Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Sneltram maanden stil door blunder provincie

De sneltramdienst tussen de stad Utrecht en randgemeenten Nieuwegein en IJsselstein ligt waarschijnlijk nog maanden langer stil. De renovatie is afgerond, maar de treindienst krijgt geen vergunning van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

17 september 2020
uithoflijn.JPG

De sneltramdienst tussen de stad Utrecht en randgemeenten Nieuwegein en IJsselstein ligt waarschijnlijk nog maanden langer stil. De renovatie is afgerond, maar de treindienst krijgt geen vergunning van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Onderhoud

De lightrail-verbinding ligt al sinds mei dit jaar stil vanwege de aanpassing van stations aan de nieuwe treinstellen die op het traject gaan rijden. Eerder liep de bouwwerkzaamheden al vertraging op vanwege de coronacrisis, maar de tram zou na de zomer weer gaan rijden, beloofde de provincie.

 

Vergunning

Maar gedeputeerde Arne Schaddelee (Mobiliteit, CU) moet nu de reizigers die al maanden met de bus gaan teleurstellen. Een verkeerde aanname van de provincie over welke vergunning bij de ILT moest worden aangevraagd, zorgt voor een nieuwe tegenvaller. Een flinke blunder, geeft hij toe. ‘Ik heb de afgelopen week alle stadia van woede en frustratie wel doorlopen,’ zegt Schaddelee tegen de regionale zender Radio M. ‘We zijn ervan uitgegaan dat we een renovatievergunning moesten aanvragen, maar we zijn er in gesprekken met de vergunningverlener nu achter gekomen dat dit een nieuwbouwvergunning moest zijn. Maar om die te krijgen heb je een grotere bewijsvoering nodig, en die hebben we gewoon niet op orde. Dat hebben we als provincie slecht gedaan.’

 

Spoeddebat

De gedeputeerde betreurt dat hij reizigers en ondernemers langs de lijn moet teleurstellen. Hij kan nog niet zeggen wanneer de tram kan gaan rijden. ‘We hebben ons huiswerk te weinig op orde om daar iets zinvols over te zeggen. De oppositiepartijen in de Provinciale Staten hebben verontwaardigd gereageerd, en hebben inmiddels een spoeddebat aangevraagd.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toine Goossens
Ook dit is het gevolg van het dominante denken in Nederland dat wij in een nul risico samenleving leven. Ieder falen is dichtgeregeld. En als dat onverhoopt niet het geval is dan wordt de veronderstelde veroorzaker schuldig verklaard en aan de schandpaal genageld.



De Raad van State waarschuwt Nederland voor deze verruwing in de samenleving.



Er wordt meer tijd besteed om alle valkuilen en verantwoordelijkheden in kaart te brengen en te vermijden, dan aan innovatief denken en werken aan nieuwe oplossingen waar Nederland zo behoefte aan heeft.



Johan Vollenbroek heeft burgers laten zien dat één enkele persoon het land lam kan leggen. Dat het verbieden van een macro toerekeningsmethode, waar een micro methode vereist was, voldoende is om Nederland in een crisis te storten. Een inspiratie voor linkse en rechtse extremisten om het gezag van de rechtsstaat verder aan te tasten.



Mag een overheid fouten maken? Ja dat mag. Maar er zijn wel fouten die desastreus uitpakken voor de samenhang in Nederland.



1. Het volslagen gebrek aan integriteit en kwaliteit van nieuw beleid, en van nieuwe wet- en regelgeving.



2. Het volstrekt doorgeslagen denken in de lokale politiek dat het Huis van Thorbecke bedoeld is om hen de vrijheid te geven om dwars in te gaan tegen de eisen van de globalisering; Namelijk dat normering, codificering, het opstellen van definities en het uittekenen van structuren nationale en supranationale verantwoordelijkheden zijn.
Dick van der Gugten / Milieu-adviseur
Hoe dan ook: complimenten voor de gedeputeerde dat hij onomwonden de verantwoordelijkheid neemt voor de gemaakte fout. Een verademing tussen al het krampachtige ontkennen/afschuiven/bagatelliseren van verantwoordelijkheid zoals dat steeds meer gemeengoed lijkt te worden in bestuurlijk Nederland.
H. Wiersma / gepens.
Alle bij dit project betrokken bestuurders (en ambtenaren) zullen ter verantwoording moeten worden geroepen. Niet te geloven dat een dergelijk debacle anno 2020 mogelijk is.
Toine Goossens
Nee dus Spijker, dat brengt ons geen moer verder.



1. Is dit stuk regelgeving wel duidelijk, eenduidig en begrijpelijk genoeg? In ieder geval deugt er hier iets niet aan de afscheiding tussen de begrippen renovatie- en nieuwbouwvergunning.

2. Waarom is de ILT niet bij de vergunningaanvraag betrokken? Wat doet de ILT om dit te voorkomen?



3. We hebben een nationale raad die ieder belangrijk ongeval beoordeeld. Die dient er ook te komen bij het vastlopen van projecten als gevolg van verkeerde organisatie(structuur) en wet- en regelgeving niet die voldoet en effectieve uitvoering alleen maar in de wielen rijdt.



En dan niet zoals bij Actal, een club die alleen maar iets mag roepen. Nee, een die de bevoegdheden heeft om opdracht tot verplichte veranderingen door te voeren.



Ik hoor die staatsrecht hoogleraar uit Leiden al weer piepen. Dat mag niet. De man die denkt dat systeemfouten louter door zijn eigen club opgelost mogen worden en dan ook nog eens louter binnen de bestaande structuur.



Weg met dat conservatisme. Als de complexe samenleving een verandering in de staatsstructuur vereist, dan dient de staatsrecht wetenschap met voorstellen te komen, zodat de democratie wat te kiezen heeft.
H. Wiersma / gepens.
@Toine Goossens. Met deze zienswijze komen we dus geen steek verder. Wat is er hier aan de hand? Er is op dit gebied regelgeving. Het is dan natuurlijk absurd dat met allerlei -ook nog zeer kostbare- werken wordt gestart (bijv. ook met vliegveld Lelystad) wordt zonder de vereiste vergunningen. Wat hier al dan niet gemakshalve tussen Overheidsinstanties wordt vergeten is dat er voldoende overleg met elkaar moet zijn. Je zet de wereld op zijn kop als dit niet of onvoldoende plaatsvindt. Hier moet gewoon lering uit worden getrokken. Of de regelgeving ook nog moet veranderen is een ander vraagstuk.





Advertentie