om de vernieuwde luchthaven in Lelystad volgend jaar te openen, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Dat komt door het recente besluit van de Raad van State om het Nederlandse stikstofbeleid ongeldig te verklaren.

Hobbel

'Zolang het nog enigszins kan, proberen we alles uit de kast te halen om het te redden', zei de bewindsvrouw woensdag. 'Maar het is niet eenvoudig, want er is weer een nieuwe hobbel bijgekomen.'

De uitspraak van de Raad van State betekent dat het ministerie moet aantonen dat door Lelystad Airport de stikstofuitstoot niet onacceptabel toeneemt. De minister weet nog niet hoe ze dit vergunningstraject gaat oplossen. Ook is nog niet duidelijk hoe lang dit gaat duren. 'Ik ben wel bezorgd.'

Geluidsoverlast

Tegen de opening van het vliegveld bestaat veel weerstand bij inwoners in het noorden en oosten van het land. Zij vrezen geluidsoverlast. Lelystad moet vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen.

Brussel

Van Nieuwenhuizen wacht ook nog op een beslissing van de Europese Commissie over haar plannen voor Lelystad. Brussel schoot een eerder voorstel af waarbij alleen vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad gingen. De Commissie lag dwars omdat Nederland niet de deur dicht mag doen voor nieuwkomers. Luchtvaartmaatschappijen hadden daarover geklaagd. Daarop stuurde de minister in maart een nieuw voorstel.

Uitstel

In de coalitie hebben D66 en ChristenUnie weinig moeite met een nieuw uitstel. De tijd dringt voor het kabinet. Vliegmaatschappijen moeten rond augustus, september duidelijkheid hebben of de opening van Lelystad volgend jaar doorgaat in verband met hun vliegschema's. Ook kost de overgang naar een nieuw vliegveld veel tijd.(ANP)

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JHAGM Sneuf van Toetellaere / bd
En de boer moet per koe een vergunning vragen om dit schone dier in de wei te laten. Dezelfde juristen hebben nog geen antwoord op de stikstof uitstoot uit de halfopen stallen. Ook alle onderhoudswerk in de openbare ruimte behoeft heroverweging.PS: NL kent 163 natura 2000 gebieden Frankrijk 7.....
Hans
@Marquis: volgens mij heeft Frankrijk wel wat meer Natura 2000-gebieden.
Chantal
De Marquis de Canteclair voert wel een Franse naam. Maar weet verder bar weinig van Frankrijk. Zal wel een gefrustreerde socialist zijn.



Frankrijk telt 1.752 Natura 2000-gebieden:

- 1.368 gebieden van communautair belang onder de voorgestelde richtlijn "Habitats Faune Flora", ofwel 4,64 miljoen hectare land en 2,7 miljoen hectare zee.

- 384 speciale beschermingszones (zones de protection spéciales - ZPS) voor vogels, die 4,34 miljoen hectare land en 3,43 miljoen hectare zee vertegenwoordigen.



Totale oppervlakte Natura 2000 in Frankrijk: 8,98 miljoen ha land en 6,13 miljoen ha zee.

Dat is ruim 12% van de totale oppervlakte.



wjb / adviseur
Laten we hopen dat het met het ongeldig verklaren van het Nederlandse stikstofbeleid door de Raad van State het minister Cora van Nieuwenhuizen onmogelijk wordt luchthaven Lelystad volgend jaar te openen! En hopelijk voor altijd onmogelijk. Dit zal wel ijdele hoop zijn, want points of no return in de ontwikkeling van het vliegveld zijn natuurlijk al lang voorbij, evenals het gegeven dat de verwende, luie en onverschillige Nederlandse toerist (hoezo klimaatcrisis?) ten minste drie keer per jaar door de lucht naar Zuideuropese oorden moet worden afgevoerd. Het kabinet zal te laf blijken om Lelystad te stoppen en daarmee wederom aantonen dat het klimaatbeleid van ons land een lachertje blijft. Een gemakkelijke oplossing is best voorhanden: laten we als burgers opstaan en met elkaar een luchtreizigerstaking starten en volhouden.
Bert
Een beter milieu begint bij jezelf beste milieu vrienden, niet bij de ander.
Paul / projectleider
Goh minister van milieu moet zich ook aan milieuwet houden
Jos Koning
De minister gaat met haar juristen alles uit de kast trekken....om een beslissing van de RvS te ontduiken. Met hulp van belastinggeld.
Advertentie