of 63908 LinkedIn

Stadsvervoerders: lightrail is onmisbaar voor woningbouw

Ambitieuze investeringen in het lightrailnetwerk zijn onmisbaar om in de Randstad in aanloop naar 2030 ongeveer een half miljoen extra woningen te kunnen bouwen. Dit stellen de directeuren van vervoersbedrijven GVB, RET en HTM in een gezamenlijke oproep aan een nieuw kabinet.
1 reactie

Ambitieuze investeringen in het lightrailnetwerk zijn onmisbaar om in de Randstad in aanloop naar 2030 ongeveer een half miljoen extra woningen te kunnen bouwen. Dit stellen de directeuren van vervoersbedrijven GVB, RET en HTM in een gezamenlijke oproep aan een nieuw kabinet.

Impuls

‘Van de miljoen bij te bouwen woningen in Nederland komt de helft in de Randstad terecht. En we verdienen hier bijna de helft van het bbp,’ benadrukken ze. ‘Na jarenlange bevriezing van de budgetten terwijl de reizigersaantallen met tientallen procenten groeiden, is een investeringsimpuls van minimaal 10 miljard nodig.’ In de Randstad is de stedelijke verdichting volgens hen een groot vraagstuk. Om de bereikbaarheid van de grote steden te verbeteren zou snel, efficiënt en klimaatvriendelijk vervoer op zijn plaats zijn.

 

Succes

Met name in de metropoolregio Den Haag-Rotterdam is de afgelopen jaren lightrail aangelegd, en zijn bestaande (onrendabele) spoorlijnen getransformeerd naar lightrail. Met groot succes: het gebruik van Randstadrail, deel aangelegd op het traject van de vroegere Hofpleinlijn, is in de afgelopen jaren explosief gegroeid. Ook de recente ombouw van de Hoekse Lijn naar een lightrail/metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland lijkt, na jaren vertraging, een populaire route. In Amsterdam is de Noord/Zuidlijn, na een lange tijd als hoofdpijndossier te boek te hebben gestaan,  inmiddels een onmisbaar onderdeel van het metronetwerk.

 

Plannen

Plannen om nieuwe verbindingen aan te leggen zijn er genoeg. Zo heeft een Zuid-Hollands project om de bestaande ‘Oude Lijn’, de spoorlijn tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht, viersporig te maken steun gekregen vanuit het Nationaal Groeifonds. Op termijn moet een deel van die lijn worden omgebouwd en onderdeel uitmaken van lightrail-net. Er moet dan nog wel een extra verbinding over of onder de Maas worden aangelegd. In Amsterdam zijn plannen voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol ook gehonoreerd met gelden uit het Groeifonds, en kijken vervoersdeskundigen naar een verbinding tussen metrostation Isolatorweg en het Centraal Station. Meer ambitieuze en onzekere plannen bestaan over een nieuwe oost-west metrolijn in de hoofdstad, een verbinding tussen NS-station Lansingerland-Zoetermeer met Rotterdam en de IJmeerlijn, die Almere met lightrail moet verbinden met Amsterdam.

 

Boter bij de vis

De stadsvervoerders stellen dat de plannen voor de verbeteringen en uitbreidingen van de Randstedelijke ov-verbindingen er al liggen, onder meer bij het Rijk, provincies, gemeenten en vervoerregio’s, maar ook in de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen. ‘We zien dat de plannen op breed draagvlak kunnen rekenen,’ zeggen ze. ‘Nu is het tijd voor boter bij de vis: een kabinet dat het lef en de ambitie heeft om hiervoor ook daadwerkelijk geld vrij te maken.’ Volgens de vervoerders is haast geboden omdat het al snel tien jaar duurt voordat een nieuwe lijn daadwerkelijk opent.(ANP/Redactie)

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door p op
Goed idee, zorg dan ook dat ze echt de stad ingaan...bestaande trajecten is één ding-maar echt nieuw (zie gesneuvelde lijn Gouda-Katwijk)